رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

شکایت از دولت آمریکا بر سر طرح‌های ناکارآمد پناهجویی

9:46 - 17 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۷۸۴۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
شکایت از دولت آمریکا بر سر طرح‌های ناکارآمد پناهجویی
ناکارآمدی طرح‌های پناهجویی دولت آمریکا با شکایت گروه‌های حقوق بشری مواجه شده است.

خبرگزاری میزان - مدافعان حقوق مهاجران و پناهجویان هفته گذشته شکایتی علیه گمرک و حفاظت از مرز‌های آمریکا تنظیم و استدلال کردند که مقامات فدرال مانع جدید و غیرقانونی برای افرادی که به دنبال پناهندگی در این کشور هستند ایجاد کرده‌اند.

به گزارش «گاردین»، مهاجران اکنون باید از طریق «CBP One»، یک برنامه تلفن هوشمند که از سوی آمریکا طراحی شده است، با مقامات مرزی قرار ملاقات رزرو کنند.

«آنجلو گیسادو»، وکیل مرکز حقوق اساسی، بخشی از تیم حقوقی، گفت: غیرقابل درک است که پناهنده‌ای که در ۹ کشور مختلف سفر کرده است، به نوعی به گوشی هوشمند بسیار گران قیمت دسترسی داشته باشد تا بتواند از طریق آن قرار ملاقات رزرو کند.

طبق دادخواست جدید، بسیاری از پناهجویان نمی‌توانند در برنامه معرفی شده از سوی دولت آمریکا قرار ملاقات بگذارند، زیرا آن‌ها «تلفن‌های هوشمند به‌روز، اینترنت، برنامه داده تلفن همراه، یا برق قابل اعتماد» ندارند، همه این‌ها برای استفاده از CBP One لازم است.

تعداد کمی از پناهجویان خوش‌شانسی که موفق به دانلود CBP One شدند، می‌گویند که این برنامه مملو از اشکالات فنی، پیام‌های خطای غیرقابل کشف و ترجمه اشتباه کلمات انگلیسی است.

گیسادو گفت: مردم پولی را که جمع کرده‌اند برای خرید گوشی‌های هوشمند هزینه می‌کنند، آن هم برای اپلیکیشنی که کار نمی‌کند.

اگرچه این برنامه برای مشاهده به زبان اسپانیایی و کریول هائیتی در دسترس است، پیام‌های خطا اغلب به زبان انگلیسی نوشته می‌شوند؛ یکی از مهاجران پیغام خطایی به «Guisado» نشان داد که به نظر می‌رسید فقط یک خط کد کامپیوتری باشد.

اگرچه این برنامه برای مشاهده به زبان اسپانیایی و کریول هائیتی در دسترس است، پیام‌های خطا اغلب به زبان انگلیسی نوشته می‌شوند. یکی از مهاجران پیغام خطایی نشان داد که به نظر می‌رسید فقط یک خط کد کامپیوتری باشد.

گیسادو گفت: ما می‌دانیم که جمهوری خواهان قصد دارند زندگی را برای تک تک افراد فقیر، سیاه یا رنگین پوست که می‌خواهند به آمریکا مهاجرت کنند سخت‌تر کنند، اما دموکرات‌ها دقیقا همین کار را انجام می‌دهند در حالی که این اظهارات را که به آرمان‌های بالاتر پایبند است، انجام می‌دهند.

دولت بایدن برای نخستین بار در ماه می‌ الزام CBP One را برای پناهجویان اعلام کرد، زمانی که آمریکا آماده برداشتن محدودیت مهاجرت در دوران همه‌گیری به نام عنوان ۴۲ شد. 

در حالی که دولت آمریکا برای افزایش ناگهانی مهاجران در امتداد مرز این کشور و مکزیک آماده شد برنامه اخیر به عنوان ابزاری برای پردازش سریعتر درخواست‌های پناهندگی ایجاد شد.

علیرغم هشدار‌های گسترده، به اصطلاح «موج مهاجران» هرگز روی نداد؛ در ماه می، آلخاندرو مایورکاس، وزیر امنیت داخلی آمریکا به سی‌ان‌ان گفت که ماموران مرزی شاهد کاهش ۵۰ درصدی تعداد برخورد‌ها با پناهجویان در مقایسه با آنچه در اوایل هفته قبل از پایان عنوان ۴۲ روی داد، بوده‌اند.

با این حال، دولت بایدن به استفاده از CBP One برای رسیدگی به افرادی که به دنبال پناهندگی بودند ادامه داد؛ حتی پس از اینکه مقامات از گذرگاه‌های مرزی کم سابقه استفاده کردند، این برنامه همچنان محک اصلی این است که چه کسی باید برای پناهندگی در نظر گرفته شود.

سخنگوی گمرک و حفاظت از مرز‌های آمریکا مدعی است: به لطف استفاده جدید این اپلیکیشن، آژانس مرزی به طور متوسط ۴ تا ۵ برابر تعداد مهاجران در روز در بنادر ورودی مرزی جنوب غربی نسبت به یک دهه قبل پردازش می‌کند. به طور قابل توجهی دسترسی به بنادر ورودی را گسترش می‌دهد.

بر اساس دستورالعمل‌های خود وزارت امنیت داخلی آمریکا، مهاجرانی که با خطرات استثنایی مانند تهدید به قتل یا آدم‌ربایی مواجه هستند، بدون تعیین وقت قبلی واجد شرایط پناهندگی هستند.

انتهای پیام/


برچسب ها: آمریکا پناهجویان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *