رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رئیس‌کل دادگستری آذربایجان غربی: کارشناسان رعایت قاعده بی‌طرفی را مدنظر قرار دهند

9:42 - 02 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۰۸۳۱
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس‌کل دادگستری آذربایجان غربی: کارشناسان رعایت قاعده بی‌طرفی را مدنظر قرار دهند
رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی گفت انتظار است کارشناسان ضمن کمک به امر کارشناسی باید دقت در اظهار نظر و رعایت قاعده بیطرفی را مد نظر قرار دهند.

خبرگزاری میزان - ناصر عتباتی رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی در آیین گرامیداشت روز کارشناس با تبریک ولادت با سعادت امام حسن عسگری و روز کارشناس بیان کرد: امروز به مناسبت روز کارشناس دور هم جمع شده‌ایم تا هم گرامی بداریم روز کارشناس را و هم توجهی به حساسیت و نقش آفرینی مقوله کارشناسی در روند احقاق حق بکنیم.

عتباتی ادامه داد: درست است که آنچه در فرآیند دادرسی اتفاق می‌افتد در قالب تصمیم قضایی امضاء پایانی را قاضی رسیدگی کننده می‌زند، ولی این تصمیم حاصل یک روندی است که عوامل و عناصر مختلفی در آن دخیل هستند که یکی از این عناصر بسیار مهم و تعیین کننده کارشناسی است.

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی افزود: امروز پیچیدگی موضوعات یک جامعه انسانی بر کسی پوشیده نیست و زمانی که این موضوعات به دستگاه قضایی ارجاع می‌شود، قاضی که تنها متخصص و مهندس قوانین است و در سایر موضوعات متخصص نیست و به همین خاطر نمی‌تواند به تنهایی تصمیم بگیرد و در اینجا هنر قانونگذار این است که عوامل متعددی را دخیل می‌کند تا دست قاضی را در احقاق حق بگیرند که یکی از این موارد کارشناسی است و قاضی با تلفیقی از مباحث حقوقی و فنی اجرای عدالت می‌کند.

وی ادامه داد: خصوصیاتی همچون نگاه عادلانه، بی طرفی، مساوات، تعهد، تخصص و دلسوزی که لازمه قضاوت است برای کارشناس نیز صدق می‌کند.

عتباتی در ادامه با تشکر از مجموعه کارشناسی استان که با اقدامات قاعده‌مند به دستگاه قضایی کمک می‌کنند، به دغدغه‌هایی که هم مجموعه دادگستری و هم کانون کارشناسان دارند پرداخت و گفت: کارشناسی برای تسهیل و تسریع امور مراجعین است و انتظار است کارشناسان ضمن کمک به این امر دقت در اظهار نظر و رعایت قاعده بیطرفی را مد نظر قرار دهند.

وی افزود: دغدغه دیگر مجموعه دستگاه قضایی استان ارجاع مساوی و عادلانه کارشناسی از طریق ارجاع سیستمی است که پیگیری این امر جزء مصوبات اخیر شورای معاونین قضایی نیز است تا از این طریق هم رضایتمندی ایجاد شود و هم ارجاع سیستمی را تا پایان سال از میانگین کشوری عبور دهیم.

رعایت تعرفه‌ها، عدم اظهار نظر در موضوعات غیر مرتبط با تخصص، اظهار نظر تمامی اعضای هیئت‌های کارشناسی و رعایت نظم و انضباط و ارائه نظرات در مهلت تعیین شده از دیگر دغدغه‌هایی بود که عتباتی به آن‌ها پرداخت.

عتباتی در پایان از کارشناسان خواست در روند کارشناسی برای صلح و سازش اصحاب دعوی بکوشند.

در پایان این آیین از تمبر یادبود چهل و چهارمین سالروز استقلال کانون کارشناسان با حضور عتباتی رونمایی و پس از آن از کارشناسان برتر تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *