کشته و ناپدید شدن شدن بومیان؛ تراژدی بی پایان در آمریکا و کانادا

7:15 - 13 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۱۴۲۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
کشته و ناپدید شدن شدن بومیان؛ تراژدی بی پایان در آمریکا و کانادا
بحران کشته و ناپدید شدن بومیان در سایه بی توجهی مقام‌های آمریکایی و کانادایی در هر دو کشور رخ می‌دهد.

خبرگزاری میزان – بومیان به عنوان ساکنان اصلی و دیرین کانادا و آمریکا در هر دو کشور برای ادامه حیات با چالش‌های جدی موجه هستند؛ یکی از مهم‌ترین این چالش‌ها تداوم بحران کشته و ناپدید شدن بومیان در هر دو کشور مذکور است.

در حالی که موضوع کشته و ناپدید شدن بومیان در کانادا دهه هاست که دستکم در خبر‌ها مطرح می‌شود، در آمریکا این موضوع پس از کشف جسد یک زن بومی در سال ۲۰۱۷ در داکوتای مورد توجه قرار گرفته است.

البته فشار درخواست‌ها برای مقابله با این بحران در نهایت در سال ۲۰۲۱ به امضای فرمان اجرایی بهبود امنیت عمومی و عدالت کیفری برای بومیان آمریکا و رسیدگی به بحران مفقود‌ها و کشته شدگان بومی به دست جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا منجر شد.

کشته و ناپدید شدن بومیان روندی نگران کننده است که عمدتا زنان و کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بومیان کشته و ناپدید شده در آمریکا

در طول چند سال گذشته در آمریکا بالاخره به موضوع هزاران بومی آمریکایی مفقود و کشته شده توجه شد و این موضوع در قالب گزارش‌هایی منتشر شد.

قتل سومین دلیل مرگ و میر زنان بومی در آمریکاست و آنان در قیاس با دیگر زنان با نرخ بسیار بالاتری کشته می‌شوند.

بر اساس گزارش سرویس تحقیقات کنگره آمریکا در ژانویه ۲۰۲۲، بیش از ۸۲ درصد از مردان و زنان بومی سرخپوست آمریکا و آلاسکا در طول زندگی خود تجربه قربانی خشونت شدن را دارند؛ بر اساس گزارش مرکز ملی اطلاعات جرائم، دستکم ۹ هزار و ۵۷۵ مورد مفقودی در سال ۲۰۲۰ گزارش شده است.

در حالی که دولت فدرال آمریکا در نتیجه نزدیک به ۴۰۰ معاهده‌ای که دولت آمریکا با قبایل بومی این کشور از سال ۱۷۸۷ امضا و تعهد کرد که حافظ جان بومیان باشد، مسئول بررسی جنایات بزرگ در این زمینه است، گزارش وزارت دادگستری این کشور نشان می‌دهد که دادستان‌های آمریکایی در سال ۲۰۱۸ از رسیدگی به ۴۰ درصد از پرونده‌های مربوط به بومیان با ادعای نبود شواهد کافی خودداری کردند.

اگرچه تعداد واقعی افراد بومی ناپدید و کشته شده در آمریکا هنوز مشخص نیست، اداره امور سرخپوستان می‌گوید هزار و ۵۰۰ مفقود بومی آمریکایی و بومی آلاسکا در پایگاه اطلاعات مرکز ملی اطلاعات جرایم FBI وجود دارد؛ ضمن این که حدود ۲ هزار و ۷۰۰ مورد قتل بومیان به دولت گزارش شده است.

اداره امور بومیان آمریکا همچنین می‌گوید که ۴ هزار و ۲۰۰ پرونده افراد کشته و ناپدید شده حل نشده باقی مانده است.

همه این عدد‌ها و رقم‌ها با توجه به در نظر داشتن موارد بی شمار گزارش نشده تنها نوک کوه یخ هستند.

بومیان کشته و ناپدید شده در کانادا

مشکل کشته و ناپدید شدن بومیان در کانادا به حدی گسترده است که دولت کانادا حتی آمار درست و دقیقی از آن ندارد.

برآورد‌ها حاکی از آن هستند که بین سال‌های ۱۹۵۶ تا ۲۰۱۶ حدود ۴ هزار زن و دختر بومی و ۶۰۰ مرد و پسر بومی کشته یا ناپدید شدند.

تحقیقات در کانادا نشان می‌دهد که زنان بومی ۴۰۰ درصد بیشتر از دیگر کانادایی‌ها با احتمال ناپدید شدن مواجه هستند.

بررسی‌های محققان نشان می‌دهند که دلیل این معضل در کانادا، ساختار استعماری این کشور است.

در عین حال باید توجه داشت که یکی از مهم‌ترین دلایل تداوم این بحران، بی تفاوتی پلیس به موضوع کشته و ناپدید شدن بومیان است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *