رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

بحران ابدی پناهجویی در بلژیک

11:04 - 30 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۵۳۸۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بحران ابدی پناهجویی در بلژیک
پیش‌بینی می‌شود که سیاست‌های ضد پناهجویی بلژیک برای سومین سال متوالی به خیابان‌خوابی پناهجویان به‌ویژه پناهجویان مرد در زمستان منجر شود.

خبرگزاری میزان – نگرانی درباره وضعیت پناهجویان در بلژیک با نزدیک شدن فصل‌ سرد سال افزایش یافته است؛ با وجود این، بلژیک از اصلاح سیاست‌های پناهجویی خود سر باز می‌زند.

به گزارش «پولیتیکو»، کارشناسان و فعالان حقوق بشری وضعیت پناهجویی در بلژیک را یک بحران ابدی توصیف می‌کنند؛ بحرانی که به دلیل تصمیم‌های عامدانه نادرست بلژیک، در مسیر تبدیل شدن به فاجعه قرار گرفته است.

فصل‌های سرد سال در حالی نزدیک می‌شوند که مشکلات پناهجویان در گرمای کم‌سابقه سال جاری برای پناهجویان در بلژیک چالش‌های مرگباری را رقم زد.

در حالی که دادگاه عالی اداری بلژیک هفته گذشته دستور توقف سیاست بحث‌برانگیز دولت فدرال مبنی بر ممانعت از اسکان پناهجویان مرد را داد، وزیر مهاجرت بلژیک می‌گوید که دولت بی‌توجه به این موضوع به روند خود ادامه می‌دهد.

دادگاه عالی اداری بلژیک استدلال کرد که سیاست مذکور ناقض اصل حق پذیرش پناهجویان است که این کشور در سال ۲۰۰۷ در نظر گرفته و شامل ارائه کمک‌های مادی از جمله تامین محل اسکان به همه پناهجویان در طول روند بررسی درخواست پناهجویی است.

دولت بلژیک به‌ویژه «الکساندر دی کرو»، نخست‌وزیر این کشور به شدت از سمت مخالفان به دلیل سیاست‌های اتخاذ شده در زمینه مهاجرت تحت فشار هستند.

در عین حال، برخی از سازمان‌ها و وکلا تاکید دارند که سیاست‌های مهاجرتی بلژیک به‌ویژه سیاست مذکور، حقوق پناهجویان براساس قوانین اتحادیه اروپا را نقض می‌کند و اجرای این سیاست به آوارگی پناهجویان در خیابان‌ها منجر می‌شود.

سازمان‌های پناهجویی ضمن غیرانسانی خواندن رویکرد بلژیک در قبال پناهجویان تاکید کردند که سیاست عدم ارائه خدمات به پناهجویان مرد آسیب‌های جسمی و روانی قابل ملاحظه‌ای را در پناهجویان ایجاد و روند ادغام آنها را با دشواری‌های بیشتری مواجه می‌کند.

یکی از سازمان‌های حقوق بشری اعلام کرد که با این تداوم اجرای سیاست، احتمال در خیابان خوابیدن پناهجویان در زمستان برای سومین سال متوالی وجود دارد.

مدیر شورای اروپایی پناهجویان گفت: اقدام بلژیک عدم احترام به حاکمیت قانون است؛ این یک سیاست غیرقانونی است و دولت بلژیک به تصمیم دادگاه بی‌توجهی می‌کند.

سیاست‌های پناهجویی بلژیک بار‌ها مورد انتقاد قرار گرفته است؛ «فداسیل»، آژانس پناهجویی بلژیک بیش از ۸ هزار بار در سطح ملی به دلیل کوتاهی در اسکان پناهجویان محکوم شده است.

در عین حال، دادگاه اروپایی حقوق بشر نیز صد‌ها بار از بلژیک و «فداسیل» خواسته است تا سیاست‌های پناهجویی خود را اصلاح کنند.

شبکه‌ متشکل از ۱۱۷ سازمان در ۴۰ کشور اروپایی در این باره گفت: مشکل بلژیک یک بحران خودساخته است که از شکست عمدی در سرمایه‌گذاری در تسهیلات پذیرش کافی، ناشی می‌شود.

بلژیک از ۲ سال گذشته با بحران فزاینده کمبود اقامتگاه برای پناهجویان مواجه است؛ این امر به‌ویژه پناهجویان مرد را تحت تاثیر قرار داده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *