رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی
نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه|

کنعانی: ایران به روند مذاکره درباره برجام پایبند است/مخالفت با تغییر مرزهای بین‌المللی/تکذیب هرگونه مذاکره مستقیم با آمریکا

10:53 - 10 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۷۱۷۰
کنعانی: ایران به روند مذاکره درباره برجام پایبند است/مخالفت با تغییر مرزهای بین‌المللی/تکذیب هرگونه مذاکره مستقیم با آمریکا
نشست خبری هفتگی سخنگوی وزارت امور خارجه با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شد.

خبرگزاری میزان - ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، روز دوشنبه، ۱۰ مهر، در نشست خبری هفتگی خود، به سوالات خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ داد.

کنعانی درباره روند مذاکرات درباره برجام، گفت: در این زمینه وزیر امور خارجه توضیح لازم را بارها اعلام کرده است، به روند مذاکره برای بازگشت مسئولانه همه طرف‌ها به برجام پایبند هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر این نکته که مذاکره را روند مناسبی برای بازگشت طرف‌ها به برجام می‌دانیم، اظهار کرد: برخی از دولت‎های دوست، ابتکار عمل‌هایی برای نزدیک کردن دیدگاه‌های طرف‌ها مطرح کردند برای اینکه همه طرف‌ها بتوانند به روند توافق بازگردند.

کنعانی، بیان کرد: توافقی که برای بازگشت وجود دارد و درباره آن مذاکره انجام می‌شود همان توافق برجام ۲۰۱۵ است که امضا شد و همه نسبت به آن اعلام پایبندی کردند.

آمریکا و اروپا از تعهدات خود در برجام شانه خالی کردند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در بخشی دیگر با بیان این که دولت آمریکا و اروپا از انجام تعهدات خود شانه خالی کردند، گفت: ابتکار عمل‌ها و طرح‌ها از سوی برخی کشورهای دوست از جمله طرح دولت عمان نه یک توافق جدید یا طرح جدید بلکه ابتکار عمل‌هایی برای نزدیک کردن دیدگاه‌های طرفین به چارچوب توافق برجام است؛ در این زمینه ایران بارها اعلام کرده از تلاش‌های توأم با حسن‎نیت کشورهای دوست برای بازگشت مسئولانه و متعهدانه همه طرف‌ها استقبال می‌کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور با بیان اینکه روند دیپلماسی و تبادل پیام‌ها باز است و این تبادل‎ها از طریق مسیرهای دیپلماتیک جریان دارد، عنوان کرد: طرح مذکور برای یک توافق جدید تلقی نمی‌شود اما ابتکار عمل‌هایی است برای کمک به طرف‌های توافق؛ ایران همان‌طور که در روند نشان داده و بارها اعلام کرده به این توافق به‌عنوان یک تعهد و توافق بین‌المللی پایبندیم.

مسیر رفع تحریم‌ها را دنبال می‌کنیم

کنعانی با تاکید بر این موضوع که از ابتکار عمل‌هایی که از سوی کشورهای دوست برای بازگشت طرف‌ها به توافق وجود دارد، استقبال کردیم، گفت: روند جاری و وضعیتی که برای برجام اتفاق افتاد نتیجه نقض تعهد طرف مقابل به برجام است؛ ایران بارها اعلام کرده به مسیر دیپلماسی پایبند است و مادامی که در جهت تامین منافع ملت ایران باشد ادامه می‌دهد اما معطل آن هم نمی‌ماند و مسیر رفع تحریم‌ها را دنبال می‌کند.

 ایران از کشورهای مهم و اثرگذار در تحولات منطقه قفقاز است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تحولات قفقاز، گفت: تحولات قفقاز برای ایران حائز اهمیت است، ایران از کشورهای مهم و اثرگذار در تحولات منطقه است، در استمرار تماس همسایگان ما برای گفت‌وگو با ایران، سفر دبیر شورای عالی امنیت ارمنستان انجام شده است.

کنعانی، تاکید کرد که موضع ایران درباره مرزهای منطقه روشن است و ما بارها دیدگاه خود را اعلام کردیم؛ ما معتقد به ضرورت تلاش مسئولانه همه طرف‌ها برای حل‎و‎فصل اختلافات هستیم.

با تغییر مرزهای بین‌المللی مخالف هستیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در بخشی دیگر اظهار کرد: ما با توسعه راه‌های مواصلاتی و شبکه‌های حمل و نقل به نحوی که تامین کننده منافع کشورها باشند، موافق هستیم و با این وجود با تغییر مرزهای بین‌المللی مخالف هستیم.

وی با بیان این مطلب که از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان و دولت ارمنستان حمایت می‌کنیم، بیان کرد: در خصوص بازگشت قره‌باغ به جمهوری آذربایجان موضع ما روشن است و از آن حمایت کردیم.

هیئتی برای ارزیابی اجرای توافق‌نامه به عراق سفر کردند

کنعانی در‎ بخشی دیگر درباره توافق‌نامه امنیتی میان ایران و عراق، گفت: براساس توافق قرار بود ظرف ۶ ماه مقام‎های عراق و اقلیم کردستان نگرانی‌های ایران را درباره نیروهای مسلح تروریست و اراضی اقلیم کردستان عراق برطرف کنند و پایگاه‌ها و نیروهای آنها را جمع کرده و خلع سلاح کنند به نحوی که نگرانی‌های امنیتی ایران برطرف شود.

 

وی با اشاره به این که طبق ارزیابی‌های اولیه ما بخش‌هایی از این توافق انجام شده و بخشی از آن باقی مانده، اعلام کرد: هیئتی از ایران برای ارزیابی دقیق توافق‌نامه به عراق سفر کردند که با استقبال مقام‌های عراقی روبه‌رو بودند، ارزیابی دقیق از میزان اجرای این توافق‌نامه موکول به این است که گزارش هیئت اعزامی مورد بررسی قرار گیرد.

 

 

سلاح هسته‌ای در دکترین نظامی و دفاعی ایران هیچ جایگاه و نقشی ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر این نکته که ایران بارها اعلام کرده سلاح هسته‌ای در دکترین نظامی و دفاعی ایران هیچ جایگاه و نقشی ندارد و هرگونه استفاده یا تهدید به استفاده از آن را مردود می‌شمارد، گفت: ایران به عنوان بزرگ‌ترین قربانی استفاده از سلاح شیمیایی است که با حمایت، پشتیبانی و تجهیز همه‌جانبه رژیم سابق عراق از سوی کشورهای غربی صورت گرفت.

وی تاکید کرد: اتهام مطرح شده در گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا مبنی بر عدم پایبندی ایران به کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی را رد می‎کنیم؛ دولت آمریکا فاقد هرگونه صلاحیت جهت احصاء پایبندی کشورهای عضو کنوانسیون به پایبندی مفاد است.

هرگونه مذاکره مستقیم با آمریکا تکذیب می‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ادعاها مبنی بر مذاکره مستقیم با آمریکا، گفت: هرگونه مذاکره مستقیم با آمریکا تکذیب می‌شود.

کنعانی با اشاره به این مطلب که عدم پایبندی تعدادی از دولت های اروپایی به مفاد توافق‌نامه تاثیری در استفاده ایران از حقوق قانونی خود نخواهد داشت، بیان کرد: ایران از حقوق خود در انجام فعالیت‌ها و مراودات بین‌المللی استفاده می‌کند.

اراده ایران و مصر برای احیای روابط

سخنگوی وزارت امور خارجه با یادآوری این موضوع که نشست وزرای خارجه دو کشور ایران و مصر در نیویورک انجام شد و این گفت‌وگوها شاهد ادبیات مثبت و اراده مثبت برای برداشتن گام به سمت جلو بود، تاکید کرد که این تماس‌ها ادامه خواهد یافت.

پیگیری موضوع هتک حرمت به قرآن کریم

کنعانی با اشاره به رایزنی وزیر امور خارجه کشورمان با همتای سوئدی خود، گفت: در آخرین مذاکره میان وزرای خارجه ایران و سوئد، وزیر امور خارجه کشورمان مواضع را با همتای سوئدی و انتظارات جهان اسلام را مطرح کرد.

کنعانی تاکید کرد که موضوع هتک حرمت قرآن کریم در گفت‌وگوهای دوجانبه سوئد و ایران مطرح شده است.

در زمینه تبادل زندانیان با آمریکا دستور کار جدیدی مطرح نیست

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تبادل زندانیان با آمریکا، گفت: مرحله تبادل انجام شد و در این ارتباط هیچ برنامه جدیدی در دستور کار نیست، آزادسازی زندانیان در خارج از کشور در هرجایی از جمله آمریکا از مسئولیت‎های دولت ایران است.

کنعانی، بیان کرد: علاوه بر ۵ زندانی که از زندان‌های آمریکا آزاد شدند، در ارتباط با سایر کشورها هم تلاش‌های زیادی انجام شد.

واکنش به برخی خبرها درباره «اف‌ای‌تی‌اف»

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در ارتباط با سازمان‌های شفافیت مالی سازوکار ملی خود را داریم، گفت: درباره برنامه‌ای برای پیوستن به «اف‌ای‌تی‌اف» باشد، اطلاعی ندارم.

برنامه برای سفر مقام‌های عالی‌رتبه جمهوری آذربایجان وجود دارد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به اینکه برنامه برای سفر مقام‌های عالی‎رتبه جمهوری آذربایجان وجود دارد، افزود: تاریخ دقیق آن مشخص نیست و گفت‌وگوهایی بین دو کشور وجود دارد؛ روند پیشرفت گفت‌وگوها برای ازسرگیری دیپلمات‌ها با جمهوری آذربایجان روند مثبتی است و در شرایط خوب و دلگرم‌کننده‌ای قرار داریم.

واکنش به گزارش ادعایی رسانه‎های غربی درباره ارتباط مشاوران وزارت امور خارجه آمریکا با ایران

کنعانی در پاسخ به خبرگزاری میزان درباره انتشار گزارش‌های ادعایی درباره ارتباط ایران با مشاوران وزارت خارجه آمریکا گفت: مایل نیستیم درباره مسائلی که در چارچوب داخلی آمریکا و رقابت احزاب و همچنین رقابت‎های انتخاباتی در داخل آمریکا مطرح می‌شود و شکل می‌گیرد و احیانا از مسائل مرتبط با جمهوری اسلامی ایران یا از کارت بازی با ایران می‌خواهند استفاده کنند، اظهار نظر کنیم و آن را به طرف‌های داخلی آمریکا واگذار می‌کنیم.

ارائه خدمات به ایرانیان خارج از کشور

کنعانی در ادامه بیان کرد که انجام اقدامات کنسولی برای سفر به کشور و ارائه خدمات جدید برای فرزندان ایرانیان خارج از کشور از جمله اولویت‌های مهم دستگاه دیپلماسی است.

واکنش به احتمال تبادل زندانیان با کشورهای اروپایی

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تبادل زندانیان با دیگر کشورها، گفت: درباره تبادل زندانیان با کشورهای دیگر از جمله اروپایی اکنون اطلاعاتی وجود ندارد، بحث آزادسازی زندانیان ایرانی خارج از کشور از جمله کشورهای غربی به‌خصوص زندانیانی که با انگیزه‌های سیاسی دستگیر شدند در اولویت دستگاه دیپلماسی است، این موضوع جزء موضوعات جاری دستگاه دیپلماسی است.

گفت‎وگوها با اردن رو به جلو است

کنعانی با بیان اینکه گفت‌وگوهای مثبت و روبه جلویی با اردن در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل انجام شد، گفت: توافق شد که گام‌های احیای روابط برداشته شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار کرد: این دیدار همسو با تحولات جاری منطقه انجام شد.

لغو روادید با عربستان در حال بررسی است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره موضوع لغو روادید با عربستان، گفت: جلساتی با نهادها و موسسات و سازمان‌های ذی‎ربط در داخل کشور برگزار شده است؛ لازم است پس از بررسی دقیق همه ابعاد فرهنگی، سیاسی، امنیتی و اقتصادی و با نگاه به موضوع افزایش جذب گردشگری خارجی به کشور، در وزارت امور خارجه جمع‌بندی شده و برای تصویب به هیئت دولت ارسال شود.

پیگیری بازگرداندن الواح تاریخی به کشور

کنعانی در پایان درباره بازگشت الواح تاریخی به کشورمان، با بیان این مطلب که اقدامات لازم برای بازگرداندن الواح تاریخی در حال پیگیری است، تاکید کرد: ایران برای بازگرداندن آنچه که ثروت‌های تاریخی، تمدنی و فرهنگی ایران در هر کشوری است، موضوع را دنبال می‌کند، این موفقیت بزرگی بود و برنامه‌ها برای پیگیری در دستور کار است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *