جنایت صبرا و شتیلا؛ کشتار جمعی آوارگان فلسطینی و غیرنظامیان لبنانی با حمایت رژیم صهیونیستی

12:29 - 27 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۴۸۱۶۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
عناصر تحت حمایت رژیم صهیونیستی در سال 1982 بین دو هزار تا سه هزار و 500 پناهجوی فلسطینی و غیرنظامی لبنانی را در دو روز قتل عام کردند.

خبرگزاری میزان – قل عام «صبرا و شتیلا» یکی از دلخراش ترین قتل‌عام‌های صورت گرفته به شمار می‎رود که در جریان جنگ داخلی لبنان در سال 1982 روی داد.

به گزارش «الجزیره»، «شتیلا»، یک اردوگاه آوارگان فلسطینی، و «صبرا»، محله مجاور آن در جنوب غربی «بیروت»،  در پایتخت لبنان واقع شده‌اند.

این آوارگان فلسطینی قربانیان «نکبه» 1948 یا به زبان عربی «فاجعه» بودند که از پاکسازی قومی خشونت‌آمیز رژیم صهیونیستی علیه فلسطین در پی تاسیس این رژیم، آواره شده بوند.

اما بین 16 تا 18 سپتامبر 1982، آوارگانی که در شتیلا و صبرا به همراه غیرنظامیان لبنانی زندگی می‌کردند، با هماهنگی ارتش رژیم صهیونیستی مورد حمله قرار گرفتند.

در جریان این قتل عام دسته‌جمعی، در طول دو روز بین دو هزار تا سه هزار و 500 آواره فلسطینی و غیرنظامی لبنانی کشته شدند.

در ژوئن 1982، رژیم صهیونیستی در جریان جنگ داخلی 15 ساله لبنان (1975-1990) با هدف اعلام شده نابودی «سازمان آزادیبخش فلسطین» (ساف) که در بیروت مستقر بود و از جنوب لبنان علیه رژیم صهیونیستی عملیات انجام می‌داد، به لبنان حمله کرد.

سازمان آزادیبخش فلسطین در یکم سپتامبر 1982 از لبنان خارج شد؛ آمریکا و یک نیروی چندملیتی تضمین‌هایی ارائه کردند که از آوارگان و غیرنظامیان فلسطینی باقی‌مانده محافظت خواهد شد.

دو هفته بعد، ارتش رژیم صهیونیستی صبرا و شتیلا را محاصره و برای متحدان خود، (یک گروه راستگرای لبنانی به نام فالانژ)، پوششی فراهم کرد تا قتل عام را انجام دهند.

این قتل عام به مدت 43 ساعت از روز پنجشنبه 16 تا روز شنبه 18 سپتامبر ادامه داشت.

در حالی که به سختی می‌توان آمار دقیق در مورد تعداد کشته‌شدگان را مشخص کرد، برآوردها تعداد کشته‌شدگان را بین دو هزار تا سه هزار و 500 غیرنظامی نشان می‌دهد.

شهادت‌های شاهدان مربوط به این کشتار جمعی، اعمال هولناک قتل عام، مثله کردن، تجاوز جنسی و گورهای دسته جمعی را توصیف می‌کنند؛ تصاویر پس از آن از تلویزیون سراسر جهان پخش شد و خشم جهانی را برانگیخت.

اخیرا اسنادی که از سوی دفتر نخست وزیری رژیم صهیونیستی از حالت طبقه بندی شده خارج شده، ارتباط مستقیم بین سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) و «فالانژ»، مسئول قتل عام صدها آواره فلسطینی، را فاش کرده‌ است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *