استاندارد‌های دوگانه هلند در پذیرش پناهجویان

7:15 - 24 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۷۴۳۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
استاندارد‌های دوگانه هلند در پذیرش پناهجویان
هلند برخلاف ادعا‌های حقوق بشری خود، کشوری است که این دست حقوق را به ویژه در قبال پناهجویان و مهاجران نقض می‌کند.

خبرگزاری میزان – در حالی که موضوع پناهجویی سراسر اروپا را فراگرفته و کشور‌های این قاره را با چالش‌های جدی مواجه کرده، پیش بینی می‌شود اوضاع در ماه‌های آینده نیز تشدید شود.

در عین حال، به طور متوسط سالانه ۲۱.۵ میلیون نفر به دلیل تغییرات آب و هوایی آواره می‌شوند؛ برخی برآورد‌ها حاکی از آن است که ۱.۲ میلیارد نفر ممکن است تا سال ۲۰۵۰ آواره شوند.

هلند یکی از کشورهایی است که در سال گذشته گزارش‌های متعددی از وخامت اوضاع پناهجویان در آن منتشر شد.

همزمان آنچه دولت و رسانه‌های هلند از این بحران نمایش می‌دهند، تلاش هدفمند برای کُند کردن و مقابله با موج مهاجران و پناهجویان است.

به نظر می‌رسد دولت هلند به جای در پیش گرفتن سیاست‌های سختگیرانه مهاجرتی می‌بایست همان گونه که آغوش خود را برای پناهجویان اوکراینی باز کرده، از دیگر پناهجویان نیز استقبال کند.

بحران پناهجویی هلند در مسیر وخامت

بسیاری از اقامتگاه‌های موقتی پناهجویان پس از بحران هجوم پناهجویان در تابستان گذشته، زمانی که صد‌ها پناهجو مجبور به خوابیدن در خارج از مرکز پذیرش تراپل شدند، در ماه‌های آینده تعطیل خواهند شد.

در عین حال، وضعیت زندگی در پناهگاه‌های پناهجویی موجود رو به وخامت است؛ پناهجویان دست به اعتصاب غذا زده اند؛ آموزش و رشد کودکان در خطر است؛ و ۳ هزار پناهجو بیش از ۱۵ ماه است که منتظر تصمیم گیری هستند.

در عین حال، اجرای سیاست ریاضت اقتصادی در هلند، مهاجران و پناهجویان را نیز قربانی می‌کند.

فرهنگ مذکور برای شهروندان هلندی نیز پیامد‌هایی به دنبال داشت؛ خودکشی، اقدام به خودکشی، صدمات روانی و...

استاندارد‌های دوگانه هلند در پذیرش پناهجویان

هلند در حالی سیاست‌های سختگیرانه پناهجویی و مهاجرتی خود را به اجرا در می‌آورد که رویکرد‌های دوگانه این کشور سبب بروز انتقاد‌های جدی از آن شده است.

هلند در چارچوب استاندارد‌های دوگانه خود اعلام کرده که پناهجویان اوکراینی برای اقامت در هلند ملزم به درخواست پناهجویی نیستند.

این در حالی است که روند درخواست پناهجویی در هلند بسیار کُند است؛ ضمن اینکه برخلاف آن که متقاضیان حق داشتن وکیل، مترجم و ... را دارند که به نظر عامل مهمی در موفقیت برای پرونده پناهجویی است، این روند بسیار دشوار به دلیل سیاست‌های موجود مبنی بر به درازا کشاندن روند پناهجویی و کمبود کارکنان، بسیار طولانی است.

چشم انداز موضوع پناهجویی و تشدید نگرانی‌ها

موضوع پناهجویی در هلند در حالی با سرعت در مسیر وخامت پیش می‌رود که این کشور ظاهرا عضو توافق‌ها، معاهده‌ها و کنوانسیون‌های متعددی از جمله کنوانسیون ژنو در مورد پناهندگان و کنوانسیون اروپایی حقوق بشر که در پاسخ به جنایات حقوق بشر در جنگ جهانی دوم ایجاد شده‌اند، است.

گذشته از همه تغییرات سیاستی که در فضای سیاسی هلند در جریان است، تغییرات در سیاست مهاجرتی این کشور مانند پایان دادن به درخواست تجدیدنظر، کاهش مدت مجوز اقامت، اخراج افراد، پایان دادن به اتحاد خانواده و ... بر وخامت موضوع پناهجویی در این کشور می‌افزایند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *