واریز بخش نخست بودجه برنامه‌ای دادگستری‌ها انجام شد

9:13 - 30 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۴۰۴۰۳
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
واریز بخش نخست بودجه برنامه‌ای دادگستری‌ها انجام شد
قائم‌مقام معاونت راهبردی قوه قضاییه از واریز بخش نخست بودجه برنامه‌ای به صورت علی الحساب به دادگستری‌ها خبر داد و گفت: مقرر شد واریز بخش دوم بودجه مذکور نیز با گزارش صورت وضعیت اجرای برنامه‌ها توسط استان‌ها و تایید بخش ستادی متناظر هر برنامه، به تدریج تخصیص یافته و تامین اعتبار شود.

خبرگزاری میزان - پیرو برگزاری جلسات انعقاد تفاهم‌نامه برنامه‌ای دادگستری‌ها، واریز بخش نخست بودجه برنامه‌ای به صورت علی الحساب به دادگستری‌ها انجام شد. واریز بخش دوم بودجه مذکور نیز بر اساس گزارش صورت وضعیت اجرای برنامه‌ها توسط دادگستری استان‌ها و تایید بخش ستادی متناظر هر برنامه به تدریج تخصیص و تامین اعتبار خواهد شد.

پیوند بین برنامه و بودجه، برای اولین بار در تاریخ برنامه‌ریزی قوه قضاییه در سال ۱۴۰۲ برقرار شد.

باتوجه به رویکرد رئیس قوه قضاییه و تاکید بر تخصیص بودجه به برنامه‌های عملیاتی واحد‌های ستادی و قضایی و تعامل بسیار خوبی که در سطح معاونین رئیس قوه قضاییه شکل گرفته است در سال جاری با برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های به عمل آمده برای اجرای برنامه‌های سال ۱۴۰۲ دادگستری استان‌ها، بودجه منناسب پیش‌بینی شد.

حسین اعظمی قائم‌مقام معاونت راهبردی قوه قضاییه در مورد رویکرد کلی حاکم بر برنامه سال ۱۴۰۲ دادگستری استان‌ها اظهار کرد: رفع چالش‌ها و آسیب‌های مهم در فرایند دادرسی محور اصلی در تدوین برنامه ۱۴۰۲ بوده است.

وی افزود: فرایند تدوین این برنامه به ترتیب، مراحلی اعم از آسیب‌شناسی برنامه سال ۱۴۰۱، استعلام و نظرخواهی در خصوص چالش‌های موجود به همراه راهکار‌های عملیاتی و عینی رفع آن‌ها از دادگستری استان‌ها، بررسی نظرات اخذ شده در کارگروه برنامه‌ریزی معاونت راهبردی و استخراج ۱۲ هدف، ۳۹ برنامه از ۱۱۲ چالش و راهکار متناظر ارسالی از استان‌ها، برگزاری همایشی در مشهد مقدس در بهمن ماه سال ۱۴۰۱ با حضور روسای کل دادگستری استان‌ها و معاونان فناوری اطلاعات و برنامه‌ریزی (به عنوان مجریان اصلی برنامه) و همچنین نمایندگان متناظر واحد‌های ستادی به منظور بررسی برنامه‌ها، برگزاری جلسات تخصصی در تهران با نمایندگان مرکز توسعه حل اختلاف، مرکز حفاظت و اطلاعات، معاونت مالی، پشتیبانی و امور عمرانی، مرکز آمار و فناوری اطلاعات و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم برش استانی متناظر با ماموریت‌های هریک از این واحد‌ها و درنهایت ابلاغ برنامه عملیاتی سال ۱۴۰۲ در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ به دادگستری کل استان‌ها و واحد‌های ستادی و قضایی را طی کرده است.

قائم‌مقام معاونت راهبردی خاطرنشان کرد: در همین راستا تاکنون ۳ جلسه ویدیوکنفرانس با حضور معاونان فناوری اطلاعات و برنامه‌ریزی برگزار شده است.

اعظمی یادآور شد: نکات مورد توجه در تدوین برنامه و ویژگی‌های آن را می‌توان در موارد هدف‌محور بودن برنامه‌ها، قابلیت ارزیابی برنامه‌ها و تعیین شاخص‌های عملیاتی، کمی‌سازی شاخص‌های کیفی، تعیین وضعیت پایه و هدف برنامه‌ها باتوجه به اقتضائات استانی و منابع انسانی، مالی و بومی استان، واگذاری کامل مسئولیت اجرای برنامه به رئیس کل دادگستری هراستان، تعیین مجریان و همکاران اجرای برنامه‌ها باتوجه به شرح وظایف، درنظرگرفتن اهداف قرارگاه پیگیری اجرای فرامین مقام معظم رهبری در مراحل تدوین برنامه‌های عملیاتی، درنظر گرفتن فرمایشات و انتظارات رئیس قوه قضاییه از واحد‌های قضایی و در نظر گرفتن اهداف سندتحول مرتبط با واحد‌های قضایی استانی دسته‌بندی کرد.

وی تصریح کرد: از محور‌های مهم برنامه‌ها تقدیر و تشویق همکاران و همیاران داخل و خارج (قضات، کارمندان، اعضای شورای حل اختلاف، صلح‌یاران، مدیران یا دستگاه‌های استانی، خانواده‌های کارکنان) دستگاه است که در موضوعاتی مثل اتقان آرا، کاهش پرونده‌های مسن و معوق، رسیدگی به پرونده‌های مهم و ملی و کثیرالشاکی، تکریم ارباب رجوع، کاهش شعب نامتعارف، برگزاری جشنواره رای، رسیدگی‌های بدپن کاغذ، دادرسی الکترونیک و‌... صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: منابع پرداخت‌ها در تفاهم‌نامه‌ها از چهار منبع بودجه قوه قضاییه، بودجه مرکز توسعه حل اختلاف، بودجه شورای پیشگیری از وقوع جرم استانی و ۲۰درصد اعتبار در اختیار رئیس کل دادگستری (در دو برنامه) پیش‌بینی شده است.

اعظمی در پایان بیان کرد: واریز بخش نخست بودجه برنامه‌ای به صورت علی الحساب به دادگستری‌ها انجام و مقرر شد واریز بخش دوم بودجه مذکور نیز با گزارش صورت وضعیت اجرای برنامه‌ها توسط استان‌ها و تایید بخش ستادی متناظر هر برنامه، به تدریج تخصیص یافته و تامین اعتبار شود.

انتهای پیام/


برچسب ها: بودجه دادگستری

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *