بحران انسانی در سودان همزمان با تشدید درگیری‌ها

11:42 - 04 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۰۸۹۵۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بحران انسانی در سودان همزمان با تشدید درگیری‌ها
همزمان با تشدید درگیری‌ها در سودان، بحران انسانی در این کشور و به‌ خصوص در شهر خارطوم نگرانی گسترده بین‎المللی را به همراه داشته است.

خبرگزاری میزان - ماندن یا فرار؛ ساکنان سودان با یک تصمیم بسیار دشوار در شرایط فعلی روبرو هستند و شرایط وخیم باعث مهاجرت دسته جمعی شده و شهر خارطوم، پایتخت این کشور را به شهر ارواح تبدیل کرده است.

به گزارش الجزیره، چند روز پس از آغاز درگیری‌های مسلحانه در سودان، بسیاری از ساکنان این کشور با یک انتخاب غیرممکن روبرو شدند؛ فرار از خارطوم یا ماندن در این شهر.

با قرار گرفتن خانه آن‌ها در قلب یک جنگ داخلی، صدای مداوم گلوله، موشک و خمپاره فراتر از آستانه تحمل شهروندان شده است.

عدم امکان توزیع کمک‌های بشردوستانه

با وجود درخواست‌های مکرر نهاد‌های بین‌المللی برای توقف درگیری و اجازه دادن برای توزیع کمک‌های بشردوستانه، اما درگیری‌ها امکان این امر را از بین برده و وضعیت را برای ساکنان غیر قابل تحمل کرده است.

بسیاری از ساکنان به دلیل عدم دسترسی به امکانات اولیه و تشدید درگیری‌ها از این کشور فرار کرده‌اند.

یک شهروند ۳۷ ساله سودانی در این باره گفت: من در تلاش بودم تا ایده خروج از خارطوم را به تعویق بیندازم. شما همیشه این داستان‌ها را در مورد افرادی می‌شنوید که باید خانه‌هایشان را ترک کنند، تا زمانی که مجبور نباشیم این کار را انجام نمی‌دهیم، اما وضعیت غیر قابل تحمل شده است.

وضعیت خارطوم

خارطوم از لحاظ تاریخی شهر مناسبی برای مردمی بوده است که از جنگ‌های داخلی در مناطق دوردست سودان مانند دارفور، کوه‌های نوبا و سودان جنوبی فرار می‌کردند، اما این امر مربوط به قبل از سال ۲۰۱۱ بود که این کشور در شرایطی خاص قرار گرفت.

اما اکنون، پایتخت سودان کانون درگیری مسلحانه بین ارتش و گروه‌های شبه نظامی موسوم به نیرو‌های پشتیبانی سریع (RSF) است؛ هر دو طرف ایست بازرسی ایجاد کرده‌اند و به طور بی‌رویه درگیر شده‌اند که منجر به افزایش تلفات و کمبود شدید غذا، برق و آب شده است.

این شرایط دلخراش باعث مهاجرت دسته جمعی شده و خارطوم را متحول کرده است؛ شهری شلوغ با پنج میلیون نفر که اکنون مانند یک شهر ارواح به نظر می‌رسد.
شهروند خارطوم می‌گوید: این سخت‌ترین تصمیمی بود که فکر می‌کنم باید می‌گرفتم. حتی اکنون، اگر کسی به من می‌گفت منطقه من امن است و می‌توانیم برگردیم... در یک ثانیه برمی‌گشتیم. اما ما نمی‌توانیم.

مهاجرت جمعی و جدایی خانواده‌ها

کسانی که از خارطوم فرار می‌کنند به سمت شرق و به بندر سودان می‌روند، منطقه‌ای نسبتا امن و دارای مسیر‌های دریایی متصل به جیبوتی و مصر.

برخی دیگر از شمال به مصر حرکت می‌کنند، اگرچه تنها کودکان، افراد مسن و زنان می‌توانند بدون ویزا وارد کشور شوند. مردان جوان سودانی از رده سنی ۱۶ تا ۴۹ سال باید از یک روز قبل به کنسولگری مصر در حلفا، شهری در نزدیکی مرز مصر، درخواست ویزا بدهند.

این یک الزام است که خطر جدایی موقت خانواده‌ها را به همراه دارد و بسیاری از آن‌ها برای خداحافظی با پسران، برادران و پدران خود آماده می‌شوند به این امید که به زودی به آن‌ها بپیوندند.

مسیر ها‌ی خطرناک

بسیاری از کسانی که از جنگ سودان فرار کرده و از خارطوم خارج شده‌اند درباره حملات گروه‌های مسلح و سرقت دارایی خود می‌گویند؛ علاوه بر این مسیر‌های ورودی به مصر نیز امن نیستند و این پناهجویان هدف سرقت قرار می‌گیرند.

هشدار دبیر کل سازمان ملل

دبیرکل سازمان ملل هشدار داد که وضعیت بشردوستانه در سودان فاجعه‌آمیز است و از همه طرف‌های دارای نفوذ خواست تا از تلاش‌ها برای پایان دادن به خشونت و برقراری نظم حمایت کنند.

آنتونیو گوترش طی اظهاراتی در افتتاحیه مجمع شورای اقتصادی و اجتماعی در مورد تامین مالی برای توسعه، گفت: من شدیدا وقوع درگیری‌هایی را که در سودان در جریان است محکوم می‌کنم و از سران نیرو‌های مسلح سودان و نیرو‌های پشتیبانی سریع درخواست می‌کنم که فورا خصومت‌ها را متوقف کنند، آرامش را بازگردانند و گفت‌وگو را برای حل بحران آغاز کنند.

وی افزود: این وضعیت قبلا منجر به تلفات جانی وحشتناک از جمله بسیاری از غیرنظامیان شده است؛ هرگونه تشدید درگیری بیشتر می‌تواند برای این کشور و منطقه ویرانگر باشد. من از همه کسانی که بر اوضاع تأثیر دارند می‌خواهم که از آن در راه صلح استفاده کنند. حمایت از تلاش‌ها برای پایان دادن به خشونت، بازگرداندن نظم و بازگشت به مسیر گذار.

گوترش گفت: وضعیت بشردوستانه در سودان قبلاً مخاطره‌آمیز بود و اکنون فاجعه‌بار است؛ من کشته و زخمی شدن غیرنظامیان و کارکنان خدمات بشردوستانه و هدف قرار دادن و غارت اماکن را محکوم می‌کنم. به همه طرف‌ها یادآوری می‌کنم که باید به قوانین بین المللی احترام بگذارند، از جمله تضمین ایمنی و امنیت همه نیروهای سازمان ملل و پرسنل مرتبط و امدادگران بشردوستانه.

افزایش نگران کننده تلفات

ادامه نبرد‌ها در سودان، علیرغم آتش‌بس موقت در روز یکشنبه، ۱۶ آوریل، به افزایش تلفات و کشته‌ها منجر شده است. درگیری مسلحانه که در مناطق مسکونی و اطراف آن در حال وقوع است، نگران کننده است، زیرا غیرنظامیان بیشترین خشونت را به متحمل می‌شوند.

نهاد‌های حقوق بشری عمیقا نگران ایمنی و رفاه جوامع سودانی - به ویژه زنان و دختران در این کشور هستند؛ تاکنون گزارش‌ها حاکی از آن است که درگیری‌های اخیر بیش از ۴۰۰ کشته و هزاران مجروح در پی داشته است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *