استاندارد‌های دوگانه مرزی آمریکا؛ مرگبار برای مهاجران و سودآور برای قاچاقچیان

10:47 - 09 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۶۴۹۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
استاندارد‌های دوگانه مرزی آمریکا؛ مرگبار برای مهاجران و سودآور برای قاچاقچیان
مرز‌های جنوبی آمریکا به معنای واقعی کلمه محل وقوع یکی از بدترین بحران‌های بشردوستانه جهان هستند.

خبرگزاری میزان – سیاست‌های ضد مهاجرتی آمریکا به ویژه در مرز‌های جنوبی این کشور از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور پیشین این کشور بیش از هر زمانی مورد توجه قرار گرفت.

سیاست «تحمل صفر» ترامپ جمهوریخواه که زمانی از سوی دموکرات‌ها به شدت مورد انتقاد بود، در دولت «جو بایدن» به شکل شدیدتری در جریان است؛ چنین سیاست‌هایی مهاجران و پناهجویان را با نرخ بالاتری به گام نهادن در مسیر‌های مخاطره آمیز مهاجرت سوق می‌دهد.

با بررسی اخبار، گزارش ها، تصاویر و مستندات دیگر مربوط به وضعیت مرز‌های جنوبی آمریکا مشخص می‌شود که آن چه در این منطقه از جهان در حال رخ دادن است، بحرانی بشردوستانه است که در مسیر تبدیل شدن به فاجعه حرکت می‌کند.

افشاگری اخیر یکی از سربازان گشت مرزی آمریکا در ایالت «تگزاس» مهر تاییدی بود بر این موضوع که دولت آمریکا به خوبی از همه نقض‌های حقوق بشری در مرز‌های جنوبی خود آگاه است و مجموعه اقدام‌های غیر انسانی علیه مهاجران را تحت عنوان سیاست‌های بازدارنده مهاجرتی مجاز می‌داند.

تاکنون به کرات ثابت شده است که آمریکا در موضوع حقوق بشر استاندارد‌های دوگانه‌ای دارد؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد که این استاندارد‌ها در مرز‌های جنوبی آمریکا نیز در جریان است و در حالی که مهاجران را قربانی می‌کند، به قاچاقچیان فرصت جولان می‌دهد.

مرز‌های جنوبی آمریکا، محل جولان قاچاقچیان

فاجعه در مرز‌های جنوبی آمریکا منحصر به نقض حقوق بشری مهاجران و پناهجویان نمی‌شود؛ فاجعه دیگری در این منطقه در جریان است که به دلایل مختلفی پرداختن به آن چندان به مذاق کاخ سفید خوش نمی‌آید.
مرز‌های جنوبی آمریکا در حالی برای مهاجران و پناهجویان مرگبار می‌شوند که قاچاقچیان مواد مخدر و اسلحه در این مناطق با آسودگی به کسب و کار سودآور خود مشغول هستند.

آن‌ها با کنار گذاشتن روش‌های سنتی از پهپاد‌ها و کوادکوپتر‌ها برای قاچاق استفاده می‌کنند و حتی تونل‌های قاچاق مواد مخدر را به تهویه مطبوع و قایق‌های نیمه شناور تجهیز کرده اند.

برخی کارشناسان می‌گویند که هر هفته هزاران پهپاد قاچاقچیان از مرز‌های جنوبی آمریکا عبور می‌کنند.

رکورد قاچاق مواد مخدر از مرز‌های جنوبی آمریکا در حالی شکسته می‌شود که شمار قربانیان سوءمصرف مواد مخدر به ویژه «فنتانیل» در این کشور رکورد می‌زند.

آمریکا از آغاز سال ۲۰۲۳ تاکنون بیش از ۴۰۰ مورد تیراندازی جمعی را ثبت کرده که بخش قابل توجهی از آن با اسلحه‌های غیرقانونی رخ دادند.

استاندارد‌های دوگانه مرزی آمریکا

ناگفته پیداست که برای کشوری مانند آمریکا که سالانه ۴۰ هزار نفر از شهروندان خود را بر اثر خشونت تسلیحاتی و ۱۰۰ هزار نفر را بر اثر سوءمصرف مواد مخدر از دست می‌دهد، همه مسائل مربوط به این موضوع‌ها باید برای دولت آمریکا اولویت خاصی داشته باشند.

اما دولت آمریکا با معطوف کردن همه توجهات به موضوع مهاجرت و پیامد‌های ادعایی ورود مهاجران و پناهجویان به خاک خود از جمله تشدید ناامنی، عملا موضوع باز بودن مرز‌ها به روی قاچاقچیان مواد مخدر و اسلحه را به حاشیه رانده است.

به گفته کارشناسان در حال حاضر اعتیاد به مواد مخدر و پیامدهای آن از یک سو و تیراندازی‌های مرگبار از سوی دیگر به تهدیدی جدی برای امنیت در این کشور تبدیل شده است.

کارشناسان می‌گویند که مرز‌های باز جنوبی آمریکا رویای باند‌های مواد مخدر و اسلحه هستند؛ کارتل‌های تولید و قاچاق مواد مخدر و اسلحه به نوعی یکدیگر را تغذیه می‌کنند و این همکاری شیطانی به بهای مرگ سالانه هزاران آمریکایی منجر می‌شود.

همزمان با سختگیرانه‌تر شدن سیاست‌های مهاجرتی آمریکا و کاهش شمار مهاجرانی که می‌توانند قانونی وارد این کشور شوند، مرز‌های جنوبی آمریکا شاهد افزایش مرگ و میر‌های این افراد هستند.

در عین حال، بی توجهی یا انفعال دولت آمریکا در قبال جولان باندها و کارتل‌های مواد مخدر در مرزهای جنوبی این کشور، ورود غیرقانونی مواد مخدر و اسلحه به این کشور است که در نهایت مرگبار می‌شود.

شاید تنها وجه مشترک این دو بحران، گورهای بی نشانی باشد که از مهاجران و قربانیان خشونت باندهای قاچاق در مرزهای آمریکا به جا مانده اند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *