آمریکا به طور مخفیانه تسلیحات هسته‌ای در اروپا مستقر کرده است

10:31 - 23 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۷۵۵۴
آمریکا به طور مخفیانه تسلیحات هسته‌ای در اروپا مستقر کرده است
آمریکا تقریباً ۱۵۰ کلاهک اتمی را در پایگاه‌های هوایی اروپا بدون اعلام رسمی و به طور مخفیانه مستقر کرده است.

خبرگزاری میزان - «آلیسیا سندرز زاکر»، هماهنگ کننده سیاست و تحقیقات کمپین بین‌المللی برای برچیده شدن سلاح‌های هسته‌ای (ICAN)، می‎گوید که آمریکا تقریباً ۱۵۰ کلاهک اتمی را در پایگاه‌های هوایی اروپا بدون اعلام رسمی و به طور مخفیانه مستقر کرده است.

به گفته وی، این کلاهک‌ها در هلند، ترکیه، ایتالیا، آلمان و بلژیک مستقر شده‌اند. 

«سندرز زاکر»، اظهار کرد: کارشناسان مستقل تخمین می‌زنند که تقریباً ۱۵۰ کلاهک هسته‌ای در پایگاه‌های هوایی آمریکا در این کشور‌ها مستقر شده‌اند.

وی همچنین با ابراز نگرانی جدی از استقرار این نوع تسلیحات در هر کشور اروپایی، بحران موشکی کوبا را یادآور شد و افزود: چنین اقداماتی می‌تواند نقطه شروع و باعث افزایش خطر جنگ هسته‌ای باشد. 

به گفته «سندرز زاکر»، کشور‌های اروپایی که خواستار شفافیت همه جهان در مورد سلاح‌های هسته‌ای هستند، در این وضعیت دوگانگی آشکاری را از خود نشان داده‌اند.

این مقام کمپین مذکور معتقد است که تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی در جهان به افزایش هزینه‌های تسلیحات هسته‌ای کشور‌های مختلف منجر شده است. 

در پایان سال گذشته، ۹ کشور دارای چنین تسلیحاتی در مجموع ۸۲.۹ میلیارد دلار برای این اهداف هزینه کردند، در حالی که آمریکا در این شاخص در مقایسه با دیگران پیشتاز بود. 

بر اساس گزارش‌ها، در حال حاضر روسیه، آمریکا، چین، فرانسه، انگلیس، پاکستان، هند، رژیم صهیونیستی و کره شمالی دارای سلاح‌های هسته‌ای هستند.

کمپین بین‌المللی برای برچیده شدن سلاح‌های هسته‌ای، اعلام کرده که تا پایان سال ۲۰۲۲، آمریکا بیش از مجموع همه کشور‌های دیگر، یعنی تقریباً نیمی از کل هزینه‌های جهانی در جهت این اهداف، هزینه کرده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *