قتل یک مرد بومی از سوی پلیس استرالیا/رفتار تبعیض آمیز پلیس و سیستم قضایی علیه بومیان

9:41 - 01 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۳۸۹۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
قتل یک مرد بومی از سوی پلیس استرالیا/رفتار تبعیض آمیز پلیس و سیستم قضایی علیه بومیان
نژادپرستی پلیس استرالیا به عنوان میراث استعمارگری انگلیس در این کشور همچنان برای بومیان مرگبار است.

خبرگزاری میزان – پلیس استرالیا در ادامه رویکرد شلیک مرگبار به سمت بومیان این بار یک مرد بومی ۲۹ ساله را هدف قرار داد.

بر اساس گزارش‌ها، پلیس بریزبن استرالیا در جریان واکنش به حادثه مرتبط با خشونت خانگی یک مرد بومی جوان را در مقابل چشمان خانواده‎اش به قتل رساند.

هنوز ۶ افسر پلیس درگیر در این حادثه به صورت رسمی بازجویی نشده و فیلم دوربین بدنه آن‌ها هنوز بررسی نشده است.

قتل بومیان استرالیایی به دست پلیس این کشور

قتل بومیان به دست پلیس در استرالیا موضوعی محدود و منحصر به حوادثی مانند قتل یک مرد بومی ۲۹ ساله نیست؛ بلکه بومیان در این کشور با نرخی نامتناسب هدف شلیک‌های مرگبار پلیس قرار می‌گیرند.

جامعه بومیان استرالیا از زمان ورود مهاجران اروپایی به این کشور و استعمار استرالیا به دست آن‌ها در اواخر دهه ۱۷۰۰ میلادی متحمل تلفات جانی سنگینی شده است که نقطه پایانی برای آن دیده نمی‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که بومیان در استرالیا از سال ۱۸۶۰ قربانی قتل عام‌هایی شدند که استعمارگران و مهاجران انجام دادند؛  تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که حدود نیمی از قتل‌عام‌ها توسط پلیس انجام شدند و تاثیر آن‌ها هنوز در جوامع بومی طنین‌انداز است و منجر به بی‌اعتمادی و ترس بومیان از پلیس می‌شود.

نباید تصور کرد که این قتل عام‌ها در زمان‌های بسیار دور رخ داده‎اند؛ اگرچه بررسی‌های تاریخی نشان می‌دهد که آخرین قتل عام ثبت شده در استرالیا در سال ۱۹۲۸ رخ داد که بر اثر آن ۶۰ بومی استرالیایی کشته شدند، اما این روند پایان نیافت بلکه فقط دچار تغییر شکل شد.

به این معنا که اکنون کشتار بومیان به دست پلیس استرالیا رخ می‌دهد؛ این کشتار اگرچه دسته جمعی نیست و به صورت موردی اتفاق می‌افتد، اما از مجازات مصون می‌ماند.

محاکمه‌های منجر به تبرئه افسران پلیس متهم به قتل بومیان استرالیا سبب شده تا آنان این پرسش مهم را مطرح کنند که «پلیس چه زمانی دست از کشتن ما بر می‌دارد؟»

تبرئه افسران پلیس متهم به قتل بومیان

بررسی پرونده‌های متعدد قتل بومیان به دست پلیس در استرالیا نشان می‌دهد که افسران پلیس متهم به قتل در همه موارد در دادگاه از اتهام‌های وارده تبرئه شدند؛ آخرین و جدی‌ترین مورد در این زمینه تبرئه افسر متهم به قتل یک نوجوان بومی در سال ۲۰۲۲ بود.

بومیان استرالیایی در پی قتل نوجوان مذکور به دست پلیس در سال ۲۰۱۹ به شکلی گسترده دست به برگزاری اعتراض در چند شهر استرالیا زدند و خواهان عدالت برای وی شدند.

اما در نهایت افسر پلیس متهم به قتل نوجوان مذکور در دادگاه از اتهام‌ها تبرئه شد؛ اتفاقی که جامعه بومیان در استرالیا را بار دیگر با در بسته عدالت مواجه کرد.

در واقع دلیل اصلی تبرئه افسران پلیس متهم به قتل بومیان در استرالیا شکاف نژادی عمیق در این کشور است؛ برای بومیان استرالیا تبرئه افسران پلیس از اتهام قتل بومیان بخشی از سابقه نژادپرستی و نقض حقوق بومیان است.

تبعیض نژادی و قومی در دادگاه‌های رسیدگی به اتهام‌های افسران پلیس متهم به قتل بومیان هم خود را نشان می‌دهد و تاکنون در هیئت منصفه هیچ یک از این دادگاه‌های بسیار کوتاه برگزار شده، فرد بومی حضور نداشته است.

توجه به این نکته لازم است که تاکنون هیچ افسر پلیس در استرالیا به قتل یک فرد بومی محکوم نشده است.

طبق گزارش موسسه جرم شناسی استرالیا، در ۳۱ سال گذشته یعنی از زمان آغاز روند گزارش مرگ بومیان در بازداشت، نزدیک به ۵۰۰ بومی در زندان یا بازداشت پلیس جان خود را از دست داده اند.

چرخه بی نهایت خشونت پلیس استرالیا علیه بومیان

بومیان استرالیا با خشم و ناامیدی شاهد تبرئه سریالی افسران متهم به قتل اعضای جامعه خود هستند و آن را بخشی از تاریخ طولانی جنایت‌های استعماری و خشونت پلیس علیه بومیان می‌بینند.

ورود انگلیسی‌ها به استرالیا در سال ۱۷۸۸ به عنوان مستعمره تاثیر مخربی بر زندگی بیش از ۵۰۰ جامعه بومی این کشور با سابقه زیست ۶۰ هزار ساله در این خاک داشت.

بیماری‌ها، قتل عام‌ها و حذف اجباری مردم بومی از سرزمین‎هایشان به دست نیرو‌های پلیس رخ دادند تا به زعم استعمارگران این کشور در مسیر پیشرفت قرار بگیرد.

پلیس و زندان‌ها به طور سیستماتیک در طول دو قرن بعدی برای تقویت استعمار انگلیس مورد استفاده قرار گرفتند و پلیس در قتل عام‌های متعددی دست داشت.

بین سال‌های ۱۸۶۹ تا اوایل دهه ۱۹۷۰، به پلیس اختیاراتی داده شد تا کودکان بومی را از خانواده‌هایشان جدا کند؛ کودکان بومی به یتیم خانه‌هایی که توسط کلیسا اداره می‌شد، برده می‌شدند یا در خانه‌های نگهداری سفیدپوستان قرار می‌گرفتند تا به زعم آن‌ها در جامعه ادغام شوند.

پلیس و سیستم قضایی در آن زمان برای حبس مردم بومی که فعالانه در برابر تهاجم استعمارگران مقاومت می‌کردند، استفاده می‌شد.

مطالعات نشان داده است که جوامع بومی همچنان بیش از حد برخورد با پلیس را تجربه می‌کنند و دستگیر می‌شوند.

بر اساس گزارش شورای ملی مواد مخدر استرالیا در سال ۲۰۰۹، احتمال دستگیری افراد بومی تا ۲۰ برابر بیشتر از غیر بومیان استرالیاست.

چنین رویکردی در پلیس استرالیا خود سبب افزایش احتمال تیراندازی‌های مرگبار به سمت بومیان می‌شود.

مرگ بومیان در بازداشت؛ جلوه دیگری از قتل به دست پلیس

باید توجه داشت که مرگ بومیان در بازداشت پلیس استرالیا در واقع جلوه دیگری از موضوع قتل آن‌ها به دست پلیس است.

بر اساس گزارش‌ها از سال ۱۹۹۱ تا ۲۰۲۱ بیش از ۵۰۰ بومی در بازداشت جان خود را از دست دادند؛ در حالی که در برخی موارد به خانواده‌ها غرامت پرداخت شده است، با وجود بازجویی‌های مکرر، هیچ یک از مرگ‌ها منجر به صدور حکم مجرمانه برای هیچ یک از کارکنان پلیس یا زندان درگیر نشده است.

با وجود اینکه بومیان فقط ۳.۳ درصد از کل جمعیت استرالیا را تشکیل می‌دهند، بزرگسالان بومی بیش از ۲۷ درصد از جمعیت زندانیان استرالیا را به خود اختصاص داده‎اند.

وضعیت برای جوانان و نوجوانان بومی نگران کننده‌تر است، زیرا کودکان بومی بیش از ۵۵ درصد از کل جوانان در بازداشت را تشکیل می‌دهند.

در سطح ملی، یک جوان بومی ۱۷ برابر بیشتر از یک جوان غیر بومی به زندان می‌رود.

بسیاری از افراد بومی پشت میله‌های زندان در استرالیا به دلیل جرایم جزئی زندانی می‌شوند.

نژادپرستی در پلیس استرالیا؛ میراث دوران استعمارگری

نژادپرستی در پلیس استرالیا در واقع میراث به جامانده از دوران استعمار این کشور به دست انگلیس است.

یک افسر پلیس سابق استرالیا که خود بومی بوده، در کتابی جزئیات نژادپرستی و آزاری را که در ۱۰ سال خدمت خود متحمل شده یا شاهد آن‌ها علیه بومیان بوده، نوشت.

به گفته وی، اگرچه در دوران آموزش به ما گفته می‌شد که برای کشتن شلیک نکنید، اما به ما آموزش می‌دادند که به سمت بومیان شلیک کنیم.

گذشته بی رحمانه استعماری استرالیا جوامع بومی را به این نتیجه رسانده است که مرگ به دست پلیس ناشی از نژادپرستی است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *