نشست شورای حقوق بشر درباره هتک حرمت قرآن|

حمایت کشورهای اسلامی از قطعنامه مقابله با نفرت مذهبی/ غربی‎ها از رای دادن خودداری کردند

12:29 - 21 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۳۱۴۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
حمایت کشورهای اسلامی از قطعنامه مقابله با نفرت مذهبی/ غربی‎ها از رای دادن خودداری کردند
شورای حقوق بشر سازمان ملل طی نشستی موضوع هتک حرمت قرآن کریم در سوئد را بررسی کرد و در این نشست کشورهای مسلمان خواستار اقدام فوری در این زمینه شدند.

خبرگزاری میزان – شورای حقوق بشر سازمان ملل نشستی را برای بررسی موضوع هتک حرمت قرآن کریم در سوئد، برگزار کرد.

کشور‌های اسلامی از جمله ایران و پاکستان تاکید کردند که هتک حرمت به قرآن کریم به منزله تحریک خشونت است؛ در این نشست کشور‌ها از سوئد خواستار پاسخگویی در خصوص اقدام اخیر خود شدند.

درخواستی که روز سه‌شنبه در شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه شد، در واکنش به جدیدترین حادثه ماه گذشته، از کشور‌ها می‌خواهد قوانین خود را بازنگری کنند و شکاف‌هایی را که ممکن است مانع از پیشگیری و تعقیب کیفری اعمال و حمایت از نفرت مذهبی می‌شود، برطرف کنند.

بحث در نشست شورای حقوق بشر بر شکاف‌ها در این نهاد بین سازمان همکاری اسلامی و اعضای غربی که مدعی پیامد‌های این طرح برای آزادی بیان و همچنین چالش‌های پیش روی شیوه‌های دیرینه در حمایت از حقوق بشر هستند، تاکید کرده است.

«بلاول بوتو زرداری»، وزیر خارجه پاکستان از طریق ویدئو کنفرانس در شورای مستقر در ژنو، گفت: ما باید این را به وضوح ببینیم که چیست: تحریک به نفرت مذهبی، تبعیض و تلاش برای تحریک خشونت. چنین اقداماتی تحت «تحریم دولت و با احساس مصونیت» صورت گرفته است.

اظهارات «بوتو زرداری» از سوی وزرای ایران، عربستان و اندونزی نیز منعکس شد، و وزیران خارجه این کشور‌ها در سازمان ملل سوزاندن قرآن را اقدامی «اسلام هراسانه» توصیف کردند.

«رتنو مرسودی»، وزیر خارجه اندونزی، گفت: سوء استفاده از آزادی بیان را متوقف کنید؛ سکوت یعنی همدستی.

در سال ۲۰۲۰، اعضای یک گروه راست افراطی دانمارکی، چند روز پس از حادثه مشابه در شهر جنوبی «مالمو» سوئد، اقدام به قرآن سوزی در استکهلم کردند.

امیرعبداللهیان: تردید و تاخیر در محکومیت اهانت به قرآن نشان دهنده استاندارد دوگانه است

در ادامه این نشست حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در سخنرانی خود ضمن اشاره به اهمیت، ضرورت و به موقع بودن برگزاری این جلسه، گفت: اهانت به قرآن نه تنها نقض حقوق بشر است بلکه موجب تحریک به نفرت، خشونت و دشمنی نسبت به دو میلیارد مسلمان می‌شود که باید فورا توسط تمام حامیان واقعی حقوق بشر محکوم شود.

وزیر امور خارجه، افزود: مقامات سوئدی و همچنین اروپایی باید اقدامات فوری و موثری برای جلوگیری از تکرار اینگونه اقدامات را انجام دهند.
امیرعبداللهیان در پایان تاکید کرد: تردید و تاخیر در محکومیت اینگونه اقدامات نشان دهنده اعمال استاندارد دوگانه است.

وی از سوئد و کشور‌های اروپایی خواست تا «اقدامات عاجل و مؤثر» در برابر چنین حوادثی اتخاذ کنند.

«لولوه رشید الخاطر»، وزیر دولت قطر در امور همکاری‌های بین المللی، محکومیت اهانت به قرآن کریم را تکرار کرد و دستور کار‌هایی را مقصر دانست که «علاوه بر تحریک باور میلیارد‌ها انسان در سراسر جهان، باعث ایجاد نفرت و دامن زدن به فتنه‌ها در میان مسلمانان و مردم جوامع آن‌ها می‌شود.»

 

نشست شورای حقوق بشر درباره قرآن سوزی در سوئد/قطعنامه محکومیت هتک حرمت به قرآن تصویب شد

 

توجیهات کشور‌های غربی

سفیر آلمان در سازمان ملل، این اقدامات در سوئد را «تحریکی وحشتناک» خواند، اما مدعی شد که «آزادی بیان گاهی اوقات به معنای ابراز عقایدی است که ممکن است تقریبا غیرقابل تحمل به نظر برسد»

نماینده فرانسه در سازمان ملل ادعا کرد که «حقوق بشر برای محافظت از مردم است نه ادیان و نماد‌های آنها!»

«ولکر تورک»، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، گفت که اقدامات تحریک آمیز علیه مسلمانان و همچنین سایر ادیان یا اقلیت‌ها «توهین آمیز، غیرمسئولانه و اشتباه» است.

تصویب پیش نویس قطعنامه ارائه شده از سوی پاکستان

در این نشست پیش نویس قطعنامه‌ای از سوی پاکستان ارائه شد؛ پیش نویس قطعنامه پاکستان با عنوان «مقابله با نفرت مذهبی که موجب تحریک تبعیض، خصومت یا خشونت می شود»، تمامی مظاهر نفرت مذهبی از جمله «اقدامات علنی و از پیش برنامه‌ریزی شده هتک حرمت به قرآن کریم» را محکوم می‌کند و بر نیاز به پاسخگویی مسئولین تاکید می‌کند.

این قطعنامه از دولت‌ها می‌خواهد تا قوانینی را برای رسیدگی، پیشگیری و پیگرد قانونی اعمال و حمایت از نفرت مذهبی که موجب تحریک تبعیض، خصومت یا خشونت می‌شود، اتخاذ کنند.

خودداری غربی‌ها از رای دادن به قطعنامه

پیش نویس قطعنامه ارائه شده از سوی پاکستان با واکنش منفی کشور‌های غربی مواجه شد؛ کشور‌های عضو اتحادیه اروپا، آمریکا و انگلیس - در حالی که قرآن سوزی را محکوم می‌کردند – اما از رای دادن به این قطعنامه خودداری کردند.

همچنین لندن و واشنگتن اعلام کردند که به پیش نویس قطعنامه رای منفی خواهند داد.

رای‌گیری در خصوص این پیش‌نویس امروز چهارشنبه برگزار شد و شورای حقوق بشر در نشست امروز خود این قطعنامه را به تصویب رساند.

این قطعنامه با ۲۸ رای مثبت به تصویب رسید و ۱۲ کشور از جمله آمریکا، انگلیس و فرانسه به آن رای منفی دادند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *