مواجهه میلیون‌ها نفر با ناامنی غذایی در آفریقا

14:51 - 28 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۸۴۹۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مواجهه میلیون‌ها نفر با ناامنی غذایی در آفریقا
حدود ۲۰ میلیون نفر در شاخ آفریقا با سطوح نگران کننده ناامنی غذایی مواجه هستند.

خبرگزاری میزان - کشور‌های شاخ آفریقا در مواجهه با ششمین فصل متوالی و ناموفق بارش باران، به بدترین خشکسالی این منطقه در حداقل ۷۰ سال اخیر وارد شده‌اند.

از آنجایی که محصولات زراعی و دام‌ها در پی خشکسالی ادامه‌دار از بین می‌روند، خانواده‌ها با خطر گرسنگی مواجه هستند.

نقاط بحرانی گرسنگی

بیش از ۲۰ میلیون نفر در حال حاضر با سطوح شدید ناامنی غذایی در این منطقه مواجه هستند، با شروع سیل ناگهانی در سومالی که اکنون وضعیت بحران را پیچیده‌تر کرده است؛ چندین کشور آفریقای شرقی در گزارش اخیر سازمان ملل به نام «نقاط بحرانی گرسنگی» ظاهر شدند.

این تعریف کشور‌هایی را که ناامنی غذایی در آن‌ها شدید است و همچنین احتمال بدتر شدن وضعیت آن‌ها را مشخص می‌کند.

یافتن راه‌هایی برای اتصال این خانواده‌های در حال مبارزه به منابع غذایی، هم به عنوان پاسخی فوری به بحران کنونی و هم برای ایجاد انعطاف پذیری طولانی مدت، ضروری است.

بانک‌های غذا نه تنها یکی از کارآمدترین راه‌ها برای پاسخ به گرسنگی است، بلکه گسترش طبیعی تاریخ و فرهنگ اهدا و حمایت در سراسر آفریقا به شمار می‌رود.

به عنوان مثال، در فهرست جهانی اهدای سال ۲۰۲۲، کنیا دومین کشور سخاوتمند در جهان است، جایی که یک سنت فرهنگی- به معنی «همه با هم جمع می‌شوند»- مدت‌هاست که حس با هم بودن را ارائه می‌دهد.

بانک‌های مواد غذایی به عنوان سازمان‌های غیردولتی توزیع مواد غذایی، جوامع بسیار آسیب‌پذیر و به حاشیه رانده شده را به مازاد مواد غذایی سالم و مورد نیاز متصل می‌کنند.

با این حال، خشکسالی وضعیت را معکوس کرده است؛ بسیاری از کشاورزان به‌جای مواجهه با سطوح بالای زباله، اکنون در میان شکست کامل محصول، تلفات دام و کمبود آب برای تامین معاش خود در تلاش هستند.

انبار‌های مواد غذایی که قبلاً به عنوان مراکز جمع آوری جوامع عمل می‌کردند، اکنون برای رساندن غذا به کشاورزانی که محصولشان در اثر خشکسالی از بین رفته است، استفاده می‌شود.

در کنیا، برنامه‌های تغذیه مدارس تحت ریاست بانک غذا در سکونتگاه‌های غیررسمی نایروبی، روزانه برای نزدیک به ۲ هزار کودک غذا فراهم می‌کند و به آن‌ها امکان دسترسی به تغذیه و آموزش را می‌دهد.

در حال حاضر میلیون‌ها نفر به کمک‌های غذایی اضطراری نیاز دارند، زیرا درگیری‌های خشونت آمیز و بحران‌های آب و هوایی بحران گرسنگی در شرق آفریقا را بدتر می‌کند.

نیاز ۴۳ میلیون نفر به غذا در غرب آفریقا

در سال ۲۰۲۳، نزدیک به ۴۳ میلیون نفر در غرب آفریقا با کمبود مواد غذایی مواجه هستند که چهار برابر بیشتر از ۱۰ سال گذشته است.

هشدار برنامه جهانی غذا 

به گزارش الجزیره، برنامه جهانی غذا اخیرا هشدار داد که بحران گرسنگی شاخ آفریقا میلیون‌ها نفر را به لبه پرتگاه می‌فرستد؛ پس از ۳ سال خشکسالی، بیش از ۲۳ میلیون نفر در بخش‌هایی از اتیوپی، کنیا و سومالی با گرسنگی شدید روبرو هستند.

این نهاد سازمان ملل می‌گوید که برای پاسخگویی به این نیاز به ۸۱۰ میلیون دلار کمک مالی نیاز دارد.

برنامه جهانی غذا در گزارش اخیر خود هشدار داد که میلیون‌ها نفر در شاخ آفریقا در شرایط اضطراری گرسنگی گرفتار شده‌اند، زیرا این منطقه از بحرانی به بحران دیگر وارد می‌شود؛ طولانی‌ترین خشکسالی ثبت‌شده در تاریخ جای خود را به باران‌ها و سیل‌های ناگهانی داده است.

انتهای پیام/


برچسب ها: آفریقا گرسنگی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *