سالروز قتل عام صبرا و شتیلا؛ مروری بر جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان

11:29 - 26 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۴۶۰۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سالروز قتل عام صبرا و شتیلا؛ مروری بر جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان
چهل‌ویکمین سالروز جنایت صبرا و شتیلا فرصتی برای مرور این جنایت هولناک رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان است.

خبرگزاری میزان – رژیم صهیونیستی از روز‌های ۱۶ تا ۱۸ سپتامبر سال ۱۹۸۲ به مدت ۳ روز جنایت هولناکی را علیه فلسطینیان رقم زد.

اکنون ۴۱ سال از قتل عام صبرا و شتیلا می‌گذرد و جنایات رژیم صهیونیستی بدون هیچگونه مجازاتی همچنان ادامه دارد.

مروری بر قتل عام صبرا و شتیلا

قل‌عام صبرا و شتیلا یکی از دلخراش‌ترین قتل‌عام‌های صورت گرفته به شمار می‎رود که در جریان جنگ داخلی لبنان در سال ۱۹۸۲ روی داد.

شتیلا، یک اردوگاه آوارگان فلسطینی و صبرا، محله مجاور آن در جنوب غربی بیروت، در پایتخت لبنان واقع شده‌اند.

طی ۳ روز کشتار مداوم، ارتش رژیم صهیونیستی به محاصره خود ادامه داد و حتی از ورود کارکنان بین‌المللی بشردوستانه و خبرنگاران جلوگیری کرد.

از روز ۱۶ سپتامبر ۱۹۸۲، چندین هزار فلسطینی در اردوگاه آوارگان صبرا و شتیلا در لبنان به دستور نظامیان رژیم صهیونیستی که روز‌ها منطقه را محاصره و بمباران کرده بودند، به طرز وحشیانه‌ای قتل عام شدند.

این قتل عام در زمان اشغال لبنان از سوی رژیم صهیونیستی صورت گرفت، اندکی پس از آن که ارتش اشغالگر صهیونیست پایتخت لبنان را اشغال کرد.

ارتش رژیم صهیونیستی با همکاری نزدیک با شبه‌نظامیان لبنانی، به آن‌ها اجازه دسترسی به اردوگاه‌ها را داد و با آگاهی کامل از قتل عام غیرنظامیان در داخل اردوگاه‎ها، از فرار فلسطینی‌ها جلوگیری کرد.

این قتل عام جان دستکم ۳ هزار و ۵۰۰ پناهجوی فلسطینی را گرفت؛ برای ۳ روز کشتار مداوم، ارتش رژیم صهیونیستی به محاصره خود ادامه داد و از ورود کارکنان بین‌المللی بشردوستانه و خبرنگاران جلوگیری کرد؛ در طول شب، سربازان صهیونیست برای روشن نگه داشتن آسمان، خمپاره‌های منور شلیک می‌کردند تا شبه‌نظامیان بتوانند به حملات خود در کوچه‌های باریک اردوگاه‌ها ادامه دهند.

نقض آتش‌بس و معافیت از مجازات

کشتار فلسطینیان در صبرا و شتیلا نتیجه مستقیم نقض آتش‌بس از سوی رژیم صهیونیستی و معافیت از مجازاتی بود که آمریکا و جامعه بین‌المللی به این رژیم اعطا کردند تا هر کاری را که می‌خواهد در لبنان اشغالی انجام دهد.

این قتل‌عام و همچنین کشتار‌های دیگر علیه غیرنظامیان فلسطینی و لبنانی از سوی جامعه جهانی بدون مجازات ماند.

بیشتر ساکنان این اردوگاه‌ها، خانواده‌های بومی پناهنده فلسطینی بودند که به دست نظامیان صهیونیست در معرض قتل‌عام‌ها، پاکسازی‌های قومی نظام‌مند و خلع ید از مالکیت قرار گرفتند.

این قتل عام یادآور آوارگی خشونت آمیز مداوم فلسطینیان بومی از سوی رژیم صهیونیستی و انکار حق بازگشت پناهندگان است.

قتل‌عام کشتار صبرا و شتیلا در جریان تهاجم رژیم صهیونیستی به لبنان در سال ۱۹۸۲ رخ داد که هدف اصلی آن سرکوب سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) مستقر در آنجا بود.

هنگامی که غیرنظامیان فلسطینی و لبنانی در داخل اردوگاه‌ها محاصره شدند، در طول ۳ روز هزاران پناهنده فلسطینی و غیرنظامی لبنانی مورد تجاوز خشونت‌آمیز، مثله کردن و شکنجه قرار گرفتند.

امروزه حدود ۴۷۹ هزار پناهنده فلسطینی از سوی سازمان ملل در لبنان ثبت شده‌اند که حدود ۴۵ درصد آن‌ها در ۱۲ اردوگاه پناهندگان این کشور زندگی می‌کنند؛ آوارگان فلسطینی در سرتاسر جهان تا به امروز از حق بازگشت آن‌ها بر اساس قطعنامه ۱۹۴ سازمان ملل محروم هستند.

سکوت غرب

هزاران شهید زن و مرد، قربانیان کشتار صبرا و شتیلا هستند که از سوی رژیم صهیونیستی در میان سکوت شرم‌آور غرب و بین‎المللی انجام شد.

رژیم اشغالگر صهیونیست به سرپوش گذاشتن بر کشتار مردم و ایجاد همه شرایط برای درهم شکستن فلسطینی که در محاصره بیروت آن را شکست داد، بسنده نکرد.

واکنش‌های بین‌المللی 

در سال ۱۹۸۲، پس از کشتار صبرا و شتیلا، سی‌وهفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل، UNGA۳۷، خواستار تحریم رژیم صهیونیستی شد.

از ماه جولای، بیش از ۳۰۰ سازمان جامعه مدنی در سراسر جهان به فراخوانی پیوسته‌اند که از سازمان ملل خواسته تا در مورد آپارتاید رژیم صهیونیستی تحقیق و اقدام موثری انجام دهد. سازمان ملل باید به درخواست فلسطینیان برای آزادی، عدالت و برابری توجه کند.

در همین حال ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه پیامی را درباره سالروز کشتار «صبرا و شتیلا» از سوی رژیم صهیونیستی منتشر کرده و می‎گوید: روز ۱۶ سپتامبر سالگرد کشتار بیرحمانه زنان، کودکان و مردان بیگناه و بی‌دفاع فلسطینی در اردوگاه‌های صبرا و شتیلا از سوی صهیونیست‌ها و مزدوران آنان است که با این جنایت بزرگ روی همه جنایتکاران تاریخ را سفید کردند؛ لکه ننگی که هرگز از پیشانی رژیم صهیونیستی و حامیان آن زدوده نخواهد شد.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین در چهل‌ویکمین سالروز قتل عام صبرا و شتیلا با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد که این کشتار گواهی بر خونخواری صهیونیست‌هاست.

این بیانیه تاکید کرد که مقاومت در مسیر آزادسازی سرزمین فلسطین و بازگشت آوارگان ادامه خواهد داشت.

همچنین کمیته ملی فلسطین (BNC)، بزرگترین ائتلاف در جامعه فلسطینی یاد و خاطره هزاران فلسطینی و لبنانی کشته شده در جریان کشتار صبرا و شتیلا را گرامی داشت.

گروه کمک‌های پزشکی برای فلسطینیان (MAP) چهل و یکمین سالگرد کشتار صبرا و شتیلا با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد؛ از جامعه بین‎المللی می‌خواهیم که از خانواده‌های آسیب‌دیده برای دستیابی به عدالت و پاسخگویی حمایت کند. 

«وفا دکوار»، مدیر ارشد برنامه MAP در لبنان، گفت: از وحشت سال ۱۹۸۲ تا بحران‌های امروز، MAP بر تعهد خود برای ارائه مراقبت‌های بهداشتی حیاتی به پناهندگان فلسطینی که نیازمند هستند، ثابت قدم مانده است؛ تعهد دیرینه ما به سخنرانی در حمایت از عدالت برای فلسطینی‌ها در لبنان و سراسر منطقه که برای مدت طولانی از حقوق خود محروم بوده‌اند، مهم است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *