گزارشگر سازمان ملل: اسرائیل فلسطین را به زندانی روباز تبدیل کرده است

15:31 - 20 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۲۹۸۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
گزارشگر سازمان ملل: اسرائیل فلسطین را به زندانی روباز تبدیل کرده است
گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل می‌گوید که رژیم صهیونیستی فلسطین را به زندان روباز تبدیل کرده است.

خبرگزاری میزان – گزارشگر سازمان ملل، می‎گوید: اسرائیل از سال ۱۹۶۷ بیش از ۸۰۰ هزار فلسطینی از جمله ده‌ها هزار کودک را در اراضی اشغالی زندانی کرده است.

بر اساس این گزارش، از ۵ هزار فلسطینی فعلی در زندان‌های رژیم صهیونیستی حدود هزار و ۱۰۰ نفر بدون اتهام یا محاکمه در بازداشت هستند.

«فرانچسکا آلبانیز»، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در سرزمین‌های فلسطینی در نشست شورای حقوق بشر، گفت: در حال حاضر ۱۶۰ کودک فلسطینی در میان زندانیان فلسطینی در زندان‌های اسرائیل هستند.

«آلبانیز» با ارائه گزارشی در مورد بازداشت خودسرانه فلسطینی ها، رژیم صهیونیستی را با سرزمین‌های اشغالی فلسطین به عنوان یک زندان در فضای باز توصیف کرد.

به گفته وی، اشغال نظامی رژیم صهیونیستی، کل اراضی اشغالی فلسطین را به زندانی در فضای باز تبدیل کرده است، جایی که فلسطینی‌ها دائما محبوس، تحت نظر و اقدامات انضباطی هستند.

سازمان ملل در خلاصه‌ای از ارائه گزارشگر ویژه، می‎گوید: رویه اسرائیل در زندانی کردن غیرقانونی فلسطینی‌ها «معادل جنایات بین‎المللی است که مستلزم تحقیقات فوری از سوی دادستان دیوان کیفری بین المللی است.

بیشتر از این که به نظر می‌رسید این جنایات بخشی از طرح «فلسطین زدایی» این سرزمین است؛ این امر موجودیت مردمی را به عنوان یک گروه منسجم ملی تهدید می‌کند.

به گفته «آلبانیز»، بسیاری از فلسطینی‌ها بدون مدرک مجرم شناخته می‌شوند، بدون حکم دستگیر شده‌اند، بدون اتهام یا محاکمه بازداشت شده‌اند و در زندان‌های رژیم صهیونیستی مورد خشونت قرار می‌گیرند.

تحت اشغال رژیم صهیونیستی، نسل‌های فلسطینی محرومیت خودسرانه گسترده و سیستماتیک از آزادی را تحمل کرده‌اند.

«آلبانیز» در گزارش خود سیستم «آپارتاید تحمیل شده بر فلسطینی‎ها» را توصیف می‌کند که باید فورا پایان یابد.

گزارشگر ویژه همچنین از دولت‌ها خواست که شهرک‌های غیرقانونی رژیم صهیونیستی را به رسمیت نشناسند یا از آن‌ها حمایت نکنند و مسئولین این شهرک‌ها را مورد بازخواست قرار دهند.

در پایان ماه ژوئن، دفتر حقوق بشر سازمان ملل، پایگاه داده خود را با نام شرکت‌هایی که در شهرک سازی رژیم صهیونیستی مشارکت دارند، به روز کرد. 

این فهرست عمدتا شامل شرکت‌های صهیونیستی، اما برخی از آمریکا، انگلیس، هلند، فرانسه، اسپانیا و لوکزامبورگ است؛ شورای حقوق بشر سازمان ملل این پایگاه را راه اندازی کرد.

بر اساس خلاصه ارائه شده از سوی سازمان ملل، رژیم صهیونیستی در جلسه روز دوشنبه حاضر نبود و بار‌ها انتقاد سازمان ملل از شرایط در سرزمین‌های اشغالی فلسطین را رد کرده است.

سازمان ملل در این خلاصه گفت که دولت فلسطین که روز دوشنبه به عنوان یک نهاد نگران صحبت می‌کرد، از کار گزارشگر ویژه «علیرغم تلاش برای هدف قرار دادن» مأموریت او ابراز حمایت کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *