میلیون‌ها غیرنظامی گرفتار در چرخه درگیری‌های مسلحانه

9:01 - 03 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۴۲۵۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
میلیون‌ها غیرنظامی گرفتار در چرخه درگیری‌های مسلحانه
نشست شورای امنیت سازمان ملل با موضوع محافظت از غیرنظامیان گرفتار در درگیری‌های مسلحانه برگزار شد.

خبرگزاری میزان – آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، عدم حفاظت از غیرنظامیان گرفتار در درگیری‌های مسلحانه را حقیقتی وحشتناک خواند.

به گزارش وب سایت سازمان ملل، دبیرکل سازمان ملل در نشست شورای امنیت این سازمان با موضوع محافظت از غیرنظامیان در درگیری‌های مسلحانه با اشاره به اینکه جهان در محافظت از میلیون‌ها غیرنظامی گرفتار شده در این درگیری‌ها، ناکام است، این امر را یک حقیقت وحشتناک خواند.

گوترش، اظهار کرد: شورای امنیت باید از کشور‌ها بخواهد که به قوانین جنگ احترام بگذارند؛ دولت‌هایی که بر طرف‌های متخاصم نفوذ دارند، باید در گفت‌وگوی سیاسی شرکت کنند و نیرو‌ها را برای محافظت از غیرنظامیان آموزش دهند و کشور‌های صادرکننده تسلیحات باید از تجارت با هر طرفی که قوانین بین‌المللی بشردوستانه را رعایت نمی‌کند، خودداری کنند.

گزارش اخیر گوترش در مورد حفاظت از غیرنظامیان در درگیری‌های مسلحانه در سال ۲۰۲۲ به بیش از ۱۰۰ درگیری مسلحانه در سراسر جهان اشاره می‌کند که عمر برخی از آن‌ها میانگین بیش از ۳۰ سال است.

وی گفت: در سال گذشته، شاهد افزایش ۵۳ درصدی افرادی که به اجبار آواره شده‌اند، بودیم و آمار تلفات غیرنظامی ثبت شده توسط سازمان ملل به نزدیک به ۱۷ هزار نفر افزایش یافت.

«میرجانا اسپولیاریک»، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، نیز اظهار کرد: برای وخامت رو به رشد وضعیت بشردوستانه در مناطقی که به صورت کامل در چرخه‌های درگیری مسلحانه گرفتار شده اند، پایانی مشاهده نمی‌شود.

«اسپولیاریک»، گفت: بسیاری از درگیری‌های مسلحانه  با شوک‌های آب و هوایی، ناامنی غذایی و مشکلات اقتصادی ترکیب شده است.

وی با اشاره به ویرانی‌های گسترده در سودان، سوریه و یمن، درخواست فوری از کشور‌ها برای محافظت از غیرنظامیان و زیرساخت‌های حیاتی در مناطق شهری صادر کرد و خواستار آن شد که غذا برای همه غیرنظامیان در مناطق درگیری مسلحانه فراهم شود و به کارکنان بشردوستانه دسترسی داده شود.

رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ، گفت: ما باید الگوی تخلفات را بشکنیم و این می‌تواند از طریق اراده سیاسی قوی و اقدام مستمر انجام شود.

سوئیس که نخستین دوره ۲ ساله خود را در شورای امنیت سپری می‌کند، حفاظت از غیرنظامیان در درگیری‌های مسلحانه را به عنوان رویداد مورد نظر خود انتخاب کرد و سخنرانی نمایندگان بیش از ۸۰ کشور بازتابی از نگرانی جهانی درباره این موضوع است.

رئیس‌ جمهور سوئیس، که ریاست جلسه مذکور را برعهده داشت، گفت: بر اساس آمارها، شمار افرادی که در سال ۲۰۲۲ با ناامنی غذایی حاد مواجه بودند به ۲۵۸ میلیون نفر رسید که بیش از دو سوم آن‌ها در مناطق درگیری مسلحانه از جمله در کنگو، سودان، ساحل، سومالی، میانمار و افغانستان، یا در کشور‌هایی که خشونت در آن‌ها گسترده است مانند هائیتی زندگی می‌کنند.

سوئیس از همه کشور‌ها خواست تا قطعنامه ۲۰۱۸ شورای امنیت را علیه استفاده از گرسنگی به عنوان یک روش جنگی و ممانعت غیرقانونی از دسترسی بشردوستانه و تدارکات نجات جان غیرنظامیان و قطعنامه ۲۰۲۱ در محکومیت حملات غیرقانونی که غیرنظامیان را از خدمات ضروری محروم می‌کند، اجرا کنند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *