رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

ناآرامی‌های فرانسه و موضوع تشدید شکاف اجتماعی

11:32 - 19 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۲۶۷۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
ناآرامی‌های فرانسه و موضوع تشدید شکاف اجتماعی
ناآرامی‌هایی که اخیرا فرانسه را در بر گرفت بازتابی از شکاف اجتماعی گسترده در این کشور است.

خبرگزاری میزان - تنش‌های مداوم که به خشونت و هزاران دستگیری در سراسر فرانسه در پی کشته شدن یک نوجوان ۱۷ ساله از سوی پلیس تبدیل شده است، یادآوری ناخوشایند از گذشته دشوار استعماری این کشور و ارتباط مداوم آن با جامعه مدرن است.

این نوجوان، «ناهل مرزوق»، الجزایری الاصل بود و در ۲۷ ژوئن در یک ایستگاه ترافیکی در نانتر، حومه پاریس، از سوی یک پلیس هدف گلوله قرار گرفت.

حومه‌های مشابه شهر‌های بزرگ فرانسه در طول سال‌ها به عنوان محل رشد مشکلات اجتماعی شهرت پیدا کرده‌اند.

سومین قتل پلیس در سال ۲۰۲۳ 

این سومین قتل در سال جاری میلادی از سوی پلیس فرانسه پس از ۱۳ مورد در سال گذشته بود و در بیشتر موارد، قربانیان، جوانان مرد سیاه‌پوست یا آفریقایی‌تبار بوده‌اند.

در حالی که وضعیت همچنان در پی قتل مرزوق در فرانسه ملتهب است، ۲ هزار نفر روز شنبه گذشته از دستور دادگاه مبنی بر منع شرکت در تجمع یادبود برای بزرگداشت یک سیاه پوست فرانسوی الاصل به نام «آدام ترائوره» در بازداشت پلیس در پاریس سرپیچی کردند.

مطالعه‌ای که در فوریه ۲۰۲۱ از سوی سازمان دیده‌بان حقوق بشر فرانسه، منتشر شد، نشان داد که مردان جوان سیاه‌پوست یا عرب‎تبار ۲۰ برابر بیشتر احتمال دارد از سوی پلیس فرانسه متوقف شوند.

اگرچه امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، قتل ناهل را «غیر قابل توجیه» و «غیرقابل توضیح» خواند، «کریستال فلمینگ»، استاد جامعه شناسی در دانشگاه استونی بروک در آمریکا، گفت: این موضوع بسیار دور از واقعیت است، این غیرقابل توضیح نیست، این یک راز نیست بلکه نژادپرستی است.

ریشه در گذشته استعماری فرانسه

بسیاری از این امر از گذشته استعماری فرانسه، به ویژه در الجزایر، که برای بیش از ۱۰۰ سال مستعمره فرانسه بود و هنوز یک موضوع بسیار حساس در فرانسه است، نشات می‌گیرد.

گویی برای تأکید بر عمق شکاف در جامعه فرانسه، صندوقی برای حمایت از افسر پلیس متهم به قتل ناهل ایجاد شده است و ده‌ها هزار دلار کمک مالی دریافت کرده است.

۱۴ جولای، روز ملی فرانسه است که معمولاً روز جشن در سراسر این کشور است، اما به دلیل اتفاقات اخیر، آتش بازی در فهرست اقلام ممنوعه تا پایان آن روز قرار دارد.

در حکمی که روز یکشنبه منتشر شد، آمده است: به منظور جلوگیری از مخاطرات جدی نظم عمومی در جشن‌های ۱۴ جولای، فروش، نگهداری، حمل و نقل و استفاده از اقلام آتش‌بازی ممنوع است.

بازتابی از تبعیض

تظاهرات و شورش‌های هفته گذشته در فرانسه علیه تیراندازی افسر پلیس به دلیل رعایت نکردن توقف ترافیک در شهر نانتر، بازتابی از تبعیض نژادی و نابرابری است و قوانین پوچ که به پلیس مجوز قتل می‌دهد.

یک روزنامه نگار در این باره می‌گوید: به عنوان یک روزنامه نگار چینی که ۱۳ سال در آمریکا و اروپا کار کرده است، من معمولا افسران پلیس را می‌بینم که اسلحه و گاهی اوقات حتی تفنگ خودکار حمل می‌کنند و این در تضاد کامل با برخی کشورهاست که اکثریت قریب به اتفاق افسران پلیس اسلحه حمل نمی‌کنند.

قتل ناهل مرزوق در نانتر را می‌توان به قانونی نسبت داد که در سال ۲۰۱۷ پس از حملات پاریس در سال ۲۰۱۵ وضع شد، که دامنه موقعیت‌هایی را که افسران پلیس می‌توانند اقدام به تیراندازی کنند، از جمله موقعیت‌هایی که جان یا امنیت جسمی خود را در خطر می‌بینند، گسترش می‌دهد.

به گزارش «چاینا دیلی»،  به طرز تکان دهنده‌ای، سال گذشته ۱۳ نفر در فرانسه به دلیل رعایت نکردن توقف ترافیکی از سوی افسران پلیس هدف گلوله قرار گرفتند و اکثر قربانیان از سال ۲۰۱۷ افرادی آفریقایی یا عرب‌تبار بوده‌اند.

اما درست مانند مورد ناهل مرزوق، درک اینکه چرا افرادی که از توقف ترافیک پیروی نمی‌کنند مستحق مجازات قتل هستند، دشوار است؛ در حالی که نباید هیچ بهانه‌ای برای خشونت وجود داشته باشد، اعتراضات و شورش‌ها که در آن ساختمان‌های عمومی و مغازه‌ها تخریب و غارت شده‌اند و خودرو‌ها سوزانده شده‌اند، خشم خفته‌ای را در میان جوانان که بیشتر در معرض خشونت پلیس قرار دارند، منعکس می‌کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *