رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

دادگستری استان آذربایجان غربی به کنترل خروج چغندر قند از استان و شیوه‌های نوین کشت ورود کرد

14:56 - 01 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۰۷۲۶
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
دادگستری استان آذربایجان غربی به کنترل خروج چغندر قند از استان و شیوه‌های نوین کشت ورود کرد
کنترل خروج چغندر قند از استان و بررسی شیوه‌های کشت نوین این محصول برای مدیریت مصرف آب در جلسه‌ای با حضور رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی بررسی و مصوب شد کارخانجات قند استان همکاری‌های لازم برای کشت نشای چغندر و همچنین روش‌های کم مصرف آب با کشاورزان داشته باشند.

خبرگزاری میزان - جلسه بررسی کنترل خروج چغندر قند از استان و بررسی شیوه‌های کشت نوین این محصول برای مدیریت مصرف آب با حضور رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان، مدیران نهاد‌های مربوطه و مدیران عامل کارخانه‌های قند استان در سالن جلسات دادگستری تشکیل شد.

ناصر عتباتی رئیس کل دادگستری استان در این جلسه با محکومیت جنایت علیه بشریت رژیم صهیونسیتی که هیچگونه پایبندی به مسائل اخلاقی، انسانی و قواعد حقوق بین‌الملل ندارند گفت که صد افسوس قدرت‌های حامی با پشتیبانی‌های خود در این اقدام غیر انسانی سهیم هستند، ولی به لطف خدا و مجاهدت‌های جبهه مقاومت و حمایت‌های مردم آزاده جهان به زودی وعده الهی محقق شده و شاهد سرنگونی این رژیم غاصب و کودک کش باشیم.

عتباتی ادامه داد: در بازدید‌هایی که از تمامی کارخانجات قند استان صورت گرفته است در جریان دغدغه‌ها و مشکلات عزیزان تلاشگر در حوزه تولید قند و شکر و سایر اقلام برای خودکفایی غذایی و تامین مایحتاج مردم با همه مشکلاتی که تولید دارد قرار گرفتیم و این جلسه در راستای بررسی این مشکلات و ارائه راهکار‌های قانونی و کاربردی تشکیل شده است.

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی ادامه داد: با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از منابع آبی استان برای کاشت چغندر قند که یک کشت پر آب است مصرف می‌شود، در این جلسه تبعات این نوع کشت برای استان بررسی می‌شود تا با اتخاذ تدابیر لازم به سمت استفاده از الگو‌های نوین کشت و آبیاری برویم.

وی افزود: یکی دیگر از دستورات جلسه بررسی ممنوعیت خروج چغندر قند از استان با توجه به وجود مصوبات هیئت وزیران که سابقه طولانی دارد و بر اساس این مصوبه، سازمان صنعت، معدن و تجارت مکلف شده از عقد قرارداد با کارخانجات خارج از استان و خروج چغندرقند از استان با هدف تشویق برای کاهش سطح کشت چغندرقند در استان جلوگیری کند که متاسفانه اتفاق نیفتاده است.

عتباتی در پایان تاکید کرد: باید برای کنترل خروج چغندر قند از استان به منظور توسعه اشتغال و ایجاد ارزش افزوده و افزایش روز‌های کاری کارخانجات قند برنامه داشت و از طرف دیگر به سمت ارتقاء بهره‌وری با استفاده از تجارب علمی کشور‌های موفق در این امر رفت.

مجیدی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان نیز در این جلسه گفت: جهاد کشاورزی می‌بایست برنامه‌های مدون برای بالا بردن عیار محصول چغندرقند داشته باشد و با برنامه‌های آموزشی و اقدامات حمایتی کشاورزان را به استفاده از روش‌های نوین کشاورزی و بذر مناسب که برای خود کشاورز نیز سودآور است سوق دهیم.

در ادامه شهبازی مدیر کل جهاد کشاورزی استان هم به عنوان یکی دیگر از اعضای حاضر گفت: امسال در استان ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی زیر کشت چغندرقند بوده که هزار هکتار کمتر از میزان سطح کشور ابلاغی است و استان با تولید ۶۰ تن چغندرقند در هکتار که ده درصد بیشتر از میانگین کشوری است هم در تولید و هم عملکرد رتبه اول کشوری را اخذ کرده است.

وی ادامه داد: از ۳۰ هزار هکتار مزارع کشت چغندر ۲۰ هزار هکتار به صورت بارانی و ۱۰ هزار هکتار به صورت غرق آبی آبیاری می‌شوند که باید کارخانجات نیز برای کاهش آبیاری غرق آبی مکانیزه نمودن آبیاری مزارع کمک کنند. همچنین بیش از ۱۴ هزار هکتار از اراضی کشت چغندر در حوزه دریاچه ارومیه قرار دارد که جهاد کشاورزی برنامه‌هایی برای انتقال این میزان سطح کشت به شمال استان دارد تا کمکی به احیای دریاچه ارومیه شود.

در ادامه جلسه سایر اعضاء نیز به بیان نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود در مورد دستورات جلسه پرداختند و جلسه با تصویب مصوباتی به کار خود خاتمه داد که از جمله این مصوبات تاکید بر اجرای مصوبه هیأت دولت برای جلوگیری از خروج چغندرقند قند از استان و نیز تنظیم قرارداد توسط کارخانجات قند با کشاورزان که ضمانت اجرا‌های قوی به نفع کشاورزان داشته باشد و همچنین کارخانجات مکلف شدند در سریعترین زمان ممکن با نظارت جهاد کشاورزی و صرف نظر از ظرفیت خود محصولات چغندرکاران را پذیرش نمایند و نسبت به عیار سنجی دقیق اقدام کنند.

همچنین مصوب شد کارخانجات قند استان همکاری‌های لازم برای کشت نشای چغندر و همچنین روش‌های کم مصرف آب با کشاورزان داشته باشند و جلسه مستقلی هم زیر گروه این جلسه برای بررسی دقیقتر روش‌های کشت کم مصرف چغندر کنند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *