بحران نگران کننده گرسنگی در سطح جهان

9:56 - 09 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۵۳۰۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بحران نگران کننده گرسنگی در سطح جهان
ده درصد از جمعیت جهان غذای کافی ندارند که بالاترین میزان در بیش از یک دهه گذشته است.

خبرگزاری میزان - سطح گرسنگی در سراسر جهان در حال افزایش است؛ بر اساس گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO) هر شب حدود ۸۲۸ میلیون نفر - یا ۱۰ درصد از جمعیت جهان - گرسنه می‌خوابند.

به گزارش «الجزیره»، این رقم حدود ۴۶ میلیون نفر بیشتر از سال قبل است.

از میان افرادی که تحت تأثیر گرسنگی قرار گرفته‌اند، دو سوم زنان هستند و ۸۰ درصد در مناطق مستعد تغییرات آب و هوایی زندگی می‌کنند.

برای افزایش آگاهی در مورد سطوح جهانی گرسنگی، پروژه گرسنگی، یک سازمان غیردولتی، ۲۸ می‌ را به عنوان روز جهانی گرسنگی نامگذاری کرده است.

دوره‌های طولانی گرسنگی می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی شود و باعث آسیب‌های جسمی و شناختی مادام‌العمر، به‌ویژه در میان کودکان می‌شود.

سوء تغذیه فراتر از کالری دریافتی است که نشان دهنده کمبود انرژی و پروتئین و همچنین ویتامین‌ها و مواد معدنی حیاتی است.

روند صعودی در سال‌های اخیر

به دنبال یک دهه کاهش مداوم، گرسنگی جهانی در سال‌های اخیر شاهد روند صعودی بوده است؛ بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱، تعداد افراد کم‌تغذیه بیش از ۱۵۰ میلیون افزایش یافت که عمدتا ناشی از درگیری‌ها، تغییرات آب و هوایی، شوک‌های اقتصادی و همه‌گیری کرونا بود.

هزینه غذا نیز افزایش یافته است؛ بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲، شاخص قیمت مواد غذایی فائو (FPI) - که تغییر قیمت‌های جهانی سبدی از محصولات غذایی شامل شکر، گوشت، غلات، لبنیات و روغن نباتی را اندازه‌گیری می‌کند - از ۹۵.۱ واحد به ۱۴۳.۷ واحد افزایش یافت.

«مونیکا توتووا»، اقتصاددان در بخش تجارت و بازار فائو می‌گوید که حتی با افزایش قیمت‌های جهانی کالا‌های غذایی، افزایش در سطح کشور‌ها متفاوت است، زیرا کشور‌ها از سیاست‌های متفاوتی استفاده می‌کنند.

آخرین وضعیت امنیت غذایی

آخرین گزارش وضعیت امنیت غذایی و تغذیه سازمان ملل در جهان (SOFI) نشان می‌دهد که بیشتر جمعیت کم‌تغذیه جهان در آسیا زندگی می‌کنند که در آن حدود ۴۲۵ میلیون نفر در سال ۲۰۲۱ گرسنگی را تجربه کردند. 

با این حال، شیوع گرسنگی در آفریقا بالاترین میزان است و در همین بازه زمانی ۲۷۸ نفر میلیون نفر آفریقا تحت تاثیر قرار گرفتند.

افزایش برای چهارمین سال متوالی

تعداد افرادی که با کمبود حاد مواد غذایی مواجه هستند که ناتوانی فرد در مصرف غذای کافی را اندازه گیری می‌کند و در نتیجه جان یا معیشت آن‌ها را در معرض خطر فوری قرار می‌دهد، برای چهارمین سال در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است و ۲۵۸ میلیون نفر با گرسنگی حاد روبرو بودند.

این آمار بر اساس نسخه ۲۰۲۳ گزارش جهانی در مورد بحران غذایی در سطح جهان اعلام شده است.

«توتووا»، می‌گوید: شوک‌های اقتصادی به‌عنوان محرک اصلی ناامنی غذایی حاد و سوءتغذیه در چندین بحران بزرگ غذایی، از تعارض پیشی گرفته‌اند.

شوک‌های انباشته اقتصادی جهانی، از جمله افزایش شدید قیمت مواد غذایی و اختلالات شدید در بازارها، انعطاف‌پذیری و ظرفیت کشور‌ها برای واکنش به شوک‌های غذایی را تضعیف می‌کند.

جنگ اوکراین

در سال ۲۰۲۲، جنگ بین روسیه و اوکراین - دو مورد از بزرگترین تولیدکنندگان اصلی و جهانی غلات، دانه‌های روغنی و کود - منجر به اختلالاتی گسترده‌ در زنجیره‌های تامین بین‌المللی شد که باعث افزایش قیمت غلات، کود و انرژی شد.

این امر باعث شد که FPI جهانی در سال ۲۰۲۲ به بالاترین سطح رکورد خود برسد.

پپیش‌بینی‌ها برای چشم‌انداز آینده گرسنگی جهانی نشان می‌دهد که گرسنگی با اثرات مخرب‌تر ناشی از رویداد‌های شدید آب و هوایی ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *