بحران انسانی در غزه؛ در بزرگ‌ترین زندان روباز جهان چه می‎گذرد؟

9:15 - 17 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۸۳۳۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بحران انسانی در غزه؛ در بزرگ‌ترین زندان روباز جهان چه می‎گذرد؟
اگرچه جهان آمریکا را با ویژگی داشتن بالاترین میزان جمعیت زندانی می‌شناسد، بررسی‌ها نشان می‌دهند که رژیم صهیونیستی با نرخ بسیار بالاتری شهروندان فلسطینی را به اسارت گرفته است.

خبرگزاری میزان – نگاهی به غزه به‌عنوان بزرگ‌ترین زندان روباز جهان و آمار اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی یک واقعیت مهم را آشکار می‌کند؛ رژیم صهیونیستی زندان‌بانی بزرگ است که زندگی فلسطینی‌ها را با نرخ بالایی به گروگان گرفته است.

در حالی که عمدتا از آمریکا به‌عنوان کشوری با بیشترین جمعیت زندانی در جهان نام برده می‌شود و تاکید می‌شود که در این کشور از هر ۲۰۰ نفر یک نفر زندانی هستند، آمار مربوط به اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که از هر ۱۰ مرد فلسطینی، چهار نفر در زندان‌های این رژیم در اسارت هستند.

گروه حقوق زندانیان فلسطینی «آدامیر»، سیستم زندان‌های رژیم صهیونیستی را مجموعه‌ای از ماشین‌های هیولایی در شکل، قوانین، رویه‌ها و سیاست‌ها... توصیف می‌کند که برای کشتن و متلاشی کردن اسرای فلسطینی طراحی شده است.

در حال حاضر تعداد فلسطینی‌های پشت میله‌های زندان‌های رژیم صهیونیستی ۵ هزار و ۲۰۰ نفر اعلام شده است؛ ۳۳ نفر از این اسرا زن و ۱۷۰ نفر کودک هستند.

حبس فلسطینی‌ها؛ رویکرد غیرانسانی رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی ۲ ماه پس از اشغال سرزمین‌های فلسطینی در جنگ ۱۹۶۷، دستور نظامی ۱۰۱ را صادر و اساسا همه فعالیت‌های مدنی فلسطینی‌ها را جرم‌انگاری کرد؛ این دستور نظامی که هنوز در کرانه باختری اشغالی مورد استفاده قرار می‌گیرد، حتی اهتزاز پرچم‌ها و هرگونه فعالیت نشان‌دهنده همدلی با گروه‌های مقاومتی را غیرقانونی اعلام کرده است.

سه سال بعد دستور نظامی دیگری (۳۷۸) از سوی رژیم صهیونیستی صادر شد؛ براساس این دستور نظامی، دادگاه‌های نظامی تاسیس شدند تا اساسا همه اشکال مقاومت فلسطین در برابر اشغالگری این رژیم را با ادعای «تروریسم» غیرقانونی اعلام کنند.

از آن زمان تاکنون صد‌ها دستور نظامی دیگر برای محدود کردن هرگونه فعالیت مدنی و سیاسی فلسطینی‌ها صادر و اجرا شده است.

سازمان ملل سال گذشته در گزارشی درباره شمار فلسطینی‌هایی بخشی از عمر خود را در زندان‌های رژیم صهیونیستی گذرانده‌اند، اعلام کرد که از سال ۱۹۶۷ تاکنون، زمانی که رژیم صهیونیستی قدس شرقی، نوار غزه و کرانه باختری را اشغال کرد، حدود یک میلیون فلسطینی را دستگیر کرد.

آمار‌های موجود نشان می‌دهند که از هر ۱۰ مرد فلسطینی، چهار مرد در زندان‌های رژیم صهیونیستی به سر می‌برند.

در عین حال، در چارچوب هزار و ۶۰۰ دستور نظامی رژیم صهیونیستی که همه جنبه‌های زندگی فلسطینی‌ها در مناطق تحت اشغال نظامی آمریکا را کنترل می‌کند، از هر پنج فلسطینی یک نفر دستگیر شده است؛ این میزان زندانی شدن برای مردان فلسطینی ۲ برابر است؛ یعنی از پنج مرد فلسطینی، ۲ نفر دستگیر شده‌اند.

رژیم صهیونیستی اسرای فلسطینی را در ۱۹ زندان در اراضی اشغالی و یک زندان در کرانه باختری اشغالی جای داده است؛ در حال حاضر از ۵ هزار و ۲۰۰ اسیر فلسطینی، هزار و ۲۶۴ نفر در بازداشت اداری هستند.

بازداشت اداری رویه به ارث مانده از دوران قیمومیت انگلیس بر فلسطین است که براساس آن حبس زندانیان به طور نامحدود به دلیل آنچه شواهد محرمانه خوانده می‌شود، تمدید می‌شود؛ این بدان معناست که ممکن است یک زندانی ماه‌ها بدون اتهام در زندان حبس شود.

براساس کنوانسیون چهارم ژنو، حبس ساکنان اراضی اشغالی شده از سوی عامل اشغال‌گر خلاف قوانین بین‌المللی است.

عفو بین‌الملل نیز اعلام کرد که حبس شهروندان فلسطینی ساکن مناطق اشغالی از سوی رژیم صهیونیستی غیرقانونی بوده و پیامد‌های این اقدام برای اسرای فلسطینی و خانواده‌هایشان می‌تواند ویرانگر باشد.

اسارت کودکان فلسطینی به دست رژیم صهیونیستی

دستور نظامی ۱۷۲۶ رژیم صهیونیستی می‌گوید که می‌توان کودکان فلسطینی را پیش از ارائه کیفرخواست به مدت ۱۵ روز در بازداشت پیشگیرانه نگهداری کرد و دادگاه نظامی رژیم صهیونیستی می‌تواند این بازداشت را هر بار ۱۰ روز و حداکثر تا ۴۰ بار تمدید کند.

در عین حال، دستور نظامی ۱۷۴۵ تصریح می‌کند که جلسات بازجویی از کودکان فلسطینی باید ضبط شود، اما کودکان فلسطینی دستگیر شده به دلایل امنیتی از این قاعده مستثنی می‌شوند.

از سوی دیگر، طبق دستور نظامی ۱۳۲، کودکان ۱۶ ساله فلسطینی و بزرگ‌تر در دادگاه‌های نظامی رژیم صهیونیستی به‌عنوان بزرگسال محاکمه و محکوم می‌شوند.

رژیم صهیونیستی با نقض قوانین بین‌المللی، کودکان فلسطینی را براساس سن آن‌ها در زمان صدور حکم و نه در زمان بازداشت متهم می‌کند.

رژیم صهیونیستی در آگوست ۲۰۱۶، قانون خود مبنی بر عدم مسئولیت کیفری کودکان زیر ۱۴ سال را تغییر داد؛ دلیل این امر تلاش برای محاکمه کودک فلسطینی ۱۳ ساله‌ای بود که رژیم صهیونیستی امکان محاکمه وی را نداشت.

از زمان وقوع انتفاضه دوم در سال ۲۰۰۰، بیش از ۱۲ هزار کودک فلسطینی به دست نظامیان صهیونیست بازداشت شده‌اند.

به‌طور میانگین هر سال دست‌کم ۷۰۰ کودک فلسطینی زیر ۱۸ سال از کرانه باختری پس از دستگیری، بازجویی و بازداشت از سوی ارتش رژیم صهیونیستی از طریق دادگاه‌های نظامی این رژیم تحت تعقیب قرار می‌گیرند؛ رایج‌ترین اتهام این کودکان پرتاب سنگ است که حداکثر مجازات آن ۲۰ سال حبس است.

«آدامیر» بازداشت و زندانی کردن کودکان فلسطینی را بخشی از سیستم و کارزار مجازات دسته جمعی فلسطینی‌ها از سوی رژیم صهیونیستی می‌داند.

به گفته گروه‌های حقوق کودک، کودکان فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی اغلب تحت شکنجه‌های جسمی و روانی قرار می‌گیرند؛ آن‌ها بدون حضور والدین یا وکیل مورد بازجویی قرار می‌گیرند؛ منتقدان رژیم صهیونیستی را متهم کرده‌اند که خانواده‌های این کودکان را مجبور به پرداخت باج‌های مالی هنگفت می‌کنند.

غزه؛ بزرگ‌ترین زندان روباز جهان

بسیاری بر این باورند که سراسر غزه عملا یک زندان روباز و البته بزرگ‌ترین زندان جهان در این نوع است که ۲.۲ میلیون نفر را در یک منطقه کوچک ساحلی حبس کرده است.

این زندان بزرگ روباز که از سال ۲۰۰۷ تاکنون تحت محاصره زمینی، هوایی و دریایی قرار دارد، در روز‌های گذشته، مرگ‌بارترین روز‌های دوران محاصره ۱۵ ساله را تجربه می‌کند، زیرا رژیم صهیونیستی دور جدیدی از حملات به این منطقه را آغاز کرده است.

اخبار تکان‌دهنده‌ای از جنایت‌های اخیر رژیم صهیونیستی در این منطقه منتشر می‌شود؛ یکی از این خبرها، شهادت دوقلو‌های سه ماهه به همراه مادر و سه خواهرشان بر اثر حمله هوایی رژیم صهیونیستی به خان یونس در جنوب نوار غزه در روز شنبه بود.

هلال احمر فلسطین اعلام کرد که شمار شهدای حملات جدید رژیم صهیونیستی به نوار غزه به ۴۶۵ نفر از جمله ۷۸ کودک و ۴۶ زن رسیده است.

رژیم صهیونیستی در این دور از حملات خود به غزه نیز مانند گذشته بدون ارائه هشدار مدارس، بیمارستان‌ها و خانه‌های مسکونی را هدف قرار می‌دهد.

«آنروا»، آژانس سازمان ملل که خدمات ضروری را به فلسطینی‌ها ارائه می‌کند، اعلام کرد که دست‌کم ۷۰ هزار فلسطینی در ۶۴ مدرسه در نوار غزه پناه گرفته‌اند و با ادامه حملات رژیم صهیونیستی به مناطق غیرنظامی، احتمال افزایش تعداد آن‌ها وجود دارد.

آنروا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ۲ دانش آموز پسر در میان قربانیان حملات جدید رژیم صهیونیستی به غزه هستند.

«اشرف القدره»، سخنگوی وزارت بهداشت غزه، می‌گوید: پس از قطع برق نوار غزه از سوی رژیم صهیونیستی، بیمارستان‌های این منطقه تحت فشار قرار گرفته و برای تامین برق به ژنراتور‌های فرسوده وابسته هستند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *