پورابراهیمی: نرخ خوراک پتروشیمی‌ها نباید سالانه تعیین شود/ تعیین نرخ ثابت باعث افت ۲۵ درصدی شاخص بورس شد

14:25 - 03 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۵۶۰۹
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
پورابراهیمی: نرخ خوراک پتروشیمی‌ها نباید سالانه تعیین شود/ تعیین نرخ ثابت باعث افت ۲۵ درصدی شاخص بورس شد
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در رابطه با ریزش بازار سرمایه، گفت: دولت قیمت ثابتی برای هر متر مکعب خوراک پتروشیمی‌ها تعیین کرد و این امر باعث بروز تغییراتی در بازار بورس شد.

خبرگزاری میزان _ محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، درباره وضعیت فعلی بازار بورس و ریزش آن تحت تاثیر تعیین نرخ ثابت برای خوراک پتروشیمی‌ها گفت: عمده‌ترین عاملی که در بازار بورس تاثیرگذار بوده فضای اعتماد در نظام تصمیم‌گیری اقتصادی است. نگاه بازار سرمایه بلندمدت است و مردم با نگاه بلندمدت به آن وارد می‌شوند، این ویژگی نشان می‌دهد که تصمیمات باید جنس پیش‌بینی‌پذیری داشته باشند.

وی در ادامه تاکید کرد: کشوری که قابلیت پیش‌بینی‌پذیری در اقتصاد را نداشته باشد قاعدتا با مشکل مواجه خواهد شد، اگر ما خلاف مقررات، ضوابط و آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌ها عمل کنیم نباید انتظار داشته باشیم بازار سرمایه بر اساس میل ما عمل کند، ما نمی‌توانیم یک شبه تغییراتی در نرخ خوراک پتروشیمی‌ها ایجاد کنیم و انتظار داشته باشیم بازار سرمایه تحت تاثیر قرار نگیرد.

پورابراهیمی با تاکید بر اینکه جنس بازار سرمایه از جنس شفافیت است، همچنین افزود: ما نمی‌توانیم و نباید نرخ خوراک پتروشیمی‌ها را هر سال تعیین کنیم بلکه باید بر اساس فرمول شناور و محاسباتی تعیین شود؛ این تصمیم‌گیری مبنایش یک کار تخصصی است. اما دولت قیمت ثابتی را برای هر متر مکعب خوراک پتروشیمی‌ها تعیین کرد و این امر باعث بروز تغییراتی در بازار بورس شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: با واسطه این تصمیم که قانونی و بر اساس ضوابط و مقررات نبوده، بورس تحت تاثیر آن قرار گرفت. ما نمی‌توانیم با عدد ثابت برای نرخ خوراک تصمیم‌گیری کنیم و نامه‌ای اعتراضی را هم به رئیس مجلس نوشته‌ایم و این تصمیم با ۳ حکم قانونی بودجه، قانون احکام دائمی و قانون فضای کسب و کار در تضاد است و این نامه به هیات تطبیق ارسال شده؛ چرا که این تصمیم اثر منفی در شاخص بازار بورس دارد.

وی در ادامه برنامه تهران بیست گفت: سودآوری شرکت‌هایی که سهم ۲۰ درصدی از بازار بورس دارند تحت‌تاثیر این تصمیم قرار گرفته است. در گذشته بازار سرمایه کوچک بود، اما در حال حاضر میلیون‌ها نفر در بازار سرمایه فعال هستند و این امر باعث شده با بروز هر اتفاقی تاثیر آن در بازار بورس گذاشته شود. ما اگر هزینه و فایده تصمیمات را در نظام اقتصادی لحاظ کنیم قطعا تصمیمات با نگاه کارشناسی تصمیم‌گیری خواهد شد.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه برخی از تصمیمات باعث ایجاد بی‌اعتمادی به بازار بورس خواهد شد، ادامه داد: این تصمیم دولت یک تخلف محرز در وزارت نفت و سازمان بورس است. مجموعا ۲۵ تا ۲۰ درصد شاخص کل بورس بر اثر این تصمیم دولت افت داشته است، ولی اقداماتی را برای جلوگیری از این تصمیم داشته‌ایم. این تصمیم به دولت هم ضربه وارد می‌کند، چون ۲۲ تا ۲۳ درصد سهم خالص بازار برای دولت است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وقتی اساس تصمیمات را در محیط منطقی و بر اساس مبانی اقتصادی نداشته باشیم قطعا با عواقبی روبه‌رو خواهیم شد. در حال بررسی هستیم که در این تصمیم رانتی تاثیرگذار بوده است یا خیر. نظر نهایی خود درباره وجود رانت اطلاعاتی را اعلام خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره فروش محصولات پتروشیمی‌ها به نرخ ارز بازار آزاد در حالی که این خوراک را یارانه‌ای دریافت می‌کنند گفت: ما اگر می‌خواهیم مبنای محاسبات را با نرخ ترجیحی یا نرخ مرکز مبادله بگذاریم، بر این اعتقادیم که باید هر ۲ طرف را محاسبه کنیم. نمی‌توانیم بگوییم که نرخ خوراک را ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین و نرخ تسعیر ارز حال از فروش صادراتی شرکت‌ها را بر اساس نرخ مرکز مبادله حساب کنیم، این موضوع را اصلا قبول داریم.  

وی با بیان اینکه دولت در گذشته با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان با پتروشیمی‌ها کار می‌کرد، گفت: اگر قرار است نرخ پتروشیمی‌ها بر اساس ۲۸ و ۵۰۰ هزارتومان که نرخ ترجیحی است باشد فروش هم باید بر همین مبنا آن باشد، اما اگر قرار است بر اساس نرخ مرکز مبادله باشد، خوراک هم باید بر اساس نرخ مرکز مبادله تعیین شود.

پور ابراهیمی در ادامه تصریح کرد: نرخ خوراک را باید بر اساس فرمول تعیین کنیم، محاسبات ما نشان می‌دهد عدد ما بر اساس نرخ مرکز مبادله حدودا ۱۸ سنت است. وقتی قیمت ثابت برای نرخ خوراک تعیین می‌کنیم رقابت‌پذیری از بین می‌رود و شرکت‌ها از بین می‌روند. عدد ثابت به جای فرمول جهانی و شناور خطای راهبردی در تصمیمات است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان اعلام کرد: ناظران، عملیات‌های بازار بورس را رصد می‌کنند، وقتی این اتفاقات رخ می‌دهد نماد را می‌بندند تا مردم خرید وفروش اشتباه با اطلاعات غلط نکنند، اگر دولت مصوبه را اصلاح می‌کرد و در این مدت نماد‌ها بسته می‌شد، مردم این میزان متضرر نمی‌شدند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *