شهادت ۲۳۷ اسیر فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی

10:22 - 09 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۶۹۵۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
شهادت ۲۳۷ اسیر فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی
تعداد اسرای فلسطینی که بر اثر دلایلی از جمله سهل‌انگاری پزشکی در زندان‌های رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند، از سال ۱۹۶۷ تاکنون به ۲۳۷ نفر رسیده است.

خبرگزاری میزان - مرکز مطالعات اسرای فلسطین، می‎گوید که از زمان وقوع «انتفاضه الاقصی» در ۲۸ سپتامبر ۲۰۰۰ تاکنون ۱۱۴ اسیر فلسطینی به شهادت رسیده‌اند.

این آمار حدود ۴۸ درصد از تمامی شهدای جنبش اسرا را تشکیل می‌دهند.

سهل‌انگاری پزشکی در زندان‌های رژیم صهیونیستی

این نهاد فلسطینی در گزارش خود اعلام کرده که رژیم صهیونیستی همه اشکال تجاوز و شکنجه را علیه اسرای فلسطینی انجام می‌دهد که این امر به شهادت ۲۳۷ اسیر فلسطینی از سال ۱۹۶۷ منجر شده است؛ از جمله ۱۱۴ اسیر فلسطینی که در سال‌های بعد از انتفاضه‌ الاقصی به شهادت رسیده‌اند.

در نتیجه سهل‌انگاری پزشکی، شکنجه شدید و بسیاری از دلایل دیگر، مجروحانی که بازداشت می‌شوند، بلافاصله پس از دستگیری و در شرایط سخت بدون مراقبت‌های پزشکی واقعی، روز‌ها یا هفته‌ها پس از دستگیری به شهادت می‌رسند.

«ریاض الاشقر»، مدیر این مرکز، فاش کرد که ۵۳ اسیر فلسطینی در سال‌های انتفاضه بر اثر سهل‌انگاری عمدی پزشکی به شهادت رسیدند که مهمترین آن‌ها ناصر ابوحامد، بسام السایح، سامی ابودیاک، کمال ابووعر، فارس بارود و احمد ابوعلی هستند.

«محمد الاشقر»، اسیر فلسطینی اهل طولکرم در سال ۲۰۰۷ بر اثر تیراندازی مستقیم نظامیان صهیونیست به اسرای فلسطینی در جریان اعتراض‌ها علیه شرایط سخت در زندان «نقب» به شهادت رسید.

 

 

«راسم سلیمان غنیمات» اهل رام‌الله در سال ۲۰۰۵ در زندان «مجدو» رژیم صهیونیستی به شهادت رسید؛ پس از وقوع آتش‌سوزی در یکی از بخش‌های زندان در اثر اتصال برق، وی در آتش سوخت و به شهادت رسید.

در جریان این آتش‌سوزی، اداره زندان‌های رژیم صهیونیستی تلاشی برای خاموش کردن به‌موقع آتش انجام نداد.

۳ اسیر فلسطینی نیز بر اثر شکنجه‌های شدید در زیرزمین‌های بازجویی به شهادت رسیدند: «فلاح حسن مشرقع» از طولکرم در سال ۲۰۰۴، «علی ابوالرب» از جنین در سال ۲۰۰۵ و «عرفات جرادات» از الخلیل در سال ۲۰۱۳ و همچنین «عزیز موسی عویسات» نیز در سال ۲۰۱۸ در جریان حمله وحشیانه در زندان «ایشل» مورد حمله قرار گرفت که منجر به خونریزی مغزی وی شد.

«خضر عدنان موسی»، جدیدترین مورد از شهادت اسرای فلسطینی است که در زندان‌های رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند؛ شهادت این اسیر فلسطینی اهل جنین در اردیبهشت ماه گذشته و در پی ۸۷ روز اعتصاب غذا روی داد.

عفو بین‌الملل اعلام کرد که مقام‎های رژیم صهیونیستی از مراقبت‌های تخصصی او در یک بیمارستان غیرنظامی امتناع کرده و «او را رها کرده‌اند تا در سلول جان خود را از دست دهد».

این در حالی است که وی هرگز به خاطر «اعمال خشونت‌آمیز» محاکمه یا محکوم نشده بود.

رئیس مرکز مطالعات اسرای فلسطینی، می‌گوید: سالی که شاهد ظهور بیشترین شهدای جنبش اسرا در جریان انتفاضه الاقصی بود، سال ۲۰۰۲ است که در آن ۲۵ اسیر به شهادت رسیدند و پس از آن سال ۲۰۰۱ است که طی آن ۱۵ نفر از اسرا شهید شدند و در سال‌های دیگر تعداد اسرایی که به شهادت رسیده‌اند بین ۵ تا ۱۰ نفر بوده است.

خودداری رژیم صهیونیستی از تحویل پیکر شهیدان

اشغالگران صهیونیست همچنان به جنایت خود علیه اسرای فلسطینی ادامه می‌دهند و از تحویل پیکر شهدا خودداری می‌کنند.

در حال حاضر رژیم صهیونیستی پیکر ۱۱ نفر از اسرایی را که به شهادت رسیده‌اند به خانواده‌های آن‌ها تحویل نداده است.

جنایت‌های اخلاقی، حقوقی و بشردوستانه از سوی اشغالگران صهیونیست در مقابل چشم تمام جهانیان علیه اسرای فلسطینی و خانواده‌های آن‌ها ادامه دارد؛ رژیم صهیونیستی سال‌هاست که از تحویل پیکر شهدا به خانواده‌هایشان خودداری می‌کند.

شهدای جنبش اسرای فلسطین به این تعداد محدود نمی‌شود، بلکه در نتیجه سیاست‌های جنایتکارانه رژیم صهیونیستی علیه اسرا و ادامه سیاست بی‌توجهی عمدی پزشکی به زندانیان بیمار، این آمار به طور مستمر در حال افزایش است.

رئیس مرکز مطالعات اسرای فلسطینی، از جامعه بین‌المللی و نهاد‌های حقوق بشری و بشردوستانه خواست تا کمیته تحقیقاتی را برای افشای دلایل واقعی شهادت اسرای فلسطینی در داخل زندان‌های رژیم صهیونیستی تشکیل دهند و سران رژیم صهیونیستی مسئول این جنایات را در زمره جنایتکاران جنگی طبقه‌بندی کنند، این رژیم را برای تحویل پیکر شهدای فلسطینی بر اساس مفاد کنوانسیون ژنو که همه طرف‌ها را موظف کرده که اجساد را با احترام به خانواده‌ها تحویل دهند، تحت فشار قرار دهد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *