مراسم روز استقلال آمریکا زیر سایه ترس از تیراندازی‌های جمعی

11:34 - 13 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۱۵۵۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مراسم روز استقلال آمریکا زیر سایه ترس از تیراندازی‌های جمعی
بررسی‌ها نشان می‌دهند که در روز‌های برگزاری مراسم روز استقلال آمریکا تیراندازی‌های جمعی با نرخ بالاتری رخ می‌دهند.

خبرگزاری میزان – آمریکا در حالی مراسم چهارم جولای یا همان سالروز تصویب اعلامیه استقلال ایالات متحده آمریکا را برگزار می‌کند که نگرانی‌ها درباره تکرار تراژدی تیراندازی‌های مرگبار در این روز تشدید شده است، زیرا آمریکا تا نیمه سال ۲۰۲۳ شاهد ثبت رکورد تیراندازی‌های جمعی تاریخ خود بوده است.

رکوردشکنی تیراندازی‌های جمعی در آمریکا

با نزدیک شدن به تعطیلات آخر هفته چهارم جولای، تیراندازی‌های دسته جمعی در آمریکا به بالاترین حد خود در اواسط سال رسیده است؛ طبق داده‌های جمع آوری شده «گان ویلونس آرشیو»، تاکنون بیش از ۳۳۰ تیراندازی جمعی در آمریکا رخ داده است.

«گان ویلونس آرشیو»، در سال ۲۰۲۱ حدود ۶۹۰ مورد تیراندازی جمعی را در آمریکا ثبت کرد؛ رکورد و افزایشی قابل ملاحظه در قیاس با سال‌های گذشته که نگرانی‌های زیادی را مبنی بر تداوم روند افزایشی در سال‌های آینده تشدید کرد.

اکنون در نیمه سال ۲۰۲۳ به نظر می‌رسد که این ترس ممکن است به واقعیت تبدیل شود؛ در نیمه نخست سال ۲۰۲۱، ۳۰۹ تیراندازی جمعی در آمریکا رخ داده است؛ این در حالیست که در مدت مشابه در سال جاری ۳۳۲ تیراندازی جمعی در آمریکا ثبت شد.

شمار تیراندازی‌های جمعی ثبت شده تا نیمه سال‌های ۲۰۲۲، ۲۰۲۰، ۲۰۱۹ و ۲۰۱۹ به ترتیب ۲۹۳، ۲۴۰، ۱۹۰ و ۱۵۱ مورد بود.

در سال جاری، ۲۱ هزار و ۴۲ آمریکایی جان خود را بر اثر رویداد‌های مرتبط با سلاح مانند قتل، شلیک غیرعمد و خودکشی جان خود را از دست داده اند و ۱۸ هزار و ۳۳ آمریکایی دیگر در حوادث مربوط به اسلحه در سال جاری زخمی شدند.

آمریکا در مسیر ثبت سریع‌ترین نرخ تیراندازی‌های جمعی

آمریکا در حال ثبت سریع‌ترین نرخ تیراندازی دسته جمعی در تاریخ اخیر است؛ از جمله تیراندازی‌های جمعی با تلفات بالا در نیمه نخست سال جاری در آمریکا، تیراندازی‌های متوالی ماه ژانویه در ایالت کالیفرنیا بود.

تا نیمه نخست سال جاری ۳۳۲ تیراندازی جمعی در آمریکا ثبت شد؛ آماری که نگرانی‌های زیادی را در پی داشته است.

بحث داغ سیاسی مالکیت سلاح در آمریکا

بحث‌های سیاسی داغ پیرامون خشونت تسلیحاتی و مالکیت سلاح در آمریکا با وجود تعداد زیاد تیراندازی‌های دسته جمعی در این کشور تاکنون فقط به انجام اقدام‌های محدود منجر شده است.

در حالی که کنگره تحت کنترل دموکرات‌ها در سال گذشته، گسترده‌ترین قانون کنترل اسلحه در دهه‌های اخیر را تصویب کرد، برخی از حامیان کنترل سلاح گفتند که محدودیت‌های جدید به اندازه کافی پیش نمی‌روند.

در همین حال، بسیاری از جمهوری‌خواهان استدلال کرده‌اند که افزایش تیراندازی‌های دسته جمعی یک مشکل مرتبط با سلامت روان است نه یک مسئله مرتبط با سلاح.

با وجود تصویب قانون مذکور در مجلس نمایندگان تحت کنترل دموکرات‌ها در جولای ۲۰۲۲، پیشنهاد ممنوعیت سلاح‌های تهاجمی در نوامبر نتوانست از حمایت کافی در سنا برخوردار شود تا ممنوعیت تسلیحات تهاجمی همچنان نقطه اختلاف بین دموکرات‌ها که می‌گویند ممنوعیت برای کاهش تعداد تیراندازی‌های جمعی ضروری است و جمهوری‌خواهان که با ممنوعیت حمل سلاح‌ها برای آمریکایی‌هایی که می‌گویند از آن‌ها برای دفاع از خود استفاده می‌کنند، مخالف هستند، باشد.

چهارم جولای؛ یکی از نقاط اوج تیراندازی‌های جمعی در آمریکا

تعطیلات مربوط به مراسم چهارم جولای در آمریکا در سال‌های اخیر به یکی از نقاط اوج تیراندازی‌های جمعی در این کشور تبدیل شده است.

در تعطیلات آخر هفته چهارم جولای سال ۲۰۲۰ شهر‌های بزرگ سراسر آمریکا ده‌ها حادثه تیراندازی و قتل را ثبت کردند.

مرگبارترین تیراندازی جمعی در بازه زمانی مذکور در حومه شیکاگو در ایالت ایلینوی رخ داد که یک مرد مسلح با تیراندازی به سمت یک رژه هفت نفر را کشته و بیش از ۳۰ نفر دیگر را زخمی کرد.

در مجموع؛ 

- در تعطیلات آخر هفته چهارم جولای ۲۰۲۲ در شیکاگو ۵۷ نفر هدف شلیک قرار گرفتند و ۹ نفر کشته شدند.
- در نیویورک در همان بازه زمانی ۱۳ نفر هدف شلیک قرار گرفته و سه نفر کشته شدند.
- در مینیاپولیس هشت نفر بر اثر تیراندازی جمعی زخمی شدند.
- در کنوشا دستکم یک نفر کشته و چهار نفر زخمی شدند.
- در ساکرامنتو، دستکم چهار نفر زخمی شدند

یک استاد کالج عدالت جنایی در آمریکا بر این باور است که چهارم جولای در آمریکا همیشه خونین است؛ هوای گرم تر، فعالیت‌های اجتماعی بیشتر در فضای باز و مهمانی‌هایی با مواد مخدر و الکل همه عواملی هستند که در خشونت چهارم جولای نقش دارند.

وی معتقد است این جنایت‌ها رخ می‌دهند، زیرا ترس اندکی از سیستم قضایی به موازات تعداد زیاد اسلحه در خیابان‌ها وجود دارد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *