خاندوزی: هفته‌های آینده شاهد آزادسازی منابع بلوکه‌شده ایران خواهیم بود

12:37 - 23 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۷۵۹۹
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خاندوزی: هفته‌های آینده شاهد آزادسازی منابع بلوکه‌شده ایران خواهیم بود
سخنگوی اقتصادی دولت از آزادسازی منابع بلوکه‌شده ایران در هفته‌های آینده خبر داد و گفت: با تلاش‌های وزارت امور خارجه و بانک مرکزی اتفاقات خوبی در این زمینه رخ داده است.

خبرگزاری میزان _ احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت، در نشست خبری امروز با اشاره به اینکه رشد تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی در سال گذشته ۹/۶ درصد بوده است، گفت: صنایع تولید ماشین‌آلات و تجهیزات نیز در سال گذشته میانگین ۱۷/۵ درصد رشد داشته است.

وی تاکید کرد: رشد تولید صنایع غذایی کشور اگرچه در بهار ۷/۴ درصد و در تابستان ۵/۴ درصد کاهش را تجربه کرده‌اند، اما در نیمه دوم سال این روند، صعودی شده است و در پاییز ۷/۶ درصد و در زمستان ۱۵ درصد رشد داشته‌اند. 

به گفته خاندوزی بانک جهانی در گزارش جدید خود رشد اقتصادی ایران را در پاییز سال گذشته ۴/۷ درصد اعلام کرده است.

سخنگوی اقتصادی دولت در ادامه افزود: طبق گزارش بانک مرکزی رشد اقتصادی کشور در پاییز سال گذشته با احتساب نفت ۵/۳ درصد و بدون احتساب نفت ۴/۵ درصد بوده است.

وی همچنین از کاهش رشد نقدینگی در فروردین و اردیبهشت سال‌جاری خبر داد و گفت: نرخ رشد نقدینگی در ۲ ماه اول سال‌جاری به ۲/۱ درصد رسیده است..

خاندوزی در ادامه افزود: این رشد نقدینگی در ۲ ماه اول سال ۹۸ برابر با ۳/۱ درصد، در ۲ ماه اول سال ۹۹ برابر با ۵ درصد، در ۲ ماه اول سال ۱۴۰۰ برابر با ۳/۶ درصد و در ۲ ماه اول سال ۱۴۰۱ برابر با ۲/۳ درصد بوده است. 

به گفته سخنگوی اقتصادی دولت پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان ۱۶۵ درصد در سال گذشته رشد داشته است. 

وی همچنین در رابطه با آزادسازی منابع بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی و عراق تاکید کرد: با تلاش‌های وزارت امور خارجه و بانک مرکزی اتفاقات خوبی در این زمینه رخ داده است و امیدواریم که هفته‌های آینده شاهد آزادسازی منابع ایران در کشور‌هایی مثل کره‌جنوبی باشیم که این امر تأمین ارز خوبی برای کشور خواهد داشت.

سخنگوی اقتصادی دولت همچنین با اشاره به ادعای رئیس کل اسبق بانک مرکزی در رابطه با پرداخت وام از منابع ایران از سوی صندوق بین‌المللی پول، گفت: این موضوع در برخی از رسانه‌ها به‌اشتباه منتشر شده است، این وام هیچ تعهدی بابت اصلاحات اقتصادی مدنظر صندوق برای کشور ایجاد نمی‌کند و از جنس وام‌هایی که تعهد اصلاحات اقتصادی ایجاد می‌کند، نیست.

خاندوزی از حضور یک هیات ایرانی برای انجام مذاکرات در مسقط خبر داد و گفت: قدم اولیه تشکیل کمیته سرمایه‌گذاری بین ایران و عمان در سفر سلطان عمان به ایران برداشته شده است.

پرداخت ۸۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات در حوزه مسکن 

به گفته وی از سال گذشته تاکنون حدود ۸۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات حوزه مسکن پرداخت شده است.

خاندوزی همچنین از پرداخت ۶۷ هزارمیلیارد تومان تسهیلات خرد بدون ضامن به یک‌میلیون و ۸۵۰ هزارنفر از بهمن ۱۴۰۰ تا پایان اردیبهشت سال‌جاری خبر داد.

تورم کاهش یافته است

وی در ادامه از تداوم روند کاهشی تورم تولیدکننده خبر داد و گفت: تورم نقطه‌به‌نقطه تولیدکننده در فروردین سال‌جاری به ۴۰/۷ درصد و در اردیبهشت به ۳۲/۴ درصد رسیده است. برآورد‌ها نشان می‌دهد تورم مصرف‌کننده نیز کاهش یافته و پیش‌بینی می‌شود این روند ادامه یابد. 

خاندوزی با تاکید بر اینکه سیاست تجاری و ارزی دولت، تنوع‌بخشیدن به سبد ارزی در مرحله تسویه مبادلات تجاری است، افزود: اولویت دولت تمرکز بر روش‌هایی است که تحریم‌پذیری کمتری دارد و اتکای اقتصاد ایران را به دلار کم کند.

سخنگوی اقتصادی همچنین گفت: در برخی از کشور‌ها نیز سیاست کاهش اتکا به دلار رخ داده است و تلاش دولت نشان می‌دهد سهم دلار در معاملات تجاری کشور از ۳۰ درصد به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه تأمین مالی بخش واقعی اقتصاد در سال گذشته رشد خوبی ثبت کرد، گفت: افزایش سرمایه شرکت‌های سهامی عام از ۱۸۱ هزارمیلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به ۲۸۴ هزار میلیارد تومان در سال گذشته رسیده است که رشد ۵۶ درصدی را نشان می‌دهد. 

به گفته سخنگوی اقتصادی دولت، همچنین با انضباط مالی و استفاده کمتر دولت از ظرفیت بازار بدهی، سهم بخش خصوصی از بازار بدهی افزایش و انتشار اوراق شرکتی در بورس از عدد ۳۲ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به ۱۲۴ هزارمیلیارد تومان در سال گذشته افزایش یافته است. 

خاندوزی با تاکید بر اینکه دولت از منابع بانک مرکزی استقراض نکرده است، اعلام کرد: دولت توانست بدون استقراض، پرداخت‌های عمرانی خود را به ۹۰ درصد افزایش دهد، این در حالی است که بخش عمده پرداخت‌های عمرانی در سال‌های گذشته به‌صورت اوراق صورت می‌گرفته است. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *