شبح گرسنگی در جهان؛ سازمان ملل درباره وخامت بحران غذایی هشدار داد

9:35 - 08 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۶۲۷۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
شبح گرسنگی در جهان؛ سازمان ملل درباره وخامت بحران غذایی هشدار داد
در حالی که بحران گرسنگی در جهان در مسیر وخامت پیش می رود، برنامه جهانی غذای سازمان ملل می‌گوید که با بحران بودجه مواجه شده است.

خبرگزاری میزان – «کارل اسکائو»، معاون مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا با اشاره به اینکه گرسنگی حاد در جهان به سطح بی‎سابقه‌ای رسیده است، می‎گوید که سازمان ملل به دلیل بحران مالی ناچار است که کمک‌های غذایی به میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان دهد.

این مقام برنامه جهانی غذا گفت که دستکم ۳۸ کشور از ۸۶ کشوری که برنامه جهانی غذا در آن‌ها فعالیت می‌کند، شاهد کاهش کمک‌ها بوده یا در آینده نزدیک کاهش کمک‌ها را شاهد خواهند بود؛ از جمله افغانستان، سوریه، یمن و غرب آفریقا.

به گفته «اسکائو»، اگرچه ایده‎آل کمک‎رسانی برنامه جهانی غذا با بودجه‌ای ۲۰ میلیارد دلاری ممکن است، اما هدف خود را بین ۱۰ تا ۱۴ میلیارد دلار قرار داده است؛ با وجود این امسال فقط نیمی از این مبلغ تامین شد.

معاون مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا، اظهار کرد که نیاز‌های بشردوستانه از سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ در پی شیوع کرونا و آغاز بحران اوکراین در مسیر رشد قرار گرفته است؛ این در حالی است که بودجه تامین نیاز‌های بشردوستانه نیز به سرعت کاهش می‌یابد و انتظار می‌رود اوضاع در سال ۲۰۲۴ بدتر هم شود.

«اسکائو»، تاکید کرد: بزرگ‌ترین بحران غذا و تغذیه تاریخ، امروز در جریان است؛ امسال ۳۴۵ میلیون نفر به شدت در ناامنی غذایی قرار دارند و صد‌ها میلیون نفر با خطر تشدید گرسنگی مواجه هستند.

وی ادامه داد که برنامه جهانی غذا در ماه مارس ناچار شد کمک غذایی برای جوامعی در افغانستان را که با سطح اضطراری گرسنگی مواجه هستند، از ۷۵ درصد به ۵۰ درصد کاهش دهد و در ماه مه نیز کاهش دیگری در این کمک‌ها ایجاد کرد.

به گفته «اسکائو»، برنامه جهانی غذا کمک‌های نقدی خود را به فلسطین در ماه‌های مه و ژوئن ۲۰ درصد کاهش داد و کاهش کمک‌ها به یمن از ماه آگوست رخ می‌دهد؛ در غرب آفریقا، جایی که گرسنگی حاد در حال افزایش است، بیشتر کشور‌ها با کاهش کمک‌های برنامه جهانی غذا مواجه شده‎اند.

محرک‌های بحران گرسنگی در جهان

عوامل متعددی در ایجاد این واقعیت تلخ نقش دارند؛ درگیری و ناامنی همچنان از عوامل مهم گرسنگی حاد در سراسر جهان هستند.

اثرات تغییرات آب و هوایی نیز به طور فزاینده‌ای محسوس است؛ افزایش مداوم قیمت مواد غذایی در بحبوحه رکود اقتصاد جهانی، سیستم‌های غذایی جهان را بیشتر تحت فشار قرار داده است.

آخرین آمار‌ها درباره وضعیت گرسنگی در جهان

بر اساس گزارش اواسط ماه جولای، وضعیت امنیت غذایی و تغذیه در جهان سازمان ملل(SOFI) از سال ۲۰۱۹ به دلیل بحران‌های متعدد، ۱۲۲ میلیون نفر دیگر در سراسر جهان به گرسنگی کشیده شده‎اند.

این گزارش اعلام کرد که حدود ۷۳۵ میلیون نفر در حال حاضر با گرسنگی مواجه هستند؛ این در حالی است که این میزان در سال ۲۰۱۹ حدود ۶۱۳ میلیون نفر بود.

گزارش مذکور می‎افزاید که بین ۶۹۱ تا ۷۸۳ میلیون نفر در سال ۲۰۲۲ با گرسنگی مواجه بوده‌اند که میانگین آن ۷۳۵ میلیون نفر است؛ در سال ۲۰۲۲ تقریبا ۲۹.۶ درصد از جمعیت جهان، معادل ۲.۴ میلیارد نفر، دسترسی دائمی به غذا نداشتند و حدود ۹۰۰ میلیون نفر با ناامنی شدید غذایی مواجه بودند.

بخشی از این گزارش می‎گوید که میلیون‌ها کودک زیر ۵ سال همچنان از سوءتغذیه رنج می‌برند.

مدیر اجرایی یونیسف، معتقد است که سوء تغذیه یک تهدید بزرگ برای بقا، رشد و تکامل کودکان است.

وی اظهار کرد که گرسنگی در حال افزایش است در حالی که منابعی که ما برای محافظت از آسیب‌پذیرترین قشر فوری به آن نیاز داریم، به‌طور خطرناکی رو به اتمام است؛ ما بزرگ‌ترین چالش بشردوستانه مواجه شده ایم.

به گفته مدیر کل سازمان جهانی بهداشت، مرگ و میر کودکان به طور غیرقابل قبولی بالاست و هیچ پیشرفتی در کاهش اضافه وزن کودکان حاصل نشده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *