تاریخچه احکام نادرست در سیستم قضایی آمریکا

9:17 - 20 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۶۶۶۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تاریخچه احکام نادرست در سیستم قضایی آمریکا
بررسی احکام صادر شده در دادگاه‌های آمریکا نشان می‌دهد که موضوعات مختلف مانند دخالت پلیس در این روند تاثیر دارد.

خبرگزاری میزان – اخیرا رسانه‌های آمریکا گزارش دادند که «ساندرا همی»، زن آمریکایی متهم به قتل پس از ۴۲ سال بیگناه شناخته شده و از زندان آزاد شد.

«ساندرا همی» بیش از چهار دهه را در زندان به‌دلیل جنایتی سپری کرده که شواهد نشان می‌دهد او مرتکب نشده است و این پرونده به عنوان طولانی‌ترین بازداشت بر اساس حکم اشتباه برای یک زن در آمریکا به شمار می‌رود.

«همی» که اکنون ۶۳ سال دارد، اکثریت عمر خود را به ناحق در زندان گذرانده است؛ «همی» به اشتباه برای قتل «پاتریشیا جشکه» در سال ۱۹۸۰ در سنت جوزف، ایالت میسوری، پس از سوء استفاده پلیس از بیماری روانی او و مجبور کردن به اظهارات نادرست در حالی که به این فرد آرام بخش تزریق شده بود و تحت درمان بود، محکوم شد.

در اواخر فوریه ۲۰۲۳، وکلای «همی» بر اساس شواهد جدید قانع‌کننده مبنی بر بی‌گناهی او، دادخواستی را به دادگاه منطقه ۴۳ ناحیه لیوینگستون ارائه کردند؛ این شواهد جدید توسط دولت آمریکا برای چندین دهه پنهان مانده بود و به یک افسر پلیس به عنوان فردی که مرتکب جنایت شده، اشاره کرد.

بی توجهی به شواهد موجود

«ساندرا همی» که هیچ ارتباطی با مقتول نداشت، یک بیمار با مشکل روانی بود که تحت درمان قرار داشت و هدف سوء استفاده پلیس در این پرونده قرار گرفت؛ وی در زمان وقوع قتل ۲۰ سال داشت، در بیمارستان دولتی سنت جوزف تحت درمان برای توهمات شنوایی و سوء مصرف مواد مخدر بود.

به گزارش «innocenceproject»، این زن آمریکایی مکررا تحت شرایط بسیار اجباری توسط پلیس بازجویی شد، پلیس در حالی که «همی» در بیمارستان بود با او بازجویی‌های چند ساعته انجام داد، در برخی موارد، او به شدت دارو مصرف می‌کرد که حتی نمی‌توانست سر خود را بالا نگه دارد و به صندلی بسته می‌شد، در طول این بازجویی‌های اجباری، اظهارات همی با حقایق شناخته شده جنایت در تضاد بود.

هیئت منصفه هرگز در مورد شرایط عمیقا اجباری که تحت آن پلیس اظهارات «همی» را به دست آورده بود، نشنید؛ این اظهارات تنها شواهد علیه او در دادگاه بود.

این هیئت همچنین هرگز در مورد شواهد صحنه جنایت که از بی گناهی «همی» حمایت می‌کرد، نشنید و هیچ مدرک فیزیکی، پزشکی قانونی یا شاهدی وجود نداشت که او را به قربانی یا صحنه جنایت مرتبط کند.

یک افسر پلیس به عنوان مظنون اصلی

شواهد به یک افسر پلیس سنت جوزف به عنوان مظنون در این پرونده قتل اشاره دارند؛ «مایکل هولمن»، یک افسر پلیس سنت جوزف، اعتراف کرد که در زمان قتل نزدیک مقتول بوده است و خودروی وی در نزدیکی محل حادثه پارک شده بود؛ «هولمن» همچنین سعی کرده بود از کارت اعتباری مقتول یک روز پس از قتل او استفاده کند.

پلیس شواهدی را پنهان کرد که «هولمن» را به عنوان کسی که واقعاً مقتول را کشته است، مخفی کرد؛ جواهراتی که در جریان سرقت دیگری از خانه مقتول به سرقت رفته بود، در نزد هولمن پیدا شد.

تکرار روند صدور احکام نادرست

این نخستین باری نیست که پلیس سنت جوزف به ناحق فردی را با یک بیماری روانی یا ناتوانی مورد هدف قرار می‌دهد و محکوم می‌کند که آن‌ها را به طور منحصر به فردی در برابر اعتراف نادرست آسیب پذیر می‌کند.

در سال ۱۹۷۹، «ملوین لی رینولدز» ۲۴ ساله، که مدتی را نیز در بیمارستان دولتی سنت جوزف گذراند، به قتل یک پسر ۴ ساله در سال ۱۹۷۸ محکوم شد.

بسیاری از همان افسرانی که روی پرونده همی کار می‌کردند، روی پرونده رینولدز نیز کار می‌کردند؛ دقیقاً مانند پرونده همی، افسران پس از بازجویی‌های مکرر آقای رینولدز، اعترافات ادعایی - اظهاراتی که با حقایق شناخته شده جنایت همخوانی نداشت از او گرفتند. چهار سال بعد، رینولدز تبرئه شد.

وکلایی که استدلال می‌کنند «ساندرا همی» به دروغ به قتلی که به خاطر آن چهار دهه در زندان گذراند، اعتراف کرده است، می‌گویند که او نخستین بیمار روانی نیست که از سوی پلیس سنت جوزف هدف قرار گرفته و «به اشتباه پرونده یک جنایت را حل کرده است».

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *