رکورد مرگ و میر کودکان آمریکایی بر اثر خشونت تسلیحاتی

12:05 - 30 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۳۰۲۸۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
رکورد مرگ و میر کودکان آمریکایی بر اثر خشونت تسلیحاتی
داده‌های منتشر شده از سوی نهاد‌های آمریکایی نشان دهنده رکورد مرگ و میر کودکان و خردسالان بر اثر خشونت تسلیحاتی در این کشور است.

خبرگزاری میزان - تجزیه و تحلیل جدید داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا نشان می‌دهد که مرگ و میر ناشی از اسلحه در میان کودکان آمریکایی در سال ۲۰۲۱ به اوج خود رسید و جان ۴ هزار و ۷۵۲ نفر را گرفت.

به گزارش «ان‌‎بی‌‎سی»، این رقم از رکورد کل ثبت شده در سال اول همه‌گیری کرونا نیز فراتر رفته است.

آمار‌های نگران کننده

کارشناسان می‌گویند این آمار نگران کننده به وضوح نشان می‌دهد که اپیدمی خشونت با سلاح در آمریکا بدتر شده است.

بیش از ۸۰ درصد از مرگ‌های ناشی از اسلحه در میان جوانان ۱۹ ساله و کمتر بوده است؛ احتمال مرگ کودکان پسر سیاه‌پوست در اثر قتل بیشتر بود. احتمال خودکشی پسران سفیدپوست ۱۹ ساله و کمتر با اسلحه بیشتر بوده است.

یک جراح ترومای کودکان در «Northwell Health» در نیویورک و نویسنده اصلی این مطالعه گفت: این امر بدون شک یکی از اصلی‌ترین بحران‌های بهداشت عمومی ما در این کشور است. محتمل‌ترین دلیلی که فرزند شما در این کشور می‌میرد، سلاح گرم است و این قابل قبول نیست.

این واقعیت تلخ دومین سال متوالی است که آسیب‌های ناشی از اسلحه جایگاه خود را به عنوان عامل اصلی مرگ و میر در میان کودکان و نوجوانان تثبیت کرده و از تصادف وسایل نقلیه، بیش‌مصرفی مواد مخدر و سرطان پیشی گرفته است.

نشانه‌ای از کند شدن روند وجود ندارد

حدود دو سوم مرگ‌ها در سال ۲۰۲۱ قتل بوده است، اگرچه تیراندازی‌های غیرعمدی باعث کشته شدن بسیاری از کودکان شده است؛ مهم نیست که قربانیان چقدر جوان هستند، مرگ ناشی از اسلحه در کودکان تقریبا در هر گوشه‌ای از آمریکا اثر خود را بر جای گذاشته است.

در ماه‌های اخیر، یک کودک ۳ ساله در فلوریدا پس از شلیک گلوله به خود جان باخت، در کالیفرنیا یک کودک ۳ ساله خواهر یک ساله خود را با اسلحه به قتل رساند، یک کودک ۲ ساله در میشیگان پس از پیدا کردن یک «اسلحه گرم غیر ایمن» به خود شلیک کرد و کشته شد.

هفته گذشته یک کودک ۶ ساله در فلوریدا از سوی یک کودک ۹ ساله به ضرب گلوله کشته شد.

تاثیر نامتناسب بر کودکان سیاه‌پوست

بر اساس این تحلیل، از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱، نزدیک به ۴۲ درصد افزایش در میزان کودکانی که با اسلحه کشته می‌شوند، بوده است. مرگ و میر‌ها در سال ۲۰۲۱ با بیش از ۴ هزار و ۷۰۰مورد مرگ ناشی از اسلحه گزارش شده که در مقایسه با سال ۲۰۲۰ حدود ۹ درصد افزایش یافته است.

بر اساس تجزیه و تحلیل، از مجموع این تلفات، ۶۴.۳ درصد قتل، ۲۹.۹ درصد خودکشی و ۳.۵ درصد ناشی از آسیب غیرعمد بوده است.

بار قتل با اسلحه در میان کودکان به طور نامتناسبی بر جوامع رنگین پوست تأثیر گذاشته است.

کودکان سیاه‌پوست ۶۷.۳ درصد از قتل‌های مرتبط با اسلحه را تشکیل می‌دهند، با افزایش تقریبا دو برابری نرخ مرگ و میر نسبت به سال ۲۰۲۰.

کودکان سفیدپوست ۷۸.۴ درصد از خودکشی‌های مرتبط با اسلحه را تشکیل می‌دهند.

به طور کلی، کودکان سیاه‌پوست نیمی از مرگ‌های ناشی از اسلحه را تشکیل می‌دهند.

هنگام بررسی مرگ و میر ناشی از اسلحه در میان کودکان از نظر جغرافیایی، ایالت‌های جنوبی آمریکا مانند لوئیزیانا، می‌سی‌سی‌پی، آلاباما و کارولینای جنوبی و مونتانا بار بیشتری از تلفات را به دوش می‌کشیدند، اگرچه طبق این تحلیل، محققان شروع به مشاهده نرخ‌های رو به افزایش در غرب میانه نیز کرده‌اند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *