نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه|

کنعانی: فلسطین حق مشروع دفاع از خود را در برابر متجاوز دارد/هر اقدام احمقانه‌ای علیه ایران با پاسخی ویران‌گر روبرو می‌شود

10:50 - 17 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۸۳۵۴
کنعانی: فلسطین حق مشروع دفاع از خود را در برابر متجاوز دارد/هر اقدام احمقانه‌ای علیه ایران با پاسخی ویران‌گر روبرو می‌شود
نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه برگزار شد.

خبرگزاری میزان - ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی به پرسش‌های خبرنگاران داخلی و خارجی در حوزه سیاست خارجی پاسخ داد؛ تحولات فلسطین اصلی‌ترین موضوع مورد بحث در این نشست خبری بود.

شهید سلیمانی مورد احترام و افتخار ملت ایران و بسیاری از ملت‌های جهان و محور مقاومت است
۱۴۰۲/۰۷/۱۷ - ۱۲:۰۰

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد جایگاه شهید سردار قاسم سلیمانی برای کشورمان تاکید کرد: شهید سلیمانی برای ما یک قهرمان ملی است؛ شهید سلیمانی مورد احترام و افتخار ملت ایران و بسیاری از ملت‌های جهان و محور مقاومت است.

عمان درباره زندانیان ایرانی وعده مثبتی داد
۱۴۰۲/۰۷/۱۷ - ۱۱:۵۸

کنعانی درباره اخبار منتشر شده درخصوص زندانیان ایرانی در عمان، اظهار کرد: در چارچوب سفری که سلطان عمان به تهران داشت و گفت‌وگوهای دوجانبه دیگر، موضوع آزادی زندانیان ایران در زندان‌های عمان مورد بررسی قرار گرفت؛ عمانی‌ها وعده مثبتی دادند و این موضوع در نشست کنسولی ۲ کشور مورد پیگیری قرار گرفت.

درخواست جمهوری آذربایجان مبنی بر همکاری ایران جهت کوتاه کردن مسیر ارتباطی این کشور با نخجوان مورد موافقت قرار نگرفت
۱۴۰۲/۰۷/۱۷ - ۱۱:۵۳

کنعانی درباره درخواست جمهوری آذربایجان مبنی بر همکاری ایران جهت کوتاه کردن مسیر ارتباطی این کشور با نخجوان، گفت: ایران در طول ۳۴ سال گذشته برای همکاری در چارچوب دوستانه ایران و جمهوری آذربایجان خاک و کریدور ترانزیتی خود را در اختیار این کشور قرار داده و در این چارچوب همکاری‌ها ادامه دارد، اما به دلیل تحولات اخیر همکاری‌های جدید بر اساس شرایط وجود دارد.

وی گفت: جمهوری آذربایجان خواستار همکاری با ایران برای کوتاه کردن مسیر ارتباطی این کشور و نخجوان شده که مورد استقبال ایران قرار نگرفته است.

ملتی که مورد تجاوز قرار گرفته، حق مشروع برای دفاع از خود در برابر متجاوز را دارد
۱۴۰۲/۰۷/۱۷ - ۱۱:۴۸

کنعانی با اشاره به حق مشروع فلسطین در دفاع از خود در برابر جنایت‌های رژیم صهیونیستی، اظهار کرد: ملت فلسطین در واکنش به اعلامیه دولت آمریکا مبنی بر اعزام ناو هواپیمابر منطقه تاکید کرد که این به معنای نقش و مداخله آمریکا برای حمایت مستقیم از رژیم صهیونیستی است؛ براساس حقوق بین‌المللی، ملتی که مورد تجاوز قرار گرفته، حق مشروع برای دفاع از خود در برابر متجاوز را دارد.

تاریخ قطعی برای سفر رئیس‌جمهور به ترکیه تعیین نشده است
۱۴۰۲/۰۷/۱۷ - ۱۱:۴۳

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر آیت‌الله رئیسی به ترکیه، گفت: موضوع سفر رئیس‌جمهور یکی از برنامه‌ها در مناسبات ۲ کشور ایران و ترکیه است؛ هنوز تاریخ قطعی برای انجام این سفر تعیین نشده است.

دسترسی ایران به دارایی‌های آزادشده یک موضوع تمام شده است
۱۴۰۲/۰۷/۱۷ - ۱۱:۳۵

کنعانی درخصوص دسترسی ایران به دارایی‌های آزادشده، گفت: دسترسی ایران به دارایی‌هایش وجود دارد و این یک موضوع تمام شده است.

از منظر انسانی خود را نسبت به سرنوشت شهروندان افغانستانی متعهد می‌دانیم
۱۴۰۲/۰۷/۱۷ - ۱۱:۳۰

کنعانی درباره بحث‌های مطرح‌شده درخصوص حضور شهروندان افغانستانی در ایران، گفت: ایران نسبت به شهروندان افغانستان احساس مسئولیت می‌کند؛ بحث حضور شهروندان و اتباع افغانستانی در ایران یک موضوع مهم و همواره مورد توجه بوده است.

وی در ادامه اظهار کرد: از منظر انسانی خود را نسبت به سرنوشت شهروندان افغانستانی متعهد می‌دانیم و مسئولیت‌های خود را انجام دادیم؛ حمایت قانونی از آوارگان افغانستانی همواره در نشست‌های بین‌المللی مطرح شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به ویدئوهای منتشرشده درباره حضور شهروندان افغانستانی در کشورمان، تاکید کرد: تصاویر منتشرشده ریشه‌های درستی ندارند و افرادی سعی می کنند روابط ۲ کشور را مخدوش کنند؛ آن‌ها دنبال انگیزه‌های خاص خود هستند.

طرف‌های تهدیدکننده باید متوجه مسئولیت‌های حقوقی درخصوص تهدید علیه اعضای سازمان ملل باشند
۱۴۰۲/۰۷/۱۷ - ۱۱:۲۸

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تهدیدهای مطرح‌شده علیه کشورمان، گفت: طرف‌های تهدیدکننده باید متوجه مسئولیت‌های حقوقی درخصوص تهدید علیه اعضای سازمان ملل باشند؛ این‌گونه اظهارنظرها الزام‌آور است و باید بدانند ایران در دفاع از امنیت ملی خود دست‌بسته نبوده و عاملان هر اقدامی در این زمینه را پشیمان می‌کند.

همه اعضای برجام متعهد به تعهدات و الزامات خود در چارچوب توافق هستند
۱۴۰۲/۰۷/۱۷ - ۱۱:۲۶

کنعانی درباره ادعاهای طرف غربی مبنی بر عدم پایبندی ایران به تعهدات برجامی، گفت: برجام توافقی چندجانبه است و همه اعضا متعهد به تعهدات و الزامات خود در چارچوب توافق هستند؛ اگر مسئولیتی وجود دارد، متوجه همه اعضا است؛ در این رابطه مسئولیت‌ها همچنین متوجه شرکای اروپایی و آمریکا است.

گام‌های مناسب طبق انتظار ایران برای اجرای کامل توافقنامه امنیتی ایران و عراق برداشته شد
۱۴۰۲/۰۷/۱۷ - ۱۱:۲۲

کنعانی درباره اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق، اظهار کرد: در سفر اخیر مشاور امنیت ملی عراق به تهران، درباره آخرین وضعیت اجرای این توافقنامه بحث و گفت‌وگو شد.

وی در ادامه گفت: در پرتو مناسبات برادرانه میان ایران و عراق و همکاری‌های خوبی که با اقلیم کردستان عراق وجود دارد نیز گام‌های مناسب دیگر طبق انتظار ایران برای اجرای کامل توافقنامه امنیتی ایران و عراق برداشته شد؛ کار در چارچوب کمیته مشترکی که شکل گرفته، انجام می‌شود و انتظار داریم عراق به تعهدات خود به‌طور کامل عمل کند.

می‌توان گفت‌وگوهای برجامی را به‌صورت غیرمستقیم از طریق واسطه‌ها انجام داد
۱۴۰۲/۰۷/۱۷ - ۱۱:۲۱

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها، گفت: مسیر دیپلماسی باز است و می‌توان گفت‌وگوها را به‌صورت غیرمستقیم از طریق واسطه‌ها انجام داد.

 

طرح مسائلی درباره نقش ایران در عملیات طوفان الاقصی با هدف انحراف اذهان عمومی انجام می‌شود
۱۴۰۲/۰۷/۱۷ - ۱۱:۱۴

کنعانی درباره عملیات طوفان الاقصی مقاومت فلسطین و ادعاهای مطرح شده ضد ایرانی در این باره، اظهار کرد: ملت و مقاومت فلسطین اکنون از توانایی لازم برای دفاع از خود و ملت خود و تلاش برای استیفای حقوق ضایع شده‌اش برخوردار است؛ طرح اتهام‌ها و اظهارنظرها درباره ایران و نقش تهران با انگیزه‌های سیاسی، با هدف توجیه شکست رژیم صهیونیستی، ترمیم وجهه هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی و توجیه حمایت‌های غرب انجام می‌شود.

وی در ادامه گفت: مقاومت فلسطین اعلام کرد که اعلامیه آمریکا درباره اعزام ناو هواپیمابر به منطقه، به معنای مشارکت عملی در تعرض به ملت فلسطین است؛ طرح مسائلی درباره ایران و نقش تهران در عملیات طوفان الاقصی با هدف انحراف اذهان عمومی و توجیه اقدام‌های بعدی رژیم صهیونیستی است.

اتفاق‌نظر درباره بازگشایی سفارتخانه جمهوری آذربایجان وجود دارد
۱۴۰۲/۰۷/۱۷ - ۱۱:۱۰

کنعانی درباره سفر نماینده ویژه جمهوری آذربایجان به کشورمان، گفت: این سفر برای پیگیری موضوع‌های سیاسی، دوجانبه و اقتصادی و همچنین درباره تحولات اخیر قفقاز انجام شد؛ طی این سفر گفت‌وگوها و مشورت‌های خوبی صورت گرفت.

وی تاکید کرد: ایران نیز در چارچوب نگاه اصولی خود اعلام کرد که مسائل منطقه باید در چارچوب گفت‌وگوهای سیاسی حل شود؛ ایران سازوکار سه به‌علاوه سه را برای حل مشکل پیشنهاد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین اظهار کرد: اتفاق‌نظر درباره بازگشایی سفارتخانه جمهوری آذربایجان وجود دارد و با گام‌های مثبتی که برداشته شد، سفارت جمهوری آذربایجان هم می‌تواند فعالیت خود را در آینده نزدیک ازسربگیرد.

ورود دستگاه دیپلماسی به موضوع دیدار تیم‌های سپاهان و الاتحاد در تلاش برای کمک به حل موضوع در چارچوب ورزشی انجام شد
۱۴۰۲/۰۷/۱۷ - ۱۱:۰۷

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره حواشی ایجادشده درخصوص دیدار تیم‌های فوتبال سپاهان ایران و الاتحاد عربستان، اظهار کرد: ورود دستگاه دیپلماسی و گفت‌وگوی ۲ کشور در این رابطه در تلاش برای کمک به حل موضوع در چارچوب ورزشی انجام شد.

وی گفت: این موضوع متناسب با روح مناسبات سیاسی و فرهنگی ۲ کشور و همکاری‌های ورزشی ایران و عربستان نیز مورد بررسی قرار گرفت.

 

گفت‌وگوها با عربستان در سطوح مختلف در حال انجام است
۱۴۰۲/۰۷/۱۷ - ۱۱:۰۳

کنعانی درباره روند رابطه ایران و عربستان، گفت: در نشست‌های دوجانبه میان طرفین موضوع‌های مختلفی مطرح شده است؛ گسترش همکاری‌های ۲ کشور در آخرین نشست دوجانبه وزرای خارجه در نیویورک مورد توجه بوده است؛ در همین چارچوب موضوع همکاری در زمینه سرمایه‌گذاری‌های مشترک مطرح شد و گفت‌وگوها در سطوح مختلف در حال انجام است.

کارویژه سازمان همکاری اسلامی توجه به فلسطین و حمایت از ملت فلسطین در برابر رژیم صهیونیستی است
۱۴۰۲/۰۷/۱۷ - ۱۱:۰۰

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره نقش سازمان همکاری اسلامی در تحولات اخیر فلسطین، تاکید کرد: کارویژه سازمان همکاری اسلامی توجه به فلسطین و حمایت از ملت فلسطین در برابر رژیم صهیونیستی است و برگزاری نشست کمک می‌کند که کشورهای اسلامی از ظرفیت‌های بین‌المللی و حمایت حقوقی بین‌المللی استفاده کنند.

وی همچنین گفت: نحوه حمایت دسته‌جمعی از فلسطین در سایه این نشست میان وزرای خارجه مطرح می‌شود.

کنعانی تصریح کرد: هر اقدام احمقانه‌ای علیه ایران با پاسخی ویران‌گر روبرو خواهد شد.

تحولات مهمی در فلسطین در حال رخ دادن است
۱۴۰۲/۰۷/۱۷ - ۱۰:۵۰

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تحولات جاری در فلسطین گفت: تحولات مهمی در فلسطین در حال رخ دادن است.

وی در در ادامه گفت: ما همچنان شاهد هستیم که تلاش‌هایی از سوی برخی از طرف‌های مشخص اکنون در جریان است تا جای ظالم و مظلوم را عوض کنند؛ این تلاش‌ها بدون توجه به تضییع ۷۵ ساله حقوق فلسطینی‌ها و بدون ذره‌ای انتقاد به این جنایت‌ها در دهه‌های متمادی علیه فلسطین صورت می‌گیرد؛ این جریان‌ها در تحولات اخیر نیز موضوع‌های اتهامی را علیه گروه‌های فلسطینی مطرح می‌کنند.

کنعانی با اشاره به اینکه مجددا دولت‌های غربی مشخصا آمریکا و تعداد مشخصی از دولت‌های اروپایی جنگ تبلیغاتی خود را علیه ملت فلسطین ادامه می‌دهند، تاکید کرد: این رویه به هیچ‌وجه پذیرفته نیست؛ ما در این مرحله شاهد حمایت تعداد قابل‌توجهی از کشورهای جهان از جمله کشورهای اسلامی از فلسطین هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: در بیانیه بسیاری از کشورهای اسلامی و غیراسلامی به جنایت‌های کابینه افراطی رژیم صهیونیستی اشاره شده است؛ دولت ایران همواره موضع روشن، صریح و قاطعی درباره فلسطین داشته است.

وی با اشاره به بهره‌گیری ایران از دیپلماسی در رابطه با تحولات فلسطین، گفت: پیشنهاد وزیر امور خارجه برای برگزاری نشست فوق‌العاده همکاری اسلامی مطرح شد؛ با تداوم این تلاش‌ها و اینکه مسجدالاقصی متعلق به جهان اسلام است، امیدواریم شاهد اقدام‌های جمعی کشورهای اسلامی علیه جنایت‌های روزمره رژیم صهیونیستی باشیم.

 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *