نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه|

۵ شهروند ایرانی امروز آزاد می‎شوند/ اظهار حمایت غرب از حقوق بشر ملت ایران مضحک است/ ایران به دنبال محدود کردن همکاری‌ها با آژانس نیست

10:51 - 27 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۴۷۷۸
۵ شهروند ایرانی امروز آزاد می‎شوند/ اظهار حمایت غرب از حقوق بشر ملت ایران مضحک است/ ایران به دنبال محدود کردن همکاری‌ها با آژانس نیست
نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شد.

خبرگزاری میزان - ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، روز دوشنبه، ۲۷ شهریور ماه، در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی حاضر شد و به پرسش‎های آنها پاسخ داد.

استیفای حقوق ملت وظیفه همه دولت‌های جمهوری اسلامی ایران است

کنعانی در ابتدا با بیان این مطلب که استیفای حقوق ملت وظیفه همه دولت‌های جمهوری اسلامی ایران است، گفت: دولت‌ها برای تحقق منافع ملت و استیفای حقوق ملت ایران روش‌های سیاسی خاص خود را دنبال کردند و دولت سیزدهم هم با وعده‌هایی که به ملت داد، موضوع استفیای حقوق از جمله آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران را با جدیت دنبال کرد.

وی اظهار کرد که این رویکرد دولت تا این مرحله نتایج خوبی داشته است؛ ما همچنین بازگشت اموال بلوکه شده از انگلیس را داشتیم و با سیاست دولت این اموال و دارایی‌ها آزاد شد.

دارایی‌‍‌های ایران در کره جنوبی آزاد شد

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: در بحث اقدامات ظالمانه دولت آمریکا و اعمال فشارهایی که وارد شد، شاهد انسداد برخی از دارایی‌ها از جمله در کره جنوبی بودیم.

کنعانی با بیان این که بخش انسداد شده دارایی‌های مالی ایران در کره آزاد شد، افزود که امروز این میزان از دارایی‌های ملت ایران در اختیار دولت و ملت قرار خواهد گرفت و در بقیه موارد مالی این رویکرد با جدیت ادامه خواهد یافت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی، بیان کرد: بر اساس اطلاعاتی که تا این لحظه دارم روند اجرای توافق در دو موضوع رفع انسداد دارایی‌های ایران در کره جنوبی و موضوع تبادل زندانیان با سرعت قابل قبولی پیش رفته و امیدواریم امروز شاهد در اختیار قرار گرفتن دارایی‌های ایران باشیم و این موضوع در حساب اعلامی در یکی از کشورهای دوست منتقل شود و ایران می‌تواند به طور کامل به آن دسترسی داشته باشد.

۵ شهروند ایرانی امروز آزاد خواهند شد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص موضوع تبادل زندانیان، گفت: موضوع تبادل زندانیان در همین روز انجام خواهد شد، ۵ شهروند ایرانی از زندان آمریکا آزاد خواهند شد، ۲ تن از شهروندان وارد ایران خواهند شد، یک نفر از آنها با توجه به حضور خانواده‌اش به کشور ثالث منتقل می‌شود و ۲ نفر ابراز تمایل کردند در آن کشور بمانند.

اظهار حمایت غرب از حقوق بشر ملت ایران مضحک است

سخنگوی وزارت امور خارجه، در پاسخ به پرسش خبرنگار میزان در خصوص اظهارنظر‌های کشور‌های غربی درباره وضعیت حقوق بشر در ایران و همچنین اظهارنظر ادعایی جاوید رحمان، گفت: اظهار حمایت از حقوق بشر ملت ایران همزمان با میزبانی از سرکرده و بعضی از اعضای گروهک و فرقه تروریستی منافقین که قاتلان بیش از ۱۷ هزار شهروند ایرانی و مسئولان و رئیس جمهور و نخست وزیر و نمایندگان مجلس ایران هستند، مضحک است.

 

 

کنعانی با اشاره به این مطلب که تاکید می‌کنیم جمهوری اسلامی ایران به اصول انسانی و اخلاقی در سیاست داخلی و خارجی خود پایبند است، بیان کرد: اگر ایران بیش از ۴۰ سال در مقابل توطئه روزانه آمریکا و متحدان رژیم آمریکا ایستادگی کرده، به پشتوانه حمایت و همراهی همین ملت از نظام و دولت بود، این‌ها چگونه مدعی حمایت از این ملت هستند؟ اگر ایران از گردنه‌های سخت محاصره اقتصادی، جنگ تحمیلی، خیزش مسلحانه گروهک‌های تروریستی از جمله فرقه تروریستی منافقین، تجزیه‌طلبان، تحریم‌های ظالمانه و فشار‌های حداکثری عبور کرده به پشتوانه همین ملتی است که آمریکا و اروپا چند دهه متمادی علیه آن‌ها جرم و جنایت مرتکب شدند و اکنون هم زمان هم سنگ حمایت از آن‌ها را بر سینه می‌زنند.

 

 
 
وی با بیان اشاره به اینکه قطعا ایران جایگاه ویژه و والایی برای حقوق بشر قائل است و جمهوری اسلامی ایران از پرچمداران حقیقی پاسداشت و حمایت از حقوق بشر در جهان است، گفت: در عین حال استفاده ابزاری و سیاسی از حقوق بشر را هرگز برنمی‌تابد و نسبت به آن واکنش نشان داده است؛ دولت‌های اروپایی و مشخصا دولت آمریکا بدانند که با شعار‌های پر زرق و برق، نگاه ملت‌های جهان به ماهیت غیراخلاقی، غیرانسانی و ضد حقوق بشری سیاست خارجی آمریکا و اروپا به ویژه آن‌هایی که سابقه استعماری دارند هیچگاه تغییر نخواهد کرد.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه، یادآور شد: آنچه که ما امروز در تعداد قابل توجهی از کشور‌های جهان از جمله در آفریقا می‌بینیم پژواک واقعی واکنش ملت‌ها به ماهیت استعماری، غیراخلاقی و ضد بشری سیاست خارجی همین کشور‌های غربی است که در طول سالیان متمادی علیه ملت‌های مختلف جهان اقدام کرده‌اند و سیاست‌های ضد حقوق بشری اعمال کردند، ملت‌های جهان سرکوب شهروندان همین کشور‌ها را در خیابان‌ها می‌بینند، ‎به‎کارگیری مشت آهنین همین دسته از دولت‌ها علیه شهروندان معترضشان، شلیک مستقیم از فاصله نزدیک توسط نظامیان این کشور‌ها به شهروندانشان از جمله زنان را در خیابان‌های اروپا و آمریکا را دیدند و همزمان می‌بینند.
 
 
 
 
 
کنعانی در بخشی دیگر گفت: این همه بیانیه و این همه موضع‎گیری راجع به موضوع داخلی جمهوری اسلامی ایران در حالی که خود جنایات زیادی را روزانه در قبال ملت های جهان مرتکب می‎شوند و در خیابان‎های خودشان روزمره مرتکب جرم و جنایت می‌شوند و در فلسطین از رژیم صهیونیستی و جنایات روزانه این رژیم حمایت می‌کنند، آن وقت پرچم حمایت از حقوق بشر را هم به دست می‌گیرند، خودشان را پرچمدار حقوق بشر و دفاع از حقوق ملت‎ها می‎دانند؛ این یک نفاق کاملا آشکار است و ملت‌های جهان درباره این موضوع قضاوت خواهند کرد.
 
 
 

 

نیروهای مسلح تجزیه‌طلب باید خلع سلاح شوند

کنعانی در بخشی دیگر بیان کرد: برمبنای توافق، نیروهای مسلح تجزیه‌طلب باید خلع سلاح شوند و مقر آنها تخلیه شود و در اردوگاهی و اماکنی که دولت عراق انجام داده تحت نظر مستقر شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که بسیاری از مفاد توافق تاکنون انجام شده، گفت: برخی از مقرهای گروه‌های ترویستی تخلیه شده و تروریست‌ها به اماکن دیگری منتقل شدند و دولت عراق تاکید کرده به روند اجرای توافق پایبند است.

 

 

کنعانی، افزود: در هر صورت امیدوار و خوش‌بین هستیم که بر اساس تعهدی که دولت عراق داده و بر اساس تاکیداتی که در ملاقات‌ها و گفت‌وگوهای دوجانبه انجام شده، دولت عراق این روند را به طور کامل در موعد مقرر انجام دهد.

متناسب با اقدام غربی‌ها اقدام خواهیم کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که متعاقب اعلام موضع ۳ کشور اروپایی و جوزپ بورل، بلافاصله موضع جمهوری اسلامی اعلام شد، تاکید کرد: ما بارها اعلام کردیم که متناسب با اقدام آنها اقدام متناسب را انجام خواهیم داد.

کنعانی، عنوان کرد: در بحث فروش تسلیحاتی و روابط نظامی ما با تحریم‌های سازمان ملل مواجه نیستیم و یک سری محدودیت‌ها را بر اساس برجام پذیرفته بودیم که باید در ۱۸ اکتبر برداشته شود و به طور خودکار حذف شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که یکسری محدودیت‌هایی نیز اتحادیه اروپا در نظر گرفته بود، توضیح داد: ما معتقدیم پیش از این تاریخ محدودیت‌ها به طور خودکار برداشته خواهد شد.

وی تاکید کرد: ما بارها اعلام کردیم به هرگونه اقدام مثبت پاسخ مثبت می‌دهیم و به اقدام غیرسازنده واکنش نشان خواهیم داد.

 

 

همکاری با آژانس ادامه خواهد داشت

کنعانی با تاکید بر این نکته که همکاری با آژانس ادامه خواهد داشت، گفت: مبتنی بر عضویت ما و موافقتنامه پادمان تعامل مثبت و روبه جلو ادامه خواهد یافت؛ مخالف سوءاستفاده‌های سیاسی از آژانس برای اهداف سیاسی برخی کشورها هستیم.

 

 

دسترسی به مبالغی در ژاپن و ترکیه دشوار نیست

کنعانی با بیان این که ما در ژاپن مبالغی داشتیم که در اختیار طرف ایرانی قرار گرفته است، گفت: مبلغ باقی‌مانده مبلغ قابل توجهی نیست و در دسترسی به آن مشکلی نیست.

وی افزود: در ترکیه مبالغی داریم، دسترسی ما به طور نسبی وجود دارد و در این زمینه با محدودیت جدی مواجه نیستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که درباره عراق با فشارهای آمریکا با مشکلات و محدودیت‎هایی مواجه بودیم، گفت: در بخشی از آن دارایی‌ها رفع محدودیت شده و بقیه موارد هم در چارچوب روابط سازنده با عراق این همکاری ادامه پیدا می‌کند.

وی همچنین با اشاره به این موضوع که دسترسی‌های میان ایران و عراق در زمینه ترانزیتی مختلف و متفاوت است، تاکید کرد: در ظرفیت مسافری نیز نیازمند ظرفیت هستیم و اجرای کامل این پروژه تسهیل کننده مبادلات تروریستی باشد.

هیأت‌هایی میان میان ایران و جمهوری آذربایجان تبادل شد

کنعانی با بیان این مطلب که در طول بازه زمانی ماه‌های گذشته هیأت‌هایی میان ایران و جمهوری آذربایجان تبادل شد، گفت: روند مذاکرات در بین دو کشور، مذاکرات قصایی و دادگستری و اقتصادی دو کشور امیدوار کننده بوده است.

وی ابراز کرد ما خوش‌بین هستیم شاهد از سرگیری فعالیت سفارت جمهوری آذربایجان در ایران باشیم.

کنعانی با بیان این که حضور سطح عالی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل با سخنرانی و دیدارهای دوجانبه همراه خداهد بود، یادآور شد: ما خوش‌بین هستیم گفت‌وگوهای رئیس جمهور با همتایانشان فرصتی برای بررسی نتایح حاصله از توافق‌ها با کشورها باشد.

ابتکار سلطان عمان و نشست وزرای خارجه کشورهای حاشیه خلیج فارس

کنعانی، گفت: دبیرکل سازمان ملل پیشنهاد کرده که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، نشست وزرای خارجه کشورهای حاشیه خلیج فارس برگزار شود و در چارچوب روند همگرایی و هم‌افزایی در خلیج فارس، ایران از این ایده حمایت کرد و این نشست مبتنی بر ابتکار دبیرکل سازمان ملل انجام خواهد شد.

همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه، بیان کرد: یکی از ایده‌ها از سوی سلطان عمان است؛ ایران از ابتکار سلطان عمان استقبال کرد و این به معنی ورود طرف های جدید در برجام نیست.

کنعانی با تاکید بر این موضوع که برجام طرف‌های مشخصی دارد، عنوان کرد: در این زمینه تغییری قرار نیست اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به این موضوع که دولت آمریکا همواره رویکرد مشخص و غیرسازنده درباره ایران داشته، تاکید کرد: دولت آمریکا باید اقدامات اعتمادساز درباره ایران انجام دهد.

سیاست مزورانه و منافقانه آمریکا درباره آزادی بیان

کنعانی با اشاره به این موضوع که تحریم‌ها در حوزه‌های مختلفی علیه ایران صورت گرفته، گفت: تحریم رسانه جای تعجب دارد؛ آنها مدعی آزادی بیان و گردش باز اطلاعات هستند اما رسانه آزاد را در ایران تحریم می‌کنند و اینها نشانه سیاست مزورانه و منافقانه دولت آمریکاست که از یک سو از آزادی بیان صحبت می‌کنند و در عین حال رسانه را تحریم می‌کنند. ما این اقدام را محکوم کرده و محکوم می‌کنیم.

ایران به دنبال محدود کردن همکاری‌ها با آژانس نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخشی دیگر درخصوص لغو مجوز بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: این اقدام در واکنش به نادیده گرفتن فعالیت‌های خوب و همکاری‌های سازنده ایران و آژانس بود.

وی با بیان این که همکاری ایران و آژانس چارچوب مشخصی دارد، گفت: ایران به دنبال محدود کردن همکاری‌ها با آژانس نیست و به همکاری های سازنده خود با آژانس ادامه خواهد داد.

رایزنی‌ها میان ایران و ترکیه در خصوص تبادل زندانیان

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان درباره رایزنی‌ها میان ایران و ترکیه در خصوص تبادل زندانیان، گفت: گفت‌وگوها در سطح کنسولی و قضایی صورت گرفت و در نشست ۲ وزیر خارجه صورت گرفته است و ارتباطات مراجع ذیربط انجام شده و در این زمینه می‌توانیم شاهد پیشرفت‌ها و تبادل زندانیان باشیم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *