قطع کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل به میلیون‌ها نفر از مردم یمن

8:37 - 29 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۹۹۸۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
قطع کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل به میلیون‌ها نفر از مردم یمن
برنامه جهانی غذا از تصمیم خود برای قطع کمک‌های غذایی به ۴ میلیون نفر دیگر در یمن خبر می‌دهد.

خبرگزاری میزان – برنامه جهانی غذا به تازگی هشدار داد که قرار است کمک‌های غذایی را به ۴ میلیون یمنی فقیر به دلیل کمبود بودجه کاهش دهد.

به گفته مقام‎های این نهاد، «بحران عمیق‌تر مرتبط با بودجه برای عملیات‌های بشردوستانه در یمن، از پایان سپتامبر به بعد، برنامه جهانی غذا را مجبور می‌کند تا تصمیم‌های دشواری مبنی بر کاهش بخش عمده برنامه‌های خود در سراسر این کشور بگیرد.»

«ریچارد راگان»، نماینده برنامه جهانی غذا برای یمن، می‎گوید: ما با واقعیت فوق‌العاده سخت در تصمیم‌گیری برای گرفتن غذا از گرسنگان روبرو هستیم.

این مقام برنامه جهانی غذا، همچنین اظهار کرد که این آژانس سازمان ملل کاملاً از رنجی که این کاهش‌ها در پی خواهد داشت آگاه است.

به دلیل سال‌ها جنگ و مشکلاتی دیگر مانند خشکسالی و شیوع ویروس کرونا، در حال حاضر مردم یمن بالاترین نرخ سوء تغذیه را در جهان دارند.

«مارتین شوپ»، مدیر عملیات کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، در جریان سفر اکتبر گذشته خود به یمن، گفت: اکنون از هر ۳ یمنی ۲ نفر یعنی حدود ۱۹ میلیون نفر از ناامنی غذایی رنج می‌برند.

برنامه جهانی غذا، همچنین می‎گوید که برای پوشش عملیات در ۶ ماه آینده به ۱.۰۵ میلیارد دلار بودجه نیاز دارد که تنها ۲۸ درصد آن تامین شده است.

بیانیه این نهاد می‎افزاید: یمن یکی از بزرگترین عملیات کمک غذایی برنامه جهانی غذا باقی خواهد ماند، اما این کاهش‌ها نشان دهنده کاهش قابل توجه برنامه‌های این نهاد در یمن است.

کمبود بودجه این نهاد‌های بین‌المللی در زمانی اتفاق می‌افتد که افراد بیشتری در یمن دچار سوءتغذیه شدید می‌شوند.

برنامه جهانی غذا در ژوئن سال گذشته کمک غذایی به ۱۳ میلیون یمنی را به دلیل کمبود بودجه بیش از ۵۰ درصد کاهش داد.

اگرچه وضعیت بشردوستانه در یمن همچنان وخیم است، اما به دلیل آتش‎بس مداوم و مذاکرات صلح، جنگ تا حد زیادی متوقف شده است. 

آسیب‌پذیری بخش بزرگی از مردم، به ویژه زنان و کودکان در یمن افزایش یافته و وضعیت انسانی را خطرناک کرده است.

برآورد می‌شود که ۲۱.۶ میلیون نفر در یمن به کمک یا حفاظت بشردوستانه نیاز دارند؛ گزارش یکپارچه طبقه‌بندی فاز امنیت غذایی(IPC) که سال گذشته منتشر شد و تمام مناطق کشور را پوشش داد، نشان می‌دهد که نزدیک به ۱۷ میلیون نفر با ناامنی غذایی حاد و سوء تغذیه مواجه هستند و از این تعداد، ۶.۱ میلیون نفر بر اساس طبقه‌بندی IPC در شرایط اضطراری قرار دارند.

این موضوع همچنین به وسیله گزارش اخیر IPC که مناطق جنوبی را پوشش می‌دهد، تأیید شد که نشان می‌دهد حدود ۳.۲ میلیون نفر بین ژانویه تا می‌ امسال سطوح بالایی از ناامنی غذایی حاد(طبقه‌بندی شده به عنوان ناامنی غذایی شدید IPC فاز ۳ و بالاتر) را تجربه کرده‌اند.

شکاف بزرگ بودجه، اوضاع را بدتر می‌کند؛ مجموعا ۴.۳۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ برای فعالان بشردوستانه مورد نیاز است تا به آسیب‌پذیرترین افراد دست یابند، اما تا ماه جولای تنها ۱.۳۴ میلیارد دلار، یعنی ۳۰.۹ درصد، پرداخت شده است.

به گزارش «thecradle»، جدا از گرسنگی و سوء تغذیه که درصد قابل توجهی از جمعیت این کشور را در بر می‌گیرد، یمن همچنین با کمبود جدی آب(برای تولیدات کشاورزی، مصرف انسانی و مصارف خانگی)، درگیری بر سر منابع آبی و همچنین اثرات منفی تغییرات آب و هوایی از جمله باران‌های متناوب، سیل، خشکسالی و پدیده‌های شدید آب و هوایی مواجه است.

انتهای پیام/


برچسب ها: یمن سازمان ملل

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *