موانع بر سر راه لایحه «صدای بومیان» در استرالیا

8:36 - 27 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۸۱۸۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
موانع بر سر راه لایحه «صدای بومیان» در استرالیا
حمایت‌های لازم از طرحی که قرار است از بومیان استرالیا در نهاد‌های این کشور حمایت کند، صورت نمی‌گیرد.

خبرگزاری میزان - نظرسنجی‌هایی که نشان دهنده کاهش حمایت از طرح «صدای بومیان» در پارلمان استرالیا است، باعث شده که بسیاری از افکار عمومی اخیرا در میان ناظران وضعیت این طرح را جست‎وجو کنند؛ درخواست‌های مختلفی برای به تعویق انداختن رای‌گیری، اصلاح سوال، و تشدید کمپین پاسخ مثبت وجود داشته است.

به نظر می‌رسد که کمپین‌های پاسخ مثبت، وضعیت خود را حفظ کرده‌اند، اگرچه آن‌ها بیرون بوده‌اند و اخیرا به حامیان اطمینان می‌دهند که رأی‌گیری در مسیر موفقیت است.

این طرح در چند ماه گذشته با ایجاد قوانین رای‌گیری درگیر شده است؛ این موضوع بحث‌هایی را در مورد اینکه آیا دولت استرالیا باید متن اصلی لایحه رسمی را بازگرداند یا نه، و نهاد‌های رسمی کمپین پاسخ مثبت و منفی را تأسیس و تأمین مالی کردند، به راه انداخت. 

انتظار می‌رود لایحه همه‌پرسی تا اواسط هفته آینده به تصویب سنای استرالیا برسد، در این مرحله، مبارزان کمپین پاسخ مثبت می‌گویند که مشتاقانه منتظر انتقال گفتگو از کانبرا و «به جامعه‌ای که به آن تعلق دارد» هستند. 

برخی از نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که حمایت از صدای بومیان در حال کاهش است؛ تجزیه و تحلیل آن‌ها نشان می‌دهد که حمایت کاهش یافته است.

حزب اصلی مخالف استرالیا در ماه‌های گذشته تصمیم گرفت با مدل دولت برای به رسمیت شناختن مردم بومی در قانون اساسی مخالفت کند، اتفاقی که به نظر می‌رسد چشم‌انداز همه‌پرسی امسال در این زمینه را نابود می‌کند.

این همه پرسی از سال ۱۹۷۷ تاکنون موفق به تغییر قانون اساسی استرالیا نشده و حمایت دو حزبی از احزاب سیاسی اصلی به طور گسترده به عنوان پیش نیاز موفقیت در نظر گرفته می‌شود.

اما قانونگذاران در حزب محافظه کار لیبرال، که دومین حزب بزرگ پس از حزب حاکم کارگر استرالیا است، می‎گویند که با پیشنهاد دولت این کشور برای ایجاد صدای به اصطلاح بومی در پارلمان مخالفت خواهند کرد.

بحران برای بومیان استرالیا

امید‌ها برای موفقیت این طرح و پیروز شدن آن در همه پرسی در حالی است که بومیان استرالیا در این کشور به طور نامتناسبی در مقایسه با جمعیت عمومی با برخی مشکلات مواجه هستند.

قتل‌های پلیس، نرخ بازداشت، قتل زنان و مشکلات مربوط به برخی بیماری‌ها از جمله مواری هستند که بومیان را در استرالیا بیش از دیگر گروه‌ها تحت تاثیر قرار می‌دهند.

قتل زنان بومی

این یک بحران پنهان است، قتل و ناپدید شدن زنان بومی در سراسر استرالیا؛ زنان «ملل اول» تا ۱۲ برابر میانگین کشوری به قتل می‌رسند. در برخی مناطق، مرگ و میر آن‌ها بالاترین میزان قتل در جهان را تشکیل می‌دهد.

دستکم ۳۱۵ زن از بومیان ملل اول از سال ۲۰۰۰ ناپدید شده، به قتل رسیده، یا در شرایط مشکوکی کشته شده‌اند.

اما این یک تصویر ناقص است؛ احتمالا هرگز مشخص نخواهد شد که چه تعداد از زنان «ملل اول» در طول چندین دهه از دست رفته‌اند.

علت این است که هیچ آژانسی در استرالیا برای ثبت شمارش این موارد قتل و ناپدید شدن‌ها وجود ندارد، و هیچ روش استانداردی برای جمع‌آوری این داده‌های مهم در هر ایالت و قلمرو وجود ندارد.

قتل در بازداشت پلیس

به گزارش «گاردین»، اما موضوع بحرانی دیگری که درباره بومیان استرالیا وجود دارد به نحوه برخورد متعصبانه پلیس بازمی‌گردد.

بر اساس آمار‌های منتشر شده، طی ده‌های گذشته بومیان استرالیا به طور نامتناسبی از سوی پلیس بازداشت شده و یا در بازداشت پلیس جان خود را از دست داده‎اند.

در طول چند دهه اخیر شمار بومیانی که در بازداشت پلیس استرالیا جان خود را از دست داده‎اند به حدود ۵۰۰ نفر می‌رسد.

موضوع دیگر این است که این قتل‌ها به هیچ پرونده کیفری منتهی نشده و مواردی که درباره آنها محکومیت صادر شده، انگشت شمار هستند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *