رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مسلمانان هدف تبعیض و نژادپرستی در جامعه هلند

15:46 - 10 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۰۰۴۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مسلمانان هدف تبعیض و نژادپرستی در جامعه هلند
مسلمانان در جامعه هلند با ابعاد مختلف تبعیض و نژادپرستی حتی در بانک‌های این کشور مواجه هستند.

خبرگزاری میزان – نظرسنجی‌های انجام شده از مسلمانان در هلند نشان می‌دهد که آن‌ها هدف تبعیض و نژادپرستی در بخش‌های مختلف جامعه این کشور قرار دارند.

تبعیض در بانک‌ها و موسسات مالی

به گزارش آناتولی، هماهنگ کننده ملی مبارزه با تبعیض و نژادپرستی، می‎گوید که مسلمانان از نظر بانک‌ها و مؤسسات مالی در هلند عمدتاً به بهانه قانون جلوگیری از پولشویی و تروریسم، «از لحاظ ساختاری» هدف تبعیض قرار می‌گیرند.

«رابین بالدوسینگ»، در مصاحبه با یک روزنامه هلندی گفت که پیام‌های بیشتری از مسلمانان دریافت می‌کند که هدف تبعیض به‌ویژه در ماه رمضان قرار گرفته‌اند.

به گفته وی، سپس آن‌ها از سوی بخش‌های انطباق بانک‌ها هدف اقدامات تبعیض آمیز قرار می‌گیرند که آن‌ها را مظنون به پولشویی یا تروریسم می‌دانند.

یکی از مواردی که هماهنگ کننده ملی مبارزه با تبعیض به آن اشاره کرد، مربوط به یک تاجر است که نام خانوادگی او در پاکستان محبوب است؛ او گفت که در درخواست بودجه برای یک رستوران جدید، او باید به سوالات بیشتر پاسخ می‌داد.

«بالدوسینگ»، گفت: تا جایی که به من مربوط می‌شود، وزارت دارایی باید مسئولیت خود را بپذیرد. آن‌ها این قانون را بر موسسات مالی تحمیل می‌کنند، اما از آن استفاده نادرست می‌شود.

بیشترین تبعیض در سال ۲۰۲۲

یک گزارش نشان می‌دهد که جامعه مسلمانان هلند در سال ۲۰۲۲ با بیشترین تبعیض مذهبی در این کشور مواجه شده است؛ این گزارش سالانه بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده از چندین نهاد امنیتی و حقوقی، همچنین نشان می‌دهد که بیشتر قربانیان در سال گذشته به دلیل قومیت‌هایشان با تبعیض مواجه شده‌اند.

همچنین بر اساس سوابق نگهداری شده توسط پلیس و بازپرس کودکان این کشور، تعداد پرونده‌ها از سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است.

این گزارش می‌افزاید که شکایت‎های تبعیض ارائه شده به پلیس از سوی مسلمانان برای سومین سال متوالی افزایش یافته است.

این گزارش، می‎گوید که نزدیک به ۴۳ درصد از کل شکایت‎ها تبعیض دریافت شده از سوی پلیس و ۴۹ درصد از شکایت‎های رسیدگی شده به دست خدمات شکایت‎ از تبعیض (ADV)، بر اساس قومیت بوده است.

مسلمانان قربانیان اصلی

این گزارش با استناد به داده‌های پلیس هلند در مورد تبعیض مذهبی، مسلمانان را به عنوان قربانیان اصلی معرفی کرد که در ۹۳ درصد موارد در سال ۲۰۲۲ هدف قرار گرفتند، در مقایسه با سال پیش از آن که ۶۷ درصد بوده است.

به طور مشابه، ارقام ADV نشان داد که مسلمانان در بیش از ۷۳ درصد موارد تبعیض مذهبی در سال ۲۰۲۲ هدف قرار گرفتند. این میزان در سال ۲۰۲۱ حدود ۶۵ درصد بود.

تصویب قوانین با هدف تبعیض علیه مسلمانان

به گفته دانشگاهیان هلندی، در سال ۲۰۱۹، هلند مجموعه‌ای از قوانین را تصویب کرد که تبعیض علیه مسلمانان و نقض حقوق آن‌ها را افزایش می‌دهد.

شکایت علیه پارلمان هلند

اخیرا ائتلافی از گروه‌های مسلمان در هلند شکایتی را علیه کمیته پارلمانی این کشور که وظیفه بررسی تأثیر بودجه خارجی بر مسجدها و انجمن‌های اسلامی را برعهده دارد، به سازمان ملل ارائه کرده است.

«پروژه امت»، گروهی مستقر در هلند که ریاست این تلاش‌ها را بر عهده دارد، اخیرا شکایتی ۸۲ صفحه‌ای به کمیته حقوق بشر سازمان ملل ارائه و کمیته پارلمانی هلند در مورد نفوذ ناخواسته خارجی را به اقدام علیه جامعه مسلمانان متهم کرد.

برخی از تنظیم کنندگان این شکایت افرادی هستند که در سال ۲۰۲۰ و پس از آغاز تحقیقات پارلمان هلند در مورد تأثیر پول از فهرست به اصطلاح «کشور‌های غیرآزاد»، فراخوانده شدند. 

ویدئو‌هایی از جلسه استماع این کمیته نشان می‌دهد که شاهدان مسلمان در حال پرسیدن سؤال از نمایندگان پارلمان در این زمینه هستند.

«سمیرا صابر»، وکیل دادگستری هلندی که این پرونده را از طرف «پروژه امت» تشکیل داده است، گفت که افراد فراخوانده شده، مجبور شده‌اند به عنوان مظنون در برابر اتهامات بسیار مجرمانه با وجود ارتکاب هیچ جرمی از خود دفاع کنند.

اسلام هراسی گسترده

در سال ۲۰۲۱، رسانه‌های محلی هلند فاش کردند که دستکم ۱۰ شهر و منطقه در این کشور از شرکت‌های خصوصی برای تحقیق مخفیانه درباره مساجد و مؤسسات اسلامی استفاده کردند.

مقام‎های مسجدها و اعضای فعال جامعه مسلمانان با استفاده از روش‌های مخفی غیرقانونی مورد بررسی قرار گرفتند.

انتهای پیام/


برچسب ها: هلند مسلمانان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *