رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

عملیات طوفان الاقصی و کنار رفتن نقاب استاندارد‌های دوگانه غرب

8:50 - 16 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۸۱۳۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
عملیات طوفان الاقصی و کنار رفتن نقاب استاندارد‌های دوگانه غرب
کشورهای مدعی حقوق بشر غربی با موضع‌گیری اخیر خود درباره تحولات فلسطین بار دیگر استانداردهای دوگانه خود را برای اهداف سیاسی به میان کشیدند.

خبرگزاری میزان – جهان از روز گذشته شاهد پاسخ کم‌سابقه مقاومت فلسطین به جنایت‌های مستمر و بی‌پاسخ مانده رژیم صهیونیستی است؛ جنایت‌هایی که از زمان روی کار آمدن کابینه افراط‌گرای «بنیامین نتانیاهو» تشدید شده و کارنامه حقوق بشری سیاه رژیم صهیونیستی را بیش از پیش تیره کرده‌اند.

رژیم صهیونیستی در ماه‌های گذشته با نرخ بالایی فلسطینی‌‎ها را بازداشت کرده، شهروندان فلسطینی از جمله کودکان را به شهادت رسانده، به مسجدالاقصی اهانت کرده، خبرنگاران فلسطینی و غیرفلسطینی در حال پوشش تحولات فلسطین را هدف شلیک‌های مرگبار قرار داده، شرایط اسرای فلسطینی را در زندان‌های خود دشوار کرده، و با حمایت از شهرک‌نشینان صهیونیست، مناطق مختلف فلسطینی در کرانه باختری را مورد یورش قرار داده است.

ابراز نگرانی و دعوت طرفین به آرامش و خویشتنداری همه عکس‌العملی بود که مدعیان غربی حقوق بشر در قبال این جنایت ها علیه مردم فلسطین داشتند.

آغاز عملیات «طوفان الاقصی» که از سوی مقاومت فلسطین به‌عنوان عملیاتی جهت پاسخگویی به جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها به‌ویژه هتک حرمت مسجدالاقصی معرفی شده، سبب غافلگیری شدید رژیم صهیونیستی شد.

این عملیات برای رژیم صهیونیستی پیامد‌های مرگ‌باری داشت و به همان اندازه پیروزی مهمی برای مقاومت و مردم فلسطین بوده است؛ مقاومت فلسطین در حالی اراده خود را بر رژیم صهیونیستی تحمیل کرد که این رژیم طی ماه‌های اخیر کارزار بازداشت، یورش به شهرها و اردوگاه‌های آوارگان فلسطینی و قتل‌عام فلسطینی‌ها را تشدید کرده و برای ارتکاب این جنایت از حمایت شرکای غربی خود برخوردار بوده است.

کشور‌های غربی به‌ویژه اروپایی‌ها که در ماه‌های اخیر موضعشان در بهترین حالت انفعال در برابر جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها بود، با مشاهده دست بالای مقاومت فلسطین در عملیات طوفان الاقصی بار دیگر با دست‌آویز قرار دادن بهانه‌های حقوق بشری، استاندارد‌های دوگانه خود را به میان آوردند تا از شریک استراتژیک خود در خاورمیانه حمایت کنند.

این رویه کشورهای غربی در تاریخ مجعول رژیم صهیونیستی همواره به تشدید جنایت‌های این رژیم علیه فلسطینی‌ها منجر شده است.

ابراز نگرانی مدعیان غربی حقوق بشر از تحولات اخیر در فلسطین در حالی صورت می‌گیرد که آن‌ها طی ماه‌های گذشته با سکوت در برابر جنایت‌های تشدید شده رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها مسیر تکرار چنین جنایت‌هایی را هموار کردند و از طریق بازو‌های رسانه‌ای خود تلاش زیادی کردند تا صدای فلسطینی‌ها را خاموش کنند.

بررسی‌های متعدد نشان می‌دهند که رسانه‌های غربی اعم از روزنامه‌ها، وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی از الگوریتم مشخصی برای سانسور یا حذف فریاد کمک و عدالت‌خواهی فلسطینی‌ها استفاده می‌کنند.

در عین حال، نهادها و سازمان‌های بین‌المللی تحت نفوذ کشورهای غربی نیز به عرصه‌ای برای حمایت از جنایت‌کاری‌های رژیم صهیونیستی تبدیل شده‌اند.

کشورهای غربی مدعی حقوق بشر اکنون و در پی مشاهده عملیات گسترده طوفان الاقصی با به‌کار گرفتن استاندارد‌های دوگانه حقوق بشری خود تلاش دارند تا جای جنایت‌کار و جنایت دیده را عوض کنند؛ آن‌ها در پی آغاز عملیات طوفان الاقصی بلافاصله وارد عمل شده و ضمن اعلام حمایت صریح خود از رژیم صهیونیستی، این عملیات مقاومت فلسطین را محکوم کردند.

کشور‌های غربی مدعی حقوق بشر درباره جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطین و دیگر کشور‌های منطقه از جمله سوریه همواره سکوت کرده‌اند و این سکوت و حمایت ضمنی یا آشکار به گستاخی و جسارت رژیم صهیونیستی برای عبور از قوانین بین‌المللی و حقوق بشری منجر شده است.

در واقع با در نظر داشتن رویکردها و موضع‌گیری‌های صورت گرفته از سوی کشورهای غربی، آشکار می‌شود که عملیات طوفان الاقصی نقطه اوج استاندارد‌های دوگانه کشور‌های غربی در مورد حقوق بشر است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *