ادامه تبعیض و محدودیت‌ها علیه بومیان استرالیا

8:45 - 19 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۲۶۱۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
ادامه تبعیض و محدودیت‌ها علیه بومیان استرالیا
با وجود برخی تلاش‌ها برای به سرانجام رساندن لایحه صدای بومیان، اما این گروه اقلیتی همچنان با مشکلات و موانعی مواجه هستند.

خبرگزاری میزان – اخیرا هزاران نفر از مردم در شهر‌های استرالیا برای حمایت از کمپین به رسمیت شناختن مردم بومی این کشور در قانون اساسی پیش از برگزاری همه پرسی در اواخر سال جاری، تظاهرات کردند.

به گزارش «الجزیره»، این گردهمایی از سوی کمپین‌های حامی بومیان کانادا سازماندهی شد، بخشی از یک «روز اقدام» سراسری برای جمع آوری مردم پس از کاهش اخیر در حمایت از تغییر قانون اساسی بود.

لایحه صدای بومیان که بین اکتبر و دسامبر برای همه پرسی گذاشته می‌شود، به دنبال ایجاد یک نهاد مشورتی - صدای بومی در پارلمان - است تا به مردم بومی و جزیره نشین تنگه تورس حق نظر مستقیم در مورد سیاست‌هایی که بر آن‌ها تأثیر می‌گذارد، بدهد.

«فرد پاسکو»، مدیر مرکز اقتصادی بومی استرالیا، می‌گوید که این همه پرسی برای حقوق بومیان استرالیا حیاتی است.

وی تاکید کرد: مردم بومی که حدود ۳.۲ درصد از جمعیت حدود ۲۶ میلیونی استرالیا را تشکیل می‌دهند و تا دهه ۱۹۶۰ از حق رای کامل برخوردار نبودند، حتی در قانون اساسی این کشور ذکر نشده‌اند.

او از شهر نورمنتون در ایالت کوئینزلند گفت: بنابراین نخست، این همه پرسی برای تغییر ضروری است، ثانیاً، ما فقط به یک نهاد سیاسی دیگر نیاز نداریم، ما به مردمی از شهروندان بومی نیاز داریم که وارد آن شوند، حرفی برای گفتن داشته باشند، صدایی از بومیان در دولت داشته باشند، زیرا هیچ کس بهتر از مردمی که از نزدیک با یک موضوع درگیر هستند، وضعیت را نمی‌داند.

تبعیض علیه بومیان در استرالیا

بر اساس تحقیقات جدید شورای تنوع استرالیا، مردم بومی در سال جاری شاهد افزایش سطح آزار و تبعیض در محل کار بوده‌اند.

داده‌ها درباره سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که طرد بومیان استرالیا در محل کار بدتر شده است، به طوری که ۵۹ درصد از کارگران بومی در سال ۲۰۲۳ در محل کار تبعیض و یا آزار و اذیت را تجربه کردند.

در مقایسه، پاسخ دهندگان غیربومی کاهش اندکی در سطوح تبعیض و آزار و اذیت گزارش کردند، به طوری که ۲۲ درصد این نوع محرومیت را در سال ۲۰۲۳ در مقایسه با ۲۳ درصد در سال ۲۰۲۱ گزارش کردند.

روند‌های مشابهی در تجارب محرومیت روزمره ظاهر شد، به طوری که درصد از کارگران بومی گزارش می‌دهند که گاهی اوقات، اغلب یا همیشه از سوی مردم در محل کار نادیده گرفته می‌شوند یا با آن‌ها رفتار می‌شود که گویی وجود ندارند (در مقایسه با ۲۴ ردصد از کارگران غیر بومی).

ناپدید شدن هولناک زنان و کودکان

یک تحقیق مهم پارلمانی در مورد میزان «وحشتناک، گسترده و غیرقابل قبول» زنان و کودکان در این کشور حکایت دارند.

یک افسر پلیس سابق در استرالیای غربی، گفت: خشونت‌های وحشتناک، گسترده و غیرقابل قبولی علیه زنان و کودکان بومی در این کشور داشته‌ایم و موارد مفقودی و گزارش‌ها درباره زنان ناپدید شده همچنان در حال افزایش است.

«لیدیا تورپ»، سناتور استرالیایی می‌گوید: بین نحوه برخورد استرالیا با خشونت علیه زنان و کودکان بومی و زنان و کودکان غیربومی تفاوت وجود دارد؛ وقتی یک زن سفید پوست می‌میرد، یا یک زن سفیدپوست به قتل می‌رسد، در مقایسه با بومیان وضعیت بسیار متفاوت است.

این در حالی است که احتمال مرگ زنان بومی و جزیره‌ای تنگه تورس ۱۱ برابر بیشتر از زنان غیربومی است و ۳۲ برابر بیشتر به دلیل خشونت خانوادگی در بیمارستان بستری می‌شوند.

دریافت پاسخ‌ها و راه‌حل‌ها و همکاری با جوامعی که صدای آن‌ها در طول این تحقیق شنیده می‌شود، بسیار مهم است؛ بسیار حیاتی است که سیاست، قانون و اجرای قانون از بهترین شیوه‌ها در زمینه پیشگیری از خشونت آگاه شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *