مرگ خبرنگاران و کادر پزشکی در غزه؛ جنایتی جنگی در میانه حملات رژیم صهیونیستی

7:45 - 25 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۹۱۵۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مرگ خبرنگاران و کادر پزشکی در غزه؛ جنایتی جنگی در میانه حملات رژیم صهیونیستی
حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه به کشته و مجروح شدن چندین نفر از روزنامه‌نگاران و پرسنل پزشکی منجر شده است.

خبرگزاری میزان - کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران به تازگی گزارش داد که دستکم ۱۱ خبرنگار در پی حملات اخیر رژیم صهیونیستی به نواز غزه جان خود را از دست داده‌اند.

در جدیدترین مورد، یک عکاس خبرگزاری رویترز روز جمعه گذشته و در جریان گلوله‌باران جنوب لبنان از سوی رژیم صهیونیستی جان باخت.

علاوه بر این ۲ خبرنگار دیگر از تلویزیون الجزیره در این حمله مجروح شدند.

سازمان مذکور می‎گوید: در ۷ روز نخست درگیری در غزه، دستکم ۱۱ خبرنگار کشته، ۲ خبرنگار ناپدید و چندین نفر مجروح شدند؛ همچنین مرگ ۹ خبرنگار فلسطینی تایید شده است.

 

 

«شریف منصور»، هماهنگ‌کننده برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران، گفت: این کمیته تاکید می‌کند که خبرنگاران، غیرنظامیانی هستند که کار‌های مهمی را در مواقع بحران انجام می‌دهند و نباید هدف طرف‌های درگیر قرار گیرند؛ خبرنگاران برای پوشش این درگیری مهم فداکاری‌های بزرگی در سراسر منطقه انجام می‌دهند. برای جلوگیری از این تلفات مرگبار و سنگین، تدابیری برای اطمینان از ایمنی آنها باید از سوی همه طرف‌ها اتخاذ شود.

 

هدف قرار دادن رزونامه نگاران وهای امدادی از سوی رژیم صهیونیستی

 

روز جمعه گذشته، رویترز گزارش داد که «عصام عبدالله»، عکاس این رسانه کشته شده است؛ «ثائر السودانی» و «ماهر نازه»، خبرنگاران رویترز نیز مصدوم شدند و به دنبال مراقبت‌های پزشکی هستند.

به گفته شاهدان در محل حادثه، در گلوله‌باران نیرو‌های رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان، علاوه بر کشته شدن یک خبرنگار، ۶ خبرنگار - از جمله ۲ خبرنگار الجزیره مجروح شدند.

 

هدف قرار دادن رزونامه نگاران وهای امدادی از سوی رژیم صهیونیستی

 

الجزیره در بیانیه‌ای گزارش داد که نیرو‌های نظامی صهیونیست «یک بار دیگر با هدف قرار دادن روزنامه‌نگاران تلاش کردند رسانه‌ها را ساکت کنند»، این بار با موشکی که به سمت تیم مشخص الجزیره و سایر خبرنگاران در جنوب لبنان شلیک شد.

این شبکه تاکید کرد: هدف قرار دادن تیم الجزیره از سوی رژیم صهیونیستی بی‌توجهی آشکار به استاندارد‌های ایمنی بین‌المللی است که مطبوعات را به وضوح متمایز می‌کند، زیرا آن‌ها یک خودروی پخش‌کننده الجزیره را با وجود حضور خدمه ما در کنار سایر رسانه‌های بین‌المللی در مکان مورد توافق، گلوله‌باران کردند و سوزاندند.

الجزیره با اشاره به تیراندازی به شیرین ابوعاقله، خبرنگار معروف فلسطینی-آمریکایی از سوی نیرو‌های صهیونیست در اردوگاه آوارگان جنین به شهادت رسید، اعلام کرد: الجزیره این جنایت‌های مکرر را که پیش از این منجر به کشته شدن شیرین ابوعاقله شده بود، به شدت محکوم می‌کند.

همچنین خبرگزاری فرانسه گزارش داد که ۲ خبرنگار آن نیز در میان مجروحان هستند.

 

هدف قرار دادن رزونامه نگاران وهای امدادی از سوی رژیم صهیونیستی

 

انجمن سردبیران مطبوعات لبنان «هدف قرار دادن» خبرنگاران را محکوم و کشتن خبرنگار رویترز را «جنایت عمدی» توصیف کرد.

بنا بر گزارش‌ها، حملات رژیم صهیونیستی خانه‌های ۳ خبرنگار را به طور کامل تخریب و دستکم ۴۰ دفتر رسانه‌ای را هدف قرار داده است.

 

هدف قرار دادن رزونامه نگاران وهای امدادی از سوی رژیم صهیونیستی

 

هدف قرار دادن بیمارستان‌ها و نیرو‌های امدادی از سوی رژیم صهیونیستی

مقام‎های فلسطینی گزارش دادند که در جریان حملات رژیم صهیونیستی در روز‌های اخیر ۱۴ مرکز پزشکی ویران شده و ۱۰ پرسنل پزشکی به شهادت رسیده‌اند.

پزشکان بدون مرز نیز اعلام کرد که آمار پرسنل پزشکی هدف قرار گرفته را در نوار غزه ثبت کرده که ۱۶ پرسنل پزشکی از روز شنبه گذشته کشته شده‌اند و ۱۸ آمبولانس آسیب دیده و ۸ مرکز پزشکی به طور کلی یا جزئی از بین رفته‌اند.

«صهیب صافی»، هماهنگ کننده پزشکی سازمان پزشکان بدون مرز در غزه، گفت که مقیاس خسارت «شواهد بسیار روشنی» است که نشان می‌دهد تاسیسات پزشکی در منطقه محصور از سوی نظامیان صهیونیست هدف حمله قرار گرفته است.

به گفته «صافی»، آمبولانس‌هایی که تلاش می‌کردند خود را به مناطق زیر آتش برسانند، هدف قرار گرفتند و این پیامی از سوی رژیم صهیونیستی است که اجازه انتقال مجروحان را نخواهد داد.

حملات هوایی رژیم صهیونیستی یک بیمارستان بین‌المللی چشم در «تل‌الحوا» و مناطق مسکونی اطراف آن را در نوار غزه بمباران کرد که بر اثر آن تعداد زیادی به شهادت رسیده و مجروح شدند.

در حمله هوایی رژیم صهیونیستی در روز دوشنبه گذشته یک دستگاه آمبولانس در شمال غرب غزه به طور کامل منهدم شد و کادر پزشکی و بیمار داخل آن مجروح شدند. 

 

 

«می الکیله»، وزیر بهداشت فلسطین، از جامعه جهانی خواست برای توقف حمله رژیم صهیونیستی به مراکز درمانی، آمبولانس‌ها و کادر پزشکی در نوار غزه اقدام کنند.

«الکیله» گفته که رژیم صهیونیستی بیمارستان‌ها و آمبولانس‌ها را هدف قرار می‌دهد و پرسنل امدادی را به طور عمدی می‌کُشد و مجروح می‌کند که نقض آشکار قوانین بین‌المللی است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *