جنایت جنگی استرالیا در افغانستان/نظامی استرالیایی مجرم شناخته شد

11:10 - 12 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۵۸۶۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
جنایت جنگی استرالیا در افغانستان/نظامی استرالیایی مجرم شناخته شد
دادگاه فدرال استرالیا یکی از نظامیان این کشور را که متهم به قتل غیرنظامیان در افغانستان بود مجرم شناخته است.

خبرگزاری میزان - «بن رابرتز-اسمیت»، نظامی سابق استرالیایی به تازگی در دادگاه فدرال این کشور به اتهام قتل غیرنظامیان افغانستانی گناهکار شناخته شد.

به گزارش گاردین، «اسمیت»، کهنه سرباز استرالیایی پس از اینکه روزنامه‌ها گزارش دادند که او غیرنظامیان را در افغانستان به قتل رسانده است، از آن‌ها به اتهام افترا شکایت کرده بود.

دادگاه استرالیا دریافته که «بن رابرتز-اسمیت»، که «نشان شجاعت ویکتوریا» را نیز دریافت کرده، احتمالا همانگونه که سه روزنامه در سال ۲۰۱۸ افشا کردند، غیرنظامیان غیرمسلح در افغانستان را کشته است.

او از این روزنامه‌ها به اتهام افترا شکایت کرده بود؛ «اسمیت»، ادعا کرده بود که این نشریات شهرت او را تضعیف کرده و او را فردی نشان داده‌اند که «قواعد اخلاقی و قانونی درگیری نظامی را زیر پا گذاشته» و «کشور و ارتش استرالیا را رسوا کرده است».

«آنتونی بسانکو»، قاضی دادگاه فدرال استرالیا در یک قضاوت خلاصه که اخیرا در سیدنی قرائت شد، گفت که بر اساس توازن احتمالات - استاندارد شواهد برای یک محاکمه مدنی - «پاسخ دهندگان حقیقت اساسی» چندین مورد از اتهامات، از جمله در سال ۲۰۱۲ اسمیت را ثابت کردند؛ در این مورد وی یک مرد افغانستانی غیرمسلح و با دستبند را هدف ضرب و شتم قرار داده و به قتل رسانده است.

سال ۲۰۲۱ بود که شواهد بیشتری از جنایات جنگی نظامیان استرالیایی در افغانستان فاش شد؛ یک شاهد در دادگاهی در استرالیا به موضوع قتل زندانیان افغانستانی از سوی نظامیان استرالیایی اشاره کرده و گفت که یکی از کهنه‌سربازان استرالیایی به یک زندانی افغانستانی شلیک کرده و او را به قتل رسانده تا «الگویی» برای همکار خود باشد.

این کهنه سرباز استرالیایی «بن رابرتز اسمیت» بود که اتهام مطرح شده را رد و از سه روزنامه‌نگار نیز به اتهام «افترا» شکایت کرد؛ «اسمیت» گزارش‌هایی را که در سال ۲۰۱۸ منتشر شده و وی را متهم به قتل‌های غیرقانونی در خارج از کشورش می‌کند رد کرده است.

شواهد ارائه شده مربوط به ۴ ماموریت نظامیان استرالیایی در افغانستان است؛ از جمله این ماموریت‌ها یک ماموریت با عنوان «یکشنبه کریسمس» بوده که در سال ۲۰۰۹ صورت پذیرفته است.

در جریان این عملیات، منطقه‌ای بزرگ در افغانستان بمباران شده و سپس یک شهروند مسن افغانستانی در یک تونل از سوی نظامیان سترالیایی پیدا می‌شود؛ «اسمیت» با ضرب و شتم این شهروند افغانستانی، در حالی که او را نگه داشته است از نظامی دیگری می‌خواهد تا شلیک کند.

«بسانکو» دریافت که روزنامه‌نگاران همچنین صحت قابل توجه گزارش‌هایی را که در سال ۲۰۰۹ او یک مرد معلول افغانستانی را به قتل رسانده بود، ثابت کردند و همچنین دستور قتل مردی را صادر کرد که خود را در یک تونل در یک تأسیسات بمب‌گذاری‌شده پنهان کرده بود.

این پرونده، استرالیا را با ۱۱۰ روز جلسات استماع که به دلیل همه گیری کرونا به تعویق افتاد و در جولای ۲۰۲۲ به پایان رسید، درگیر کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *