اعتراض‌ها در فرانسه/ بازخوانی بازداشت‌های خشونت‎بار و خودسرانه پلیس

9:11 - 19 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۲۶۲۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
اعتراض‌ها در فرانسه/ بازخوانی بازداشت‌های خشونت‎بار و خودسرانه پلیس
انتشار ویدئوهایی از خشونت پلیس فرانسه در ماجهه با معترضان مسالمت آمیز سبب شد تا پلیس این کشور بیش از پیش زیر سوال برود.

خبرگزاری میزان – اقدام پلیس فرانسه مبنی بر بازداشت خشونت بار شرکت کنندگان در راهپیمایی مسالمت آمیز یادبود «آدام ترائوره»، شهروند سیاهپوست کشته شده در بازداشت پلیس فرانسه در سال ۲۰۱۶ بار دیگر هم آتش اعتراض‌ها به خشونت و نژادپرستی در فرانسه را شعله ور‌تر کرد و هم پلیس فرانسه را بیش از پیش زیر سوال برد.

قتل «ناهل»، نوجوان ۱۷ ساله آفریقایی تبار به دست پلیس فرانسه نارضایتی و خشم دراز مدت جوامع نژادی و فقیر را که همواره قربانی خشونت و نژادپرستی نهادینه پلیس فرانسه می‌شدند، برانگیخت.

در پی اعتراض‌های سراسری اخیر در فرانسه بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ نفر شامل دستکم هزار و ۱۶۰ خردسال دستگیر شدند.

این اعتراض‌ها، بدترین اعتراض‌ها و ناآرامی‌های در فرانسه از سال ۲۰۰۵ هستند.

فرانسه همچنان به دنبال سرکوب اعتراض‌ها

راهپیمایی روز گذشته در هفت سال گذشته همواره به صورت مسالمت آمیز برگزار می‌شد، اما دولت فرانسه امسال برگزاری مراسم مذکور و نیز فروش، نگهداری، حمل و استفاده از اقلام آتش بازی را تا بعد از ۱۵ جولای غیرقانونی اعلام کرد.

«الیزابت بورن»، نخست وزیر فرانسه در این باره ادعا کرد که مقام‌های محلی فرانسه نگران احتمال وقوع حوادث بیشتر در جریان تعطیلات ملی هستند.

دولت فرانسه در حالی همچنان از پلیس این کشور حمایت و با اعتراض‌ها به خشونت و نژادپرستی در این نهاد مقابله می‌کند که گروه‌های حقوق بشری و سازمان‌های بین المللی مختلفی از نهادینه بودن نژادپرستی در پلیس فرانسه انتقاد می‌کنند.

وزارت خارجه فرانسه اخیرا ادعا کرد که مبارزه با نژادپرستی و همه اشکال تبعیض در اولویت دولت این کشور است.

بازداشت خشونت بار معترضان مسالمت آمیز

انتشار ویدئوی بازداشت خشونت بار برادر مرد سیاهپوستی که هفت سال پیش در بازداشت پلیس فرانسه جان خود را از دست داد، سبب شد تا پلیس این کشور با اتهام‌های جدی مواجه شود.

«یوسف ترائوره»، برادر ۲۹ ساله «آدام ترائوره» قربانی خشونت و نژادپرستی پلیس فرانسه، پس از آن که به دست پلیس این کشور مورد ضرب و شتم قرار گرفت، در بیمارستان بستری شد.

وکیل «یوسف» اعلام کرد که موکلش در پی بازداشت خشونت بار پلیس که از سوی ۱۲ افسر انجام شد، از ناحیه جمجمه، چشم، بینی، شکم و کمر آسیب دیده و در بیمارستان بستری شده است.

وی تاکید کرد: افسران پلیس علیه وی از زور بیش از حد و نامشروع استفاده کردند و به همین دلیل از آن‌ها به صورت رسمی شکایت کردیم.

در عین حال، پلیس فرانسه مدعیست که «یوسف» به دلیل خشونت علیه یک مقام دولتی بازداشت شد؛ یک منبع در پلیس فرانسه، جراحت «یوسف» در جریان بازداشت را تایید کرد.

دفتر دادستانی پاریس نیز اعلام کرد که این اتهام‌ها تا زمان معالجه وی در بیمارستان رفع شده است، اما پس از ترخیص یوسف از بیمارستان احتمالا مجددا مطرح شود.

بازداشت‌های خشونت بار صورت گرفته در جریان راهپیمایی مسالمت آمیز علیه خشونت پلیس، نهاد پلیس این کشور را بار دیگر در کانون توجهات قرار داد.

ویدئو‌های متعددی از برخورد خشونت بار پلیس فرانسه با شرکت کنندگان در این راهپیمایی منتشر شد که به سرعت در رسانه‌های اجتماعی پخش شد.

حاضران در راهپیمایی یادبود تاکید دارند که اقدام پلیس برای بازداشت «یوسف» اقدامی تحریک کننده بود.

بر اساس ویدئو‌های منتشر شده واحد ویژه پلیس فرانسه در حالی به «یوسف» حمله کرد که وی در حال ترک محل برگزاری مراسم یادبود بود؛ آن‌ها از طریق به راه انداختن بحث، فضای تنش آلودی را ایجاد کردند.

آن‌ها در ادامه «یوسف» را محاصره و مورد ضرب و شتم قرار دادند.

شعله ور‌تر شدن آتش اعتراض‌ها در فرانسه در پی بازداشت‌های خشونت بار و خودسرانه پلیس

از معترضان تا خبرنگاران؛ آسیب دیدگان برخورد‌های خشونت بار پلیس

راهپیمایی مسالمت آمیز روز گذشته در پاریس که به دعوت ۱۰۰ انجمن و گروه برای درخواست انجام اصلاحات عمیق، تکنیک‌های مداخله و سلاح‌های پلیس برگزار شد، به خشونت پلیس علیه خبرنگاران نیز منجر شد.

دستکم دو خبرنگار اعلام کردند که در جریان راهپیمایی پاریس، پلیس با آن‌ها برخوردی خشونت بار داشته است.

برخی از سیاستمداران فرانسوی نیز که در این راهپیمایی حضور داشتند، برخورد‌های خشونت بار پلیس فرانسه را غیرقابل قبول خوانده و گفتند که واقعا کاری برای آرام کردن اوضاع انجام نمی‌شود.

دولت فرانسه مدعی شد که حضور این سیاستمداران در راهپیمایی مذکور سبب زیر سوال رفتن رئیس جمهور می‌شود.

بازخوانی پرونده آدام ترائوره

«آدام ترائوره»، ۲۴ ساله در سال ۲۰۱۶ در بازداشت پلیس فرانسه جان خود را از دست داد؛ از این قربانی خشونت و نژادپرستی پلیس فرانسه با عنوان «جورج فلوید فرانسوی» نیز یاد می‌شود.

در حالی که خانواده «ترائوره» علت مرگ وی را خفگی به دست پلیس می‌دانند، در این پرونده هیچ اتهامی علیه پلیس فرانسه مطرح نشده است.

خواهر «ترائوره» که کارزار عدالت برای برادرش را پیگیری می‌کند، در واکنش به تصمیم دولت فرانسه مبنی بر ممنوعیت برگزاری راهپیمایی امسال به بهانه حضور احتمالی عناصر خشونت طلبی که مقام‌ها فرصت کافی برای آماده شدن جهت مقابله با آن‌ها را ندارند، گفت: فرانسه نمی‌تواند درس‌های اخلاقی بدهد؛ پلیس آن نژادپرست و خشن است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *