رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

استراتژی غیرقانونی مجازات دسته‌جمعی رژیم صهیونیستی علیه غزه

11:26 - 18 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۸۵۵۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
استراتژی غیرقانونی مجازات دسته‌جمعی رژیم صهیونیستی علیه غزه
غزه تحت محاصره اکنون به کانون جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها تبدیل شده است.

خبرگزاری میزان – طوفان الاقصی طی روز‌های گذشته حوزه‌های امنیتی، اطلاعاتی و نظامی رژیم صهیونیستی را درنوردیده و افسانه شکست‌ناپذیری این رژیم را فروریخته است؛ این طوفان فقط ۲ هفته پس از گزافه‌گویی‌های «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل مبنی بر حذف کامل فلسطین، رخ داد.

رژیم صهیونیستی که از زمان روی کارآمدن کابینه افراط‌گرای نتانیاهو، شدت، قساوت و گستردگی جنایت‌های خود را علیه فلسطینی‌ها تشدید کرده بود، در واکنش به عملیات مذکور، غزه تحت محاصره را مورد یورش کم‌سابقه‌ای قرار داد.

آنچه در حال حاضر در غزه در جریان است، بی‌تردید یک قتل‌عام گسترده است که هیچ‌کس تصورش را هم نمی‌کرد.

در غزه چه می‌گذرد؟

غزه در پی شکست آشکار و توجیه‌ناپذیر به اصطلاح مجهزترین ارتش و پلیس در غرب آسیا به کانون نبرد میان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی تبدیل شده است؛ براساس آخرین گزارش‌ها، حدود اسیر ۱۰۰ صهیونیست در غزه حضور دارند.

تصویر این روز‌های نوار غزه تحت محاصره با جمعیت ۲.۲ میلیون نفر، خانه‌های در آتش، خودرو‌های سوخته و پیکر‌های انباشته شده شهدا است؛ فقط در روز گذشته نیروی هوایی رژیم صهیونیستی دست‌کم ۲ هزار مهمات و بیش از هزار تن مواد منفجره را روی نوار تحت محاصره غزه ریخت.

برج‌های مسکونی، بازارها، مساجد، بیمارستان‌ها و بانک‌ها در غزه همگی هدف حملات هوایی رژیم صهیونیستی قرار گرفته‌اند؛ تاکنون دست‌کم ۷۰۴ فلسطینی به شهادت رسیده و بیش از ۲ هزار و ۹۰۰ فلسطینی دیگر مجروح شده‌اند؛ ۱۴۳ نفر از شهدا کودک و ۱۰۵ نفر هم زن هستند.

بسیاری از ساکنان غزه می‌گویند که در برابر قتل‌عام گسترده‌تر رژیم صهیونیستی تسلیم شده‌اند.

ساکنان غزه در پی حملات رژیم صهیونیستی به مدارس آنروا، آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطین پناه برده‌اند؛ این اتفاق جدیدی نیست، اما با دفعات قبل تفاوت آشکاری دارد و آن هم اینکه ساکنان غزه این بار در این مدارس هم در امان نیستند.

سخنگوی آنروا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که از ۱۴ تاسیسات آسیب دیده این آژانس بر اثر حملات رژیم صهیونیستی به غزه، ۲ مدرسه این بر اثر حملات هوایی رژیم صهیونیستی آسیب دیده‌اند.

در این بیانیه درباره از بین رفتن عدم امنیت ۲۰۰ تاسیسات آنروا در غزه که در مناطق مسکونی قرار دارند، ابراز نگرانی شده است.

در عین حال، دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل (OCHA)، گفت که آسیب به تاسیسات آب و بهداشت در غزه، خدمات‌رسانی به بیش از ۴۰۰ هزار نفر معادل یک ششم کل جمعیت این منطقه را با مشکل مواجه کرده است.

استراتژی غیرقانونی مجازات دسته‌جمعی رژیم صهیونیستی علیه غزه؛ رقم خوردن قتل‌عامی جدید

سازمان بهداشت جهانی نیز تصریح کرد: محاصره ۱۶ ساله غزه، سیستم پزشکی آن را با کمبود منابع مواجه کرده و افزایش خصومت‌ها وضعیت وخیم‌شونده‌ای را تشدید می‌کند؛ این آژانس همچنین گزارش داد که در مجموع ۱۱ حمله به حوزه بهداشتی غزه شامل امکانات پزشکی، آمبولانس‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات پزشکی در ۳۶ ساعت نخست حمله رژیم صهیونیستی به غزه ثبت شد.

سازمان بهداشتی جهانی همچنین تاکید کرد که ایجاد یک کریدور بشردوستانه برای ارجاع بدون مانع و نجات جان بیماران و جابه‌جایی پرسنل بشردوستانه و لوازم بهداشتی ضروری، لازم است.

از سوی دیگر، مسئول بخش فلسطین شورای پناهندگان نروژی نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که وضعیت بشردوستانه در غزه همچنان رو به وخامت است و تصمیم رژیم صهیونیستی مبنی بر محاصره کامل این منطقه، نقض شدید قوانین بین‌المللی است.

طبق گزارش سازمان ملل، در سال ۲۰۲۳ تنها ۱۳ ساعت برق در روز در دسترس ساکنان غزه بوده است؛ نیروگاه غزه اکنون تنها منبع برق این منطقه است و ممکن است ظرف چند روز سوخت آن تمام شود.

ساکنان غزه دسترسی ضعیفی به آب سالم دارند و فرودگاه‌های فعالی ندارند.

سازمان ملل، گروه‌های امدادی و کارشناسان بهداشت عمومی در پی دور جدید حملات رژیم صهیونیستی به غزه، به‌صورت جدی درباره تشدید وضعیت بشردوستانه این منطقه ابراز نگرانی کردند.

«آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل با اشاره به حملات موشکی رژیم صهیونیستی به مکان‌هایی مانند مدارس، مراکز بهداشتی و برج‌های مسکونی غزه، گفت: بیش از ۱۳۷ هزار نفر معادل ۶ درصد جمعیت غزه اکنون در مکان‌هایی که توسط آنروا اداره می‌شود، پناه گرفته‌اند.

استراتژی غیرقانونی مجازات دسته‌جمعی رژیم صهیونیستی علیه غزه؛ رقم خوردن قتل‌عامی جدید

ساکنان غزه زیر فشار مجازات دسته‌جمعی رژیم صهیونیستی

نوار غزه که در مجاورت اراضی اشغالی، مصر و دریای مدیترانه قرار دارد، یکی از پر جمعیت‌ترین مناطق جهان است؛ ۶۷ درصد ساکنان غزه، فلسطینی‌هایی هستند که پس از اخراج خانواده‌های فلسطینی از خانه و شهرشان در سال ۱۹۴۸ از سوی رژیم صهیونیستی آواره شدند..

کارشناسان می‌گویند بمباران و تخریب زیرساخت‌های آبی ضعیف غزه که ساکنانش با نرخ بالایی به مشکلات گوارشی، کبدی و پوستی ناشی از کمبود شدید آب تمیز مبتلا هستند، اوضاع را بدتر می‌کند.

آن‌ها تاکید دارند که با حملات هوایی رژیم صهیونیستی و قطع برق در غزه، قطع شدن آب یک مشکل جدی است.

حدود ۹۷ درصد از آب آشامیدنی غزه آلوده است و ساکنان این باریکه ناچارند به دلیل آسیب شبکه برق بر اثر حملات مکرر رژیم صهیونیستی با قطع برق دائمی زندگی کنند.

محاصره ۱۶ ساله نوار غزه  سبب شده تا ۶۰ درصد فلسطینی‌های ساکن غزه از دشواری‌های معیشتی رنج ببرند؛ براساس گزارش آنروا، یورش چند دهه‌ای رژیم صهیونیستی به غره از یک سو و محاصره ۱۶ ساله این منطقه سبب شده تا ۸۰ درصد جمعیت غزه به کمک‌های بین‌المللی وابسته شوند.

استراتژی غیرقانونی مجازات دسته‌جمعی رژیم صهیونیستی علیه غزه؛ رقم خوردن قتل‌عامی جدید

براساس گزارش‌ها، تاکنون ۱۲۳ هزار نفر در غزه از خانه‌های خود آواره شده‌اند و در ۶۴ مدرسه تحت اداره سازمان ملل به سر می‌برند؛ ضمن اینکه خروج ۱۳ هزار کارمند سازمان ملل از این منطقه ناممکن شده است.

دلیل نبود پناهگاه در غزه نیز محاصره این منطقه از سوی رژیم صهیونیستی است؛ ورود مصالح ساختمانی به غزه در پی محاصره این منطقه ممنوع اعلام شده است، از این رو ویرانی‌ها در غزه روی هم انباشته می‌شوند.

رژیم صهیونیستی به تازگی ادعا کرد که برای محافظت از شهروندانش غزه را تحت محاصره کامل قرار می‌دهد.

این اقدام که نوعی مجازات دسته‌جمعی است، خلاف کنوانسیون ژنو است و مدت‌ها است که از سوی گروه‌های حقوق بشری مانند کمیته بین‌المللی صلیب سرخ غیرقانونی اعلام شده است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در اراضی فلسطینی اشغالی از سال ۱۹۶۷ در گزارش سال ۲۰۲۰ خود تاکید کرد که مجازات دسته‌جمعی بر اساس ماده ۳۳ کنوانسیون چهارم ژنو به وضوح در قوانین بین‌المللی بشردوستانه ممنوع شده است و هیچ استثنایی مجاز نیست.

در گزارش مذکور آمده است که سیاست مجازات جمعی رژیم صهیونیستی در مورد غزه، سبب فروپاشی اقتصادی، ویرانی زیرساخت‌ها و سیستم خدمات اجتماعی ناکارآمد شده است.

رژیم صهیونیستی تاکنون بار‌ها به استفاده از مجازات دسته‌جمعی و ایجاد بحران انسانی در غزه متهم شده است، زیرا مجازات دسته‌جمعی استراتژی است که رژیم صهیونیستی در بیشتر مواقع از آن علیه فلسطینی‌ها استفاده می‌کند.

استراتژی غیرقانونی مجازات دسته‌جمعی رژیم صهیونیستی علیه غزه؛ رقم خوردن قتل‌عامی جدید

سکوت معنادار جامعه بین‌المللی در برابر بحران غزه

آمار‌های هولناک روزمره قتل‌عام فلسطینی‌ها از سوی رژیم صهیونیستی در حالی منتشر می‌شوند که در برای جامعه بین‌المللی بر پاشنه همیشگی می‌چرخد.

براساس اعلام دیده‌بان حقوق بشر، رژیم صهیونیستی از آغاز سال ۲۰۲۳ تا پایان ماه آگوست ۳۴ کودک فلسطینی را به شهادت رساند تا امسال، مرگ‌بارترین سال برای کودکان فلسطینی طی ۱۵ سال گذشته باشد.

مسئولیت جنایت‌های تشدیدشده رژیم صهیونیستی فقط متوجه این رژیم نیست، بلکه جامعه بین‌المللی به‌ویژه شرکا و متحدان غربی آن نیز در این جنایت دست و مسئولیت دارند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *