رکورد «بازداشت اداری» فلسطینیان از سوی رژیم صهیونیستی

10:49 - 31 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۳۰۴۸۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
رکورد «بازداشت اداری» فلسطینیان از سوی رژیم صهیونیستی
شمار افراد بازداشت شده از سوی رژیم صهیونیستی که بدون اتهام و یا در انتظار محاکمه هستند به بیشترین میزان در ۳ دهه اخیر رسیده است.

خبرگزاری میزان - یک گروه حقوق بشری اوایل ماه آگوست گزارش داد که رژیم صهیونیستی بیش از هزار و ۲۰۰ زندانی – که تقریبا همه آن‌ها فلسطینی هستند - را بدون اتهام یا محاکمه در بازداشت نگه می‌دارد.

به گزارش آسوشیتد پرس، این بالاترین تعداد بازداشت در بیش از سه دهه گذشته به شمار می‌رود.

این بازداشت شدگان، که ۹۹ درصد از آن‌ها فلسطینی هستند، تحت سیاست «بازداشت اداری» رژیم صهیونیستی، بدون محاکمه و با اتهاماتی که مقامات صهیونیست محرمانه نگه‌می‌دارند، در بازداشت به سر می‌برند.

به گفته مدیر اجرایی گروه حقوقی که این ارقام را منتشر کرده، این بازداشت‌ها می‌تواند از چند ماه تا سال‌ها متغیر باشد و مقامات صهیونیست اغلب به دلایل نامعلومی آن‌ها را تمدید می‌کنند.

این امر باعث می‌شود که بازداشت شدگان یا وکلای آن‌ها نتوانند دفاع مناسبی انجام دهند.

مدیر این گروه حقوق بشری می‌گوید: رقم کلی یک فاجعه است، این یک عمل آشکارا غیرقانونی است، این افراد باید عادلانه محاکمه یا آزاد شوند.

مقامات صهیونیست می‌توانند بازداشت‌های اداری را برای مدت نامحدود تمدید کنند؛ در حالی که دستور‌های بازداشت معمولاً برای دوره‌های ۳ یا ۶ ماهه تعیین می‌شود.

اسرای فلسطینی که تحت این حکم بازداشت می‌شوند به طور متوسط یک سال را در زندان‌های رژیم صهیونیستی سپری می‌کنند.

مقامات صهیونیست مدعی هستند که این تاکتیک بحث‌برانگیز برای «مهار افراد خطرناک و اجتناب از افشای مطالب متهم به دلایل امنیتی» ضروری است.

با این وجود فلسطینی‌ها و گروه‌های حقوق بشری بر این عقیده هستند که این سیستم، روند قانونی را نقض می‌کند و به طور گسترده مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد.

تعداد اسرای فلسطینی تحت حکم بازداشت اداری از اوایل سال گذشته میلادی، زمانی که رژیم صهیونیستی حملات شبانه نزدیک به شهر‌ها و شهرک‌های فلسطینی را پس از عملیات مقاومتی فلسطینیان آغاز کرد، بیش از ۲ برابر شده است. 

بر اساس گزارش این نهاد حقوق بشری، یک چهارم از تمام اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی تحت این حکم بازداشت شده‌اند.

این در حالی است که بازداشت اداری به ندرت علیه صهیونیست‌ها در اراضی اشغالی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما این رقم نیز در حال افزایش است و اکثر آن‌ها نیز شهروندان فلسطینی در اراضی اشغالی هستند. 

مانند دیگر جنایات و موارد نقض حقوق بشر، مقامات رژیم صهیونیستی در این باره نیز سکوت کرده و نهاد‌های صهیونیستی از اظهار نظر درباره آن خودداری می‌کنند.

مقامات رژیم صهیونیستی مدعی هستند که دلیل این افزایش بازداشت‌ها به دلیل «خنثی کردن اقدامات تروریستی» است، اما این در حالی است که از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون نظامیان رژیم صهیونیستی حدود ۱۷۰ فلسطینی را به شهادت رسانده‌اند.

با وجود ادعا‌های بی‌اساس مطرح شده از سوی رژیم صهیونیستی، افرادی که به شهادت رسیده‌اند هیچ جرمی مرتکب نشده و بسیاری از آن‌ها کودکان هستند؛ تعدادی از شهدای فلسطینی در ماه‌های اخیر کودکان زیر ۱۴ سال بوده‌اند.

در همین حال «ایتامار بن گویر»، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، که از مقامات افراطی رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود همچنان خواستار اعمال تدابیر سخت‌تر علیه اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی است.

اخیرا باشگاه اسرای فلسطینی و سایر گروه‌های مدافع حقوق بشر گزارش دادند که «بن‌گویر» سیاستی را کنار گذاشته که اجازه آزادی زودهنگام اسرای فلسطینی بازداشت شده به بهانه‌های امنیتی را می‌داد.

پیش از این اسرای فلسطینی محکوم به کمتر از ۴ سال زندان، واجد شرایط آزادی زودهنگام بودند، اما سرویس زندان‌های رژیم صهیونیستی تایید کرده که به دستور صادر شده از سوی بن‌گویر پایبند خواهد بود.

حدود ۳ میلیون فلسطینی ساکن کرانه باختری مشمول سیستم قضایی نظامی رژیم صهیونیستی هستند، در حالی که نزدیک به ۵۰۰ هزار شهرک نشین صهیونیست که در شهرک‌های این منطقه زندگی می‌کنند مشمول دادگاه‌های غیرنظامی هستند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *