دولت و آژانس مهاجرت بلژیک در موضوع پناهجویان محکوم شدند

13:27 - 18 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۲۳۱۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
دولت و آژانس مهاجرت بلژیک در موضوع پناهجویان محکوم شدند
دولت بلژیک در دادگاهی بدوی در بروکسل در پرونده مربوط به حقوق پناهجویان محکوم شد.

خبرگزاری میزان – یک دادگاه در بروکسل، دولت بلژیک را به دلیل ناتوانی در مدیریت بحران پناهجویی محکوم دانست.

شکایت چند سازمان حقوق بشری از دولت بلژیک مبنی بر سوءرفتار مسئولان دولت بلژیک در برخورد با پناهجویان و عدم اجرای تعهدات این کشور در قبال پناهجویان به برگزاری دادگاهی در پایتخت این کشور منجر شد.

دولت بلژیک در دادگاه بدوی بروکسل، در توجیه ناتوانی خود در مدیریت بحران پناهجویی به موضوع‌هایی مانند مشکل در افتتاح مراکز پذیرش جدید، جنگ اوکراین و اصل «فورس ماژور» اشاره کرد.

اما دادگاه مذکور، هیچ از استدلال‌های دولت بلژیک را نپذیرفته و تاکید کرد که ورود پناهجویان به کشور موضوعی غیر قابل پیش بینی نبود.

در عین حال، یافته‌های دادگاه نشان می‌دهد که کمیساریای پناهجویان و افراد بی‎تابعیت بلژیک قرار بود طی دوره‌ای شش ماهه در موضوع پناهجویان تصمیم گیری کند، اما شیوع کرونا سبب شد این روند به تاخیر بیفتد؛ این در حالی است که شمار پناهجویان در این بازه زمانی به شدت افزاشی یافت.

دادگاه مذکور در عین حال، دولت بلژیک و «فداسیل» (آژانس فدرال پذیرش پناهجویان) را به پرداخت غرامت غذا و اسکان به ۸۰ پناهجوی ساکن ساختمان‌های متروکه بروکسل محکوم کرد؛ این غرامت از ماه آپریل به بعد قابل پرداخت است.

دولت بلژیک در سه ماهه نخست سال جاری برای مقابله با بحران مهاجرت اقدام‌هایی را انجام داد؛ با وجود این دادگاه می‌گوید که اقدام‌های بلژیک به اندازه کافی سریع و به موقع نبود و برای مدیریت بحران مهاجرت ناکافی بوده است.

به گزارش «یورواکتیو»،  «فداسیل» تاکنون بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ بار در جرایم مشابه محکوم شده است؛ دولت بلژیک نیز بیش از هزار و بار در موضوع عدم اطمینان در پذیرش پناهجویان شاهد صدور حکم محکومیت خود بوده است.

دادگاه بروکسل تاکید کرده که عدم اجرای محکومیت‌های قبلی، پایه‌های حاکمیت قانون را تضعیف می‌کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *