بحران انسانی در سودان؛ بی‌خانمانی، قتل و گرسنگی

12:56 - 01 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۵۱۲۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بحران انسانی در سودان؛ بی‌خانمانی، قتل و گرسنگی
غیرنظامیان سودان در میانه ادامه درگیری‌ها در این کشور با بحران‌های گسترده از جمله بی‌خانمانی، قتل و گرسنگی مواجه هستند.

خبرگزاری میزان - بیش از ۲.۶ میلیون نفر از زمان آغاز درگیری سودان در ۱۵ آوریل گذشته در داخل این کشور آواره شده‌اند.

در همین حال، به گفته آژانس پناهندگان سازمان ملل، بیش از ۷۳۰ هزار نفر از سودان به کشور‌های همسایه گریخته‌اند.

هفته گذشته «آمنه محمد»، معاون دبیرکل سازمان ملل و «سیندی مک کین»، رئیس برنامه جهانی غذا (WFP) از اردوگاهی در شرق چاد که پناهجویان سودانی را پذیرفته است، بازدید کردند.

کشف یک گور دسته جمعی

به تاگی سازمان ملل یک گور دسته‎جمعی را در دارفور غربی سودان کشف کرد که در آن ۸۷ نفر دفن شده بودند.

این امر باعث شد کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل خواستار «تحقیقات کامل و مستقل» در مورد فعالیت در این منطقه شود.

این جدیدترین خبر نگران‌کننده‌ای است که از این کشور مخابره می‌شود، کشوری که از ماه آوریل، زمانی که درگیری بین گروه‌های مسلح آغاز شد، درگیر جنگ بوده است.

در ۳ ماه پس از آن، ۳.۱ میلیون نفر آواره شده‌اند و گمان می‌رود هزاران نفر کشته و حتی بیشتر زخمی شده باشند و کل محله‌ها ویران شده‌اند.

آژانس‌های سازمان ملل گزارش‌های موثقی از ۲۱ مورد خشونت جنسی ناشی از درگیری علیه دستکم ۵۷ زن و دختر دریافت کرده‌اند؛ در یکی از این حوادث، ۲۰ زن هدف تجاوز جنسی قرار گرفتند.

گرسنگی و قتل‌های غیرقانونی

گزارش‌هایی از قتل‌های غیرقانونی، خشونت‌های قومی، و گرسنگی گسترده گزارش شده است و یکی از هماهنگ‌کننده‌های سابق کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل آنچه را که در سودان اتفاق می‌افتد توصیف کرده است که «همه ویژگی‌های نسل‌کشی» را دارد.

در حالی که سازمان‌های بشردوستانه، سازمان‌های غیردولتی و دولت‌های خارجی با ناامیدی نظاره‌گر این درگیری هستند، درگیری‌ها نشانه‌های کمی از پایان یافتن را نشان می‌دهد، به طوری که هم ارتش و هم نیرو‌های پشتیبانی سریع (RSF) تا پایان درگیر یک نبرد خونین هستند.

اما از آنجایی که خشونت تهدید می‌کند به یک جنگ داخلی تمام عیار تبدیل شود و منطقه را به بحران بکشاند، کشور‌های همسایه می‌پرسند که چگونه نظم ممکن است برقرار شود.

تهدید گسترده برای کودکان

بر اساس گزارش صندوق کودکان سازمان ملل(یونیسف) منتشر شد، از هر ۲ کودک در سودان یک نفر یا ۱۳.۶ میلیون کودک به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

گزارش سازمان ملل می‎گوید که از زمان آغاز درگیری بین نیرو‌های مسلح سودان(SAF) و نیرو‌های شبه نظامی پشتیبانی سریع(RSF) از ۱۵ آوریل، ۱.۵ میلیون کودک آواره شده‌اند.

دفتر یونیسف در سودان می‌گوید که بیش از ۳ میلیون زن و کودک دارای تجهیزات بهداشتی و ۱.۴ میلیون نفر از آب آشامیدنی سالم برخوردار هستند؛ با این حال، بدون اینکه پایانی برای درگیری در پیش باشد، این سازمان هشدار می‌دهد که بحران انسانی بدتر می‌شود و می‌گوید که نیاز‌های حیاتی به سرعت در حال افزایش است.

یونیسف، می‌گوید که درگیری‌های جاری باعث ایجاد «بحران عمیق‌تر کودکان» شده است؛ کودکان در حال حاضر در معرض افزایش خطر ابتلا به بیماری هستند، زیرا خدمات اساسی مانند ایمن سازی به طور کامل کار نمی‌کند.

این گزارش می‌افزاید که شیوع سرخک و افزایش نرخ مرگ و میر مرتبط با سوء تغذیه حاد در دارفور و نیل سفید وجود داشته است.

علاوه بر این در سراسر کشور، ۲۴.۷ میلیون نفر به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

از آغاز درگیری، بیش از ۳ هزار نفر کشته و ۶ هزار نفر دیگر مجروح شده‎اند و بر اساس گزارش یونیسف از این تعداد، بیش از ۳۳۰ کودک کشته و هزار و ۹۰۰ کودک مجروح شده‌اند.

وقوع جنایات جنگی

دادستان دادگاه کیفری بین‌المللی(ICC) اعلام کرد که در حال بررسی جنایات جنگی جدید و جنایات علیه بشریت در منطقه دارفور غربی این کشور پس از کشف یک گور دسته‌جمعی است.

دادستان دیوان کیفری بین المللی گفته است که جهان و سودان «در خطر اجازه دادن به تاریخ برای تکرار خود هستند»، در حالی که نیرو‌های RSF در خارطوم، پایتخت این کشور، با ارتش سودان می‌جنگند، این گروه شبه‌نظامی متهم به راه‌اندازی جنگ دیگری در دارفور شده است.

نیرو‌های RSF متهم به ادامه همان جنگ در حال حاضر، حمله به غیرنظامیان در خانه‌هایشان هستند؛ کسانی که در این باره صحبت می‌کنند باید انتظار پاسخی مرگبار داشته باشند.

دیوان کیفری بین المللی همچنین در حال بررسی آتش زدن خانه‎ها، غارت، و اولویت دادن به جنایات علیه کودکان و خشونت جنسی و جنسیتی است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *