گفت‌وگو|

لطفی: دلال بازی در فوتبال ایران نهادینه شده/ اندازه انگشتان یک دست مربی به روز نداریم

0:15 - 19 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۶۵۹۸
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
لطفی: دلال بازی در فوتبال ایران نهادینه شده/ اندازه انگشتان یک دست مربی به روز نداریم
پیشکسوت تیم فوتبال استقلال گفت: مربیان فقط با رابطه تیم می‌گیرند و به اندازه انگشتان یک دست مربی به روز در تمام فوتبال ایران وجود ندارد.

سعید لطفی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به اینکه دلال بازی در فوتبال ایران نهادینه شده، اظهار داشت: باید ابتدا مشکلات ریشه‌ای فوتبال را حل کرد، چون فوتبال پایه‌ای اوضاع خوبی ندارد. مسابقات پایه در آسیاویژن هم فقط شرط‌بندی است و مدیران تیم‌ها سعی و تلاششان این است که هزینه‌های تیم‌شان برگردد. در فوتبال شرق آسیا سرمایه‌گذاری وسیعی صورت گرفته است، ولی در ایران کلی پول بیت‌المال را صرف جذب بازیکن و مربی بی‌کیفیت می‌کنند. به جای اینکه میلیون‌ها دلار برای آوردن ویلموتس و دلال‌بازی هزینه کنند، ۵۰ مربی خوب پایه‌ای وارد فوتبال ایران کنند، پس از ۲ سال خواهید دید که فوتبال ایران چه رشد و پیشرفتی خواهد داشت.

وی در مورد اینکه مدیران باشگاه‌های بزرگ ورزشی نیستند، عنوان کرد: به مدیر فلان باشگاه برنامه بلندمدت می‌دهند که روی پایه کار کنند تا در آینده باشگاهش بیمه شود، ولی عنوان می‌کند که به عمر مدیریت من قد نمی‌دهد، باید تیم بزرگسالان نتیجه بگیرد چون توی چشم است و اگر قهرمان شود پست بهتری خواهم گرفت. زمانی که تفکر مدیر و تصمیم گیرنده باشگاه‌ها این است فوتبال ایران هیچ پیشرفتی نخواهد کرد. البته مدیری هم که از جای دیگر می‌آید و برای باشگاه بزرگی مثل استقلال و پرسپولیس منصوب می‌شود، تقصیری ندارد، چون امنیت شغلی برای او وجود ندارد.

*مدیرعامل با کدام دانش فوتبالی در حالیکه هنوز سرمربی مشخص نشده بازیکن می‌گیرد

کارشناس فوتبال اضافه کرد: مدیرعامل وقتی برای فصل جدید بازیکن می‌گیرد، از او سوال می‌شود با کدام دانش فوتبالی در حال جذب بازیکن هستید درحالیکه هنوز سرمربی تیم مشخص نشده است. افرادی را در رأس باشگاه‌ها می‌گذارند که اصلاً دانش و سواد فوتبالی ندارند. اگر مدیر کاربلد باشد در عرصه‌ای که تخصصی ندارد ورود نمی‌کند و کار را به متخصص خواهد سپرد.

پیشکسوت فوتبال کشورمان در خصوص اینکه مربی به روز کم داریم، تاکید کرد: اعضای کمیته فنی تیم‌های لیگ برتری، بر چه اساس و پایه‌ای انتخاب می‌شوند؟ دلیل نمی‌شود که یک بازیکن ۱۰ سال در یک تیم بزرگ و تیم ملی بازی کرده حالا حتماً به عنوان عضو فنی تیمی معرفی شود. یک بازیکن بزرگ قرار نیست مربی بزرگی باشد، چون دنیای مربیگری خیلی متفاوت با بازیکنی است.

*مربیان با رانت و ارتباط در ایران تیم می‌گیرند

وی ادامه داد: مشکل ما در بحث فنی این است که بازیکن در لیگ برتر تا فوتبال را کنار گذاشته، بلافاصله مربی می‌شود. با چه دانش، منطق و اساسی بازیکنی که یک ماه از فوتبال بازی کردنش گذشته، مربی تیم لیگ برتری می‌شود؟ باید چندین سال درست کار کنند تا رشد و پیشرفت را به چشم ببینند. باید دید کدام مربی وقت گذاشته و به روز شده است، سپس آن‌ها را به عنوان کمیته فنی یا مربی انتخاب کنند. به اندازه انگشتان یک دست مربی به روز در تمام فوتبال ایران وجود ندارد.

لطفی در پایان خاطرنشان کرد: باشگاه‌ها باید مربیان خودشان را آموزش ویژه بدهند و به کلاس‌های روز فوتبال دنیا بفرستند. آیا مربیان در کشورمان در یک کلاس آنلاین مدرسان برجسته فیفا شرکت کرده‌اند؟ چون مربیان ایرانی می‌دانند این کلاس‌ها کشک است و فقط با ارتباط با مدیران بالادستی ورزش و سایر نهادها یا سازمان‌ها، سرمربیگری تیم لیگ برتری را به دست می‌آورند. در تمامی مسابقات رده‌های سنی مختلف و لیگ‌های فوتبال ایران با رانت و ارتباط مربیان تیم می‌گیرند و بروز این گونه مسائل باعث می‌شود که هیچ‌گاه فوتبال‌مان پیشرفت نمی‌کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *