رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

خاندوزی: دولت سیزدهم به غفلت ۱۱ ساله از بازار آفریقا پایان داد

10:13 - 27 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۴۱۴۵
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خاندوزی: دولت سیزدهم به غفلت ۱۱ ساله از بازار آفریقا پایان داد
سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به سفر اخیر رئیس‌جمهور به قاره آفریقا گفت: دولت سیزدهم به غفلت ۱۱ ساله از بازار‌های آفریقا پایان داد.

خبرگزاری میزان _ احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت، در نشست خبری با تاکید بر اینکه شاخص شامخ نشان‌دهنده وضعیت بنگاه‌ها و چشم‌انداز وضعیت اقتصادی است، گفت: شاخص شامخ در خرداد برای کل اقتصاد عدد ۵۳.۲۸ بوده که این عدد به معنای حضور اقتصاد در منطقه رونق است.

به گفته وی شاخص شامخ صنعت در خرداد سال‌جاری عدد ۵۵.۳۰ را ثبت کرده است.

خاندوزی افزود: شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بزرگ در خرداد نسبت به خرداد سال گذشته ۲.۱ درصد رشد داشته است.

سخنگوی اقتصادی دولت در ادامه تاکید کرد: از ۱۳ صنعت منتخب شاخص تولید صنعتی، ۱۲ صنعت نسبت به خرداد سال گذشته رشد مثبت داشته و در ماشین‌آلات و تجهیزات در خرداد سال‌جاری نسبت به خرداد سال گذشته شاهد ۱۰/۵ درصد رشد هستیم.

وی در ادامه به سفر اخیر رئیس‌جمهور به ۳ کشور آفریقایی اشاره و اعلام کرد: سفر به آفریقا خاتمه‌دادن به غفلت ۱۱ ساله نسبت به این منطقه از دنیا بوده است.

به گفته خاندوزی سهم ایران در پایان دولت دوازدهم فقط ۶۰۰ میلیون دلار بوده که با اقدامات دولت این عدد به هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار رسیده است.

سخنگوی اقتصادی دولت در ادامه افزود: فرانسه ۲۷ برابر، آمریکا ۴۰ برابر، چین ۱۵۰ برابر، ترکیه ۱۹ برابر، هند ۴۰ برابر و برزیل ۱۲ برابر ایران به افریقا صادرات دارند.

کاهش نرخ بیکاری در بهار سال‌جاری

خاندوزی همچنین در رابطه با وضعیت نرخ بیکاری گفت: ورود حوزه تولید به رونق و چشم‌انداز مثبت پیش روی فعالان اقتصادی در کاهش نرخ بیکاری در خرداد خود را نشان داده است. 

به گفته وی در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته حدود ۷۲۸ هزار نفر به جمعیت شاغلین کشور افزوده شده است.

سخنگوی اقتصادی دولت همچنین اعلام کرد: نرخ بیکاری در ۲۵ استان کشور کاهش پیدا کرده و در ۲۴ استان تک‌رقمی و در ۷ استان ۲ رقمی است.

به گفته خاندوزی کاهش بیکاری و افزایش نرخ مشارکت اقتصادی، نشان‌دهنده کاهش حقیقی بیکاری و افزایش اشتغال است.

 وی در ادامه افزود: نرخ مشارکت اقتصادی در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته ۰.۳ درصد افزایش پیدا کرده است.

خاندوزی اعلام کرد: نرخ بیکاری جوانان کشور، یعنی بازه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال نیز نرخ بیکاری از ۲۴ درصد به ۲۱.۶ درصد کاهش پیدا کرده و نرخ بیکاری در فارغ التحصیلان نیز با کاهش ۱.۱ درصد به ۱۲.۱ درصد رسیده است.

توافقات با چین وارد فاز اجرایی می‌شود

سخنگوی اقتصادی دولت در ادامه در رابطه با سفر اخیر هیات ایرانی به چین اعلام کرد: این سفر به منظور عملیاتی‌شدن توافقات انجام شده در سفر رئیس‌جمهور به چین بود.

 خاندوزی در ادامه گفت: در جلسه کمیسیون مشترک ایران و چین در رابطه با پروژه‌هایی که باید بعد از سفر رئیس‌جمهور مورد توافق ۲ طرف قرار می‌گرفت، توافق و مقرر شد از ماه آینده هر کدام از این پروژه‌ها اجرایی و عملیاتی شوند.

صدور ۶۳ هزار برگه مالیاتی برای مالکان خانه‌های خالی 

وی گفت: اقداماتی که دولت در ۳ ماه گذشته در خصوص مقابله با سفته‌بازی در بازار‌های دارایی انجام داد، رفته رفته آثار خود را نشان خواهد داد.

 به گفته سخنگوی اقتصادی دولت ۶۳ هزار برگه مالیاتی برای خانه‌های خالی در ۳ ماهه اخیر صادر شده است که تمرکز اصلی بر افرادی بود که ۲ واحد خانه خالی به به بالا در اختیار داشتند.

اختصاص ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای تقویت تسهیلات اشتغالزایی 

 خاندوزی با اشاره به برنامه‌های دولت برای اشتغالزایی اظهار کرد: برای اولین بار به منظور بهره‌مندی استان‌ها از تسهیلات اشتغال‌زایی (تبصره ۱۸) برای تمام استان‌ها حساب افتتاح شد.

به گفته خاندوزی در سال‌جاری ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از محل بودجه به منظور اشتغال حمایتی تخصیص پیدا خواهد کرد.

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به اینکه بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای اشتغالزایی عادی بنگاه‌ها نیز اختصاص خواهد یافت، گفت: دولت برای ارائه تسهیلات اشتغالزایی در سال‌جاری، به سمت تمرکززدایی از پایتخت و ارائه اختیارات به استان‌ها برنامه‌ریزی کرده است.

وی در رابطه با تخصیص اعتبار برای صندوق‌های سهام متولدین ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ اعلام کرد: قانون جوانی جمعیت مصوب آبان ۱۴۰۰ بود؛ در قانون بودجه همان سال ردیف اعتبار برای اختصاص سهام در نظر گرفته نشده بود که در قانون بودجه ۱۴۰۱ مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اختصاص سهام به یک میلیون متولد همان سال در نظر گرفته شد که تا امروز ۶۰۰ میلیارد تومان تخصیص یافته است.

خاندوزی در پاسخ به میزان در رابطه با برنامه دولت برای کاهش نرخ تورم گفت: دولت به منظور مهار تورم، مجموعه اقداماتی را در بسته مهار تورم تصویب کرده که این ۲ دسته عوامل بنیادین و کوتاه‌مدت در خصوص شکل گیری تورم وجود دارد.

سخنگوی اقتصادی دولت در ادامه افزود: دولت برنامه‌های مهار تورم را با محوریت اعمال سیاست‌های کنترل نقدینگی و مدیریت انتظارات تورمی با تمرکز بر ۵ محور طراحی کرده است. این برنامه‌ها ذیل ۵ سرفصل اصلی باز مهندسی نظام تامین مالی دولت، تسویه بدهی‌های دولت و بخش دولتی، کاهش ناترازی شبکه بانکی، کاهش ناترازی ارزی و اتخاذ یک سیاست پولی فعال تعریف شده است.

فردا در رابطه با نرخ خوراک پتروشیمی‌ها تصمیم‌گیری می‌شود

خاندوزی در ادامه در رابطه با نرخ‌گذاری خوراک پتروشیمی گفت: با نرخ‌گذاری ثابت مخالف هستم و معتقدم که باید مبنای نرخ‌گذاری خوراک پتروشیمی‌ها بر اساس فرمول باشد و مبنا قرار گرفتن فرمول می‌تواند عاملی برای پیش‌بینی‌پذیر شدن بازار‌ها برای فعالین اقتصادی باشد.

به گفته سخنگوی اقتصادی دولت پیشنهاد دولت بر این مبنا است که فرمول مبنایی برای ۳ سال و یا حتی تا پایان برنامه هفتم توسعه باشد تا سرمایه‌گذاران بتوانند بر مبنای آن فعالیت‌های خود را سامان دهند.

وی اعلام کرد: به جهت بررسی این پیشنهاد، فردا جلسه‌ای اضطراری در کمیسیون اقتصادی دولت برگزار می‌شود که امیدواریم با همکاری سایر وزارت‌خانه‌ها این پیشنهاد مصوب شود.

شناسایی ۵۵۰ کاربر رسانه‌های اجتماعی با درآمد‌های تبلیغاتی زیاد

سخنگوی اقتصادی دولت با تاکید بر اینکه تمرکز دولت در خصوص مالیات اینفلوئنسر‌ها تاکنون شناسایی درآمد‌ها بوده است، گفت: در مجموع ۵۵۰ کاربر رسانه‌های اجتماعی با درآمد‌های تبلیغاتی بزرگ شناسایی شده‌اند که از این عدد، ۱۲۳ نفر ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان درآمد به حسابشان واریز شده است. 

خاندوزی با اشاره به اینکه برای ۴۵ هزار ملک لوکس برگه مالیاتی صادر شده است، گفت: در خصوص مالیات موسوم به باغ ویلا‌های مجاز دولت به دنبال درآمدزایی نیست و هدف این مالیات تحقق عدالت است.

انتهای پیام/

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *