جنایت در سکوت؛ رویکرد رژیم صهیونیستی برای تعطیلی رسانه‌های خارجی

13:44 - 29 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۴۰۳۰۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
جنایت در سکوت؛ رویکرد رژیم صهیونیستی برای تعطیلی رسانه‌های خارجی
رژیم صهیونیستی در دور جدید جنایت‌های خود علیه نوار غزه، به‌شدت برای کنترل روایت‌ها و وقایع‌نگاری از سوی رسانه‌ها با هدف سفیدشویی جنایت‌های خود تلاش می‌کند.

خبرگزاری میزان – جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه که تاکنون به دفعات تکرار شده، یک جنگ نظامی صرف نیست؛ رژیم صهیونیستی در قبال غزه نبرد‌های همزمان متعددی را پیش می‌برد.

اعمال محدودیت در پوشش اخبار و رویداد‌های غزه به‌ویژه بحران بشردوستانه این منطقه در پی محاصره ۱۶ ساله، یکی از عرصه‌های جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه بوده و است؛ جنگی که در پی یورش اخیر رژیم صهیونیستی به نوار غزه و محاصره کامل این منطقه تشدید شده است.

رژیم صهیونیستی در جنگ مداوم رسانه‌ای خود علیه فلسطین اعم از نوار غزه و کرانه باختری، از همراهی رسانه‌های غربی نیز برخوردار است؛ نتیجه این جنگ مداوم، رنج مستمر و تدریجی است که فلسطینی‌ها را آزار داده و آن‌ها را از دستیابی به عدالت بازمی دارد.

رسانه‌ها و پوشش دور جدید جنایت‌های رژیم صهیونیستی

رسانه‌های داخلی و خارجی مختلفی از زمان آغاز دور جدید جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه اقدام به پوشش اخبار این جنایت‌ها کردند؛ این در حالی است که آن‌ها با محدودیت‌های متعددی از جمله تهدیدات امنیتی، قطع برق و اینترنت مواجه بودند.

براساس اعلام فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، تاکنون ۲۱ خبرنگار از جمله دست‌کم ۱۵ روزنامه‌نگار فلسطینی و یک روزنامه‌نگار لبنانی در جریان پوشش اخبار مربوطه جان خود را از دست دادند؛ ضمن اینکه چند کارمند

جنایت در سکوت؛ رویکرد رژیم صهیونیستی برای تعطیلی رسانه‌های خارجی

رسانه‌ای دیگر مجروح و شماری مفقود شدند.

رژیم صهیونیستی بسیاری از دفاتر رسانه‌ای در غزه را بمباران و ویران کرد.

در عین حال، رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند تا جنایت‌های خود را سفیدشویی کرده و مسئولیت آن‌ها را متوجه دیگران کند؛ این رژیم در پی بمباران بیمارستان المعمدانی تلاش کرد با فرافکنی از پذیرش مسئولیت این جنایت سر باز بزند.

رسانه‌های غربی نیز در سفیدشویی جنایت‌های رژیم صهیونیستی با این رژیم شریک هستند.

وال استریت ژورنال، خبر بمباران یک کلیسای چند صد ساله از سوی رژیم صهیونیستی در پنجشنبه شب را به جای «حمله هوایی» با عنوان «انفجار» منتشر کرد؛ هفته گذشته «ان‌بی‌سی» با ادعای انتشار گزارشی انحصاری با استناد به اسنادی که ارتش رژیم صهیونیستی در اختیارش قرار داد، خبر‌هایی را علیه مقاومت فلسطین منتشر کرد؛ شماری از رسانه‌های غربی پس از آغاز عملیات طوفان الاقصی که پاسخ مقاومت فلسطین به جنایت‌های مداوم و تشدید شده رژیم صهیونیستی بود، با انتشار گزارش‌های دروغین بدون ارائه هیچ مدرکی، مقاومت فلسطین را با اتهام‌های جدی مواجه کردند.

اتحادیه روزنامه‌نگاران فلسطینی اعلام کرد که از زمان آغاز دور جدید حملات رژیم صهیونیستی به غزه تاکنون تقریبا ۵۰ رسانه در این منطقه در اثر حملات هوایی رژیم صهیونیستی آسیب دیده یا نابود شده‌اند.

علاوه بر روزنامه‌نگاران فلسطینی ساکن غزه که در پی حملات رژیم صهیونیستی در خانه‌های خود قتل‌عام می‌شوند، این رژیم خبرنگاران و روزنامه‌نگاران دیگر را نیز هدف جنایت‌های خود قرار داده است.

جنایت در سکوت؛ گزینه مطلوب رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی در دور جدید یورش خود به غزه، به شکل بی‌سابقه‌ای مرز‌های جنایت‌کاری را درنوردیده است؛ نمونه‌های متعددی از این امر وجود دارند که حمله به بیمارستان المعمدانی و کلیسای یونانی‌ها که صد‌ها قربانی برجای گذاشتند، از آن جمله‌اند.

فاجعه‌بار بودن این جنایت‌ها به حدی بود که جامعه جهانی را پس از یک هفته سکوت در برابر جنایت‌های رژیم صهیونیستی به واکنش واداشت؛ همین موضوع سبب شد تا رژیم صهیونیستی رویکرد جنایت در سکوت خود را چند درجه ارتقا دهد.

کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز جمعه به ابتکار او، مقرراتی را تصویب کرد که به این رژیم اجازه می‌دهد در شرایطی که شرایط اضطراری فعلی خوانده شد، به بهانه آسیب به امنیت سراسری، به‌طور موقت شبکه‌های خبری خارجی را تعطیل کند.

این مقررات به وزیر ارتباطات رژیم صهیونیستی این اختیار را می‌دهد که در به اصطلاح شرایط فوق‌العاده رسانه‌های خارجی را با تایید وزیر جنگ و کابینه امنیتی تعطیل کند؛ عامل اصلی تصویب این مقررات «شلومو کرهی»، وزیر ارتباطات کابینه نتانیاهو است که مصرانه به دنبال تعطیل کردن شبکه الجزیره بود.

دفتر او درباره مقررات مذکور، گفت که این مقررات عطف به ماسبق هستند، به این معنی که پخش برنامه‌های الجزیره قطر از زمان آغاز دور جدید جنایت‌های رژیم صهیونیستی و اعلام وضعیت اضطراری می‌تواند مبنایی برای تصمیم‌گیری برای تعطیلی این شبکه باشد.

بیانیه مذکور می‎گوید که پیشنهاد تعطیلی شبکه الجزیره به جلسه بعدی کابینه امنیتی به عنوان نهاد تصمیم‌گیرنده ارائه می‌شود.

مقررات مذکور همزمان با سرکوب مخالفت‌ها با جنگ علیه نوار غزه در اراضی اشغالی مطرح شد؛ براساس این مقررات، تصمیم جهت تعطیل کردن یک رسانه برای ۳۰ روز معتبر خواهد بود، اما می‌تواند برای دوره‌های ۳۰ روزه دیگر هم تمدید شود؛ به این معنا که مقررات اضطراری مربوطه به مدت سه ماه یا تا زمانی که وضعیت اضطراری خاص به‌طور رسمی از سوی کابینه پایان یابد، برقرار باشد.

کارشناسان می‌گویند که این مقررات به وزیر ارتباطات رژیم صهیونیستی اختیارات گسترده‌ای را برای کنترل تمامی رسانه‌ها، از جمله رسانه‌های داخلی، می‌دهد؛ این مقررات به او اجازه صدور دستور دستگیری خبرنگاران و دیگر افراد را به بهانه نقش داشتن در پخش برنامه‌هایی که به امنیت اراضی اشغالی آسیب می‌رسانند، می‌دهد.

در عین حال، فعالیت رسانه‌های خارجی در اراضی اشغالی در سال‌های اخیر و در پی تشدید رویکرد‌های ضد رسانه‌ای با هدف عدم افشای جنایت‌های این رژیم کاهش یافته و در برخی موارد مانند «بوستون گلوب» تعطیل شده است.

رویکرد رژیم صهیونیستی در قبال رسانه‌های خارجی به حدی غیرقابل تحمل بودند که بسیاری از آن‌ها به جای حضور در اراضی اشغالی ترجیح دادند به غزه تحت محاصره بروند؛ اکنون این خبرنگاران و روزنامه‌نگاران مانند مردم غزه در پی اعمال محاصره کامل منطقه نمی‌توانند غزه را ترک کنند.

یکی از خبرنگاران گرفتار شده در غزه می‌گوید که با قطع برق و محدودیت ارتباطات ناامیدی فزاینده‌ای برای انجام وظیفه داریم؛ در عین حال، باید یاد بگیریم که چگونه می‌توان با استفاده از یک کیت پزشکی و کمک‌های اولیه مجاری تنفسی افراد مجروح را باز نگه داشت.

از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی کارزار گسترده‌ای را در رسانه‌های اجتماعی کشور‌های کلیدی غربی آغاز کرده است تا جنایت‌هایی که در پی این عملیات مرتکب شده، توجیه کند.

رژیم صهیونیستی که شکستی سنگین از مقاومت فلسطین خورده، اکنون تلاش می‌کند تا در جنگ آنلاین اطلاعات پیروز باشد و الگوی این رژیم در مسیر مذکور رویکرد کشور‌های غربی در مواقع بحران است.

براساس بررسی «پولیتیکو»، پخش ده‌ها آگهی آنلاین از جمله ویدئو‌های گرافیکی برای میلیون‌ها نفر در یوتیوب و ایکس از آن جمله هستند؛ این گزارش آورده است که وزارت خارجه رژیم صهیونیستی کمی بیش از یک هفته از آغاز عملیات طوفان الاقصی ۳۰ آگهی تبلیغاتی را در ایکس منتشر کرد که بیش از ۴ میلیون بار دیده شدند.

جنایت در سکوت؛ رویکرد رژیم صهیونیستی برای تعطیلی رسانه‌های خارجی

در این تبلیغات تلاش شد تا با استفاده از اطلاعات نادرست چهره‌ای غلط از مقاومت فلسطین به جهان ارائه شود؛ این ویدئو‌های تبلیغاتی حتی اقدام به مقایسه مقاومت فلسطین با داعش کرده بودند.

وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در یوتیوب نیز بیش از ۷۵ آگهی مختلف از جمله آگهی‌های گرافیکی را برای مخاطبان غربی در کشور‌های فرانسه، آلمان، آمریکا و انگلیس منتشر کرد.

یک مقام صهیونیست، می‎گوید: ما قبلا هرگز چنین چیز‌های گرافیکی را پست نمی‌کردیم، اما اکنون جنگ فقط در زمین نیست.

هدف رژیم صهیونیستی از این اقدام‌ها علاوه بر حفظ انحصار روایت خود جلب حمایت اروپا به‌صورت ویژه است.

الجزیره؛ منبع مطمئن تحولات فلسطین

الجزیره، شبکه مستقر در قطر، بزرگ‌ترین شبکه خبری عربی‎زبان است که به روزرسانی‌های تلویزیونی و آنلاینی درباره وضعیت غزه، داخل اراضی اشغالی و دیگر بخش‌های فلسطین ارائه می‌کند.

الجزیره که در سال‌های گذشته با جدیت از آرمان‌ها و مردم فلسطین در برابر جنایت‌های رژیم صهیونیستی حمایت کرده و سابقه طولانی در پوشش رویداد‌های فلسطین دارد، به‌تازگی رژیم صهیونیستی را به دلیل حمله موشکی به روزنامه‌نگاران در لبنان که شامل خبرنگاران الجزیره نیز می‌شد، محکوم کرد.

این شبکه قطری، در پی دور جدید جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه از ۷ اکتبر (پانزدهم مهر) نقش مهمی در افشای جنایت‌های صهیونیست‌ها برای جهانیان داشت.

سال گذشته، رژیم صهیونیستی «شیرین ابوعاقله»، خبرنگار الجزیره را هنگام پوشش تحولات مربوط به یورش رژیم صهیونیستی به اردوگاه آوارگان «جنین» هدف قرار داد و به شهادت رساند.

رژیم صهیونیستی از پذیرش مسئولیت جنایت علیه «ابوعاقله» به دست یکی از تیراندازان این رژیم خودداری کرد.

واکنش‌ها به مقررات ضد رسانه‌ای جدید رژیم صهیونیستی

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) از رژیم صهیونیستی خواست تا در تصمیم خود درباره تعطیلی موقت رسانه‌های خارجی در شرایط اضطراری تجدیدنظر کند؛ این سازمان درباره سوءاستفاده از این قانون برای بستن دیگر رسانه‌های فعال در اراضی اشغالی و فلسطین ابراز نگرانی کرد.

سازمان گزارشگران بدون مرز (RSP) نیز به‌تازگی فشار رژیم صهیونیستی بر رسانه‌ها در نوار غزه را محکوم کرد؛ این گروه دلایل موضع‌گیری خود را کشته یا زخمی شدن خبرنگاران، تخریب ساختمان‌های رسانه‌ها، محدودیت‌های اینترنت و تصمیم به تعطیلی تلویزیون الجزیره را ذکر کرد.

بیانیه گزارشگران بدون مرز می‎گوید: اسرائیل به اعمال یک خاموشی کامل رسانه‌ای در غزه، علاوه بر محاصره طولانی مدت و اخیرا تشدید شده، نزدیک است؛ ۱۰ روزنامه‌نگار، از جمله هشت روزنامه‌نگار در غزه، هنگام گزارش‌دهی تحت حملات هوایی اسرائیل کشته شده‌اند.

«کریستف دلور»، دبیرکل گزارشگران بدون مرز ضمن محکوم کردن تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای تحمیل تعطیلی به رسانه‌ها تاکید کرد: روزنامه‌نگاری به‌عنوان یک پادزهر حیاتی برای مبارزه با اطلاعات نادرست به‌ویژه در زمینه منطقه عمل می‌کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *