گفت‌وگو|

کربکندی: نمی‌شود پول دلاری بدهیم، فوتبال ریالی ببینیم/ خرج دلال‌ها با ورود VAR بیشتر می‌شود

0:45 - 21 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۶۹۴۲
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
کربکندی: نمی‌شود پول دلاری بدهیم، فوتبال ریالی ببینیم/ خرج دلال‌ها با ورود VAR بیشتر می‌شود
پیشکسوت فوتبال ایران گفت: فوتبال ما با پول‌هایی که پرداخت می‌شود اصلاً همخوانی ندارد و باید فوتبال‌مان با پولی که می‌گیریم، بخواند.

رسول کربکندی در گفت‌وگو با میزان، درباره کیفیت بیست و دومین دوره مسابقات فوتبال لیگ برتر اظهار داشت: بعد از پایان جام جهانی که علاقمندان فوتبال بازی‌های جذاب و دیدنی را دیده بودند، کیفیت لیگ برتر رضایت‌بخش نبود. به مرور و با پیش رفتن مسابقات که حساسیت در بالا و پایین جدول رده‌بندی بیشتر شد، کیفیت بازی‌ها هم تغییر کرد. ولی با این حال از لحاظ فنی هنوز فوتبال ایران برای علاقمندانی که فوتبال اروپا را می‌بینند و مقایسه می‌کنند، کار را خراب می‌کند و کیفیت مورد نظر به چشم نمی‌آید.

وی ادامه داد: البته وضعیت ورزشگاه‌ها و زمین‌ها بهتر از قبل شده است، اما باز هم بی‌برنامگی و تغییرات زیادی در بازی‌های وجود داشت که باعث تنزل کیفیت مسابقات می‌شد. لیگ برتر در روز‌های آخر به اوج حساسیت خودش رسید؛ پرسپولیس، سپاهان و استقلال رقابت شانه به شانه‌ای داشتند، ولی پرسپولیس بعد از غفلت سپاهان و استقلال، با همدلی و هماهنگی قهرمانی را از آن خود کرد. البته نباید این موضوع را فراموش کنیم که واقعاً تیم سپاهان نیز لیاقت قهرمانی را داشت.

*در لیگ جا افتاده هر سوتی که داور می‌زند، همه اعتراض کنند

کربکندی در مورد قضاوت‌های داوران در مسابقات لیگ برتر عنوان کرد: به طور حتم یکی از نقاط ضعف پیکارهای امسال لیگ برتر، داوری‌های خیلی بد بود. اما با این حال داوران زیاد جوانی پیدا کردیم، اعتراض به داوری طبیعی بود، چون داوران جوان اشتباه دارند و کمیته داوران نیز خیلی خوب پای آنها ایستاد. یکی دیگر از مشکلاتی که خیلی بیشتر دیده شد اعتراضات بیش از حد نیمکت و مربیان به قضاوت‌ها بود و از همه بیشتر سرمربی استقلال با داوران درگیری داشت. مثل اینکه در لیگ جا افتاده بود هر سوتی که داور می‌زند همه نیمکت تیم‌ها به لب خط بیایند، در صورتی که این اتفاقات را هم دیگر در کشور‌های معمولی نمی‌بینیم. این قدر داوران تحت فشار بودند که نشان می‌دهد جرائم کمیته انضباطی نیز اثرگذار نبود و عدالت رعایت نمی‌شد، بعضی‌ها برای سروصدا کردن آزادی بیشتری داشتند.

کارشناس فوتبال با اشاره به اینکه لازمه فوتبال ایران آوردن سیستم VAR است و به داوران جوان کمک خواهد کرد، ادامه داد: عدم وجود سیستم VAR به بعضی تیم‌ها ضرر رساند و برای برخی‌ها منغعت داشت. مسئولان فدراسیون اعلام کرده‌اند سیستم کمک داور ویدئویی در فصل آینده می‌آید، اما دیدگاه منفی من در مورد VAR این است که دلال‌ها خیلی موافق تجهیز فوتبال ایران به VAR نیستند، چون خرج‌شان بیشتر می‌شود. قبلاً آنها باید یک داور و کمک داور را می‌خریدند، ولی الان باید VAR را هم بخرند!

*جلوی قرارداد‌های زیر میزی را نمی‌توان گرفت

پیشکسوت فوتبال در خصوص اجرای قانون سقف بودجه تیم‌ها، تصریح کرد: ممکن است قانون سقف بودجه برای تیم‌های معمولی به خوبی اجرا شود، اما برای تیم‌های بزرگ که هزینه برای آن‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند به راحتی راهی برای دور زدن این قانون پیدا خواهند کرد. در گذشته هم این قوانین وجود داشت، ولی پای آپارتمان و ماشین وسط آمد و زیر میزی رایج شد. قرارداد‌هایی که به فدراسیون برود را می‌شود کنترل کرد، اما جلوی قرارداد‌های زیر میزی را نمی‌توان گرفت. در هر صورت تجربه نشان داده؛ راه فرار و دور زدن قانون را خیلی به شکل خوبی بلد هستیم!

کربکندی درباره وجود تناقض‌های زیاد در فوتبال ایران، تاکید کرد: فوتبال ما با پول‌هایی که پرداخت می‌شود اصلاً همخوانی ندارد. من خودم موافق پول دادن هستم، اما باید فوتبال‌مان با پولی که می‌گیریم، بخواند. نمی‌شود پول دلاری بدهیم، اما فوتبال ریالی ببینیم. برخی از باشگاه‌ها پول زیاد و فراوان دارند و بازیکنان برتر سایر تیم‌ها را جذب می‌کنند. باشگاه‌هایی هم مثل استقلال و پرسپولیس قرارداد‌های سرسام آوری منعقد می‌کنند، بدهی روی بدهی می‌آورند و هنوز هم سال‌هاست درگیر پرونده‌های شکایت هستند.

*باشگاه‌های کوچک در جنگ نابرابر لیگ لِه می‌شوند

وی افزود: بعضی از باشگاه‌ها که عموماً باشگاه‌های کوچک هستند درآمد آنچنانی ندارند و در جنگی نابرابر له می‌شوند، چون برای تیم‌های پایین‌تر هم قیمت بازیکنان معمولی سطحش بالاتر می‌رود. در فوتبالی که درآمدی ندارد و فقط هزینه است، مدیران باشگاه مسئول هزینه هستند. هر سال باشگاه‌ها، رشته‌های ورزشی خودشان را تعطیل کرده و پول‌ها را خرج فوتبال می‌کنند. در حالی که همه باشگاه‌های دنیا از فوتبال درآمد کسب می‌کنند و برای رشته‌های دیگر ورزشی خرج می‌کنند.

*تیم ملی باید از انحصار لژیونر‌ها خارج شود

کارشناس فوتبال در مورد شرکت تیم ملی در مسابقات کافا، گفت: شاید اجبار داریم در مسابقات کافا بازی کنیم، چون تیم‌های خوب دنیا با ایران بازی نمی‌کنند. یا تحریم هستیم یا تیم‌های ملی بزرگ دنیا برای بازی تدارکاتی با تیم ملی ایران، هزینه‌های سنگین طلب می‌کنند. اگر این بازی‌ها تیم ملی را گول نزد، می‌شود به عنوان بازی‌های تمرینی و تدارکاتی برای شرکت در جام ملت‌های آسیا به آن نگاه کرد. در این شرایط که تیمی برای بازی تدارکاتی وجود دارد باید هدف تاکتیکی کادر فنی تیم ملی در این بازی‌ها به خوبی پیاده شود.

کربکندی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به بازی‌هایی که از تیم‌های آسیایی در جام جهانی دیدیم، امسال جام ملت‌های بسیار سختی را پیش رو داریم. قاعدتاً رفتن به مصاف ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و عربستان خیلی سخت است و نباید بازی با تیم‌های حاضر در مسابقات کافا ما را گول بزند. اگر ۵ گل به یکی از تیم‌های حاضر در این تورنمنت زدیم، فکر نکنیم فوتبال‌مان قوی شده است. فوتبال‌ ما با این همه لژیونری که دارد، ابتدا باید نگاه بیشتری به مسابقات لیگ برتر داشته باشد و تیم ملی را از انحصار لژیونر‌ها بیرون بیاورد تا انگیزه‌ها در مسابقات لیگ بیشتر شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *