ادامه تحقیقات درباره جنایات جنگی استرالیا در افغانستان

11:43 - 17 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۲۵۰۳۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تحقیقات در خصوص جنایات جنگی نظامیان استرالیایی در افغانستان ادامه دارد.

خبرگزاری میزان - یکی از شاهدان کلیدی در محاکمه «بن رابرتز-اسمیت» به دلیل خودداری از ارائه تلفن همراه خود به عنوان بخشی از تحقیقات جنایات جنگی، گناهکار شناخته شد.

به گزارش «گاردین»، در آوریل سال گذشته، پلیس فدرال استرالیا به عنوان بخشی از تحقیقات گسترده‌تر در مورد جنایات جنگی که سربازان استرالیایی در افغانستان مرتکب می‌شوند، تلفن یک نظامی سابق این کشور را جستجو کرد.

با این وجود تا به امروز هیچ اتهامی در مورد جنایات جنگی در این تحقیقات مطرح نشده است.

این نظامی سابق حاضر به همکاری با پلیس در تحقیقات نشده و از تحویل تلفن خودداری کرده و سعی در فرار داشته است.

سال گذشته بود که شواهد بیشتری از جنایات جنگی نظامیان استرالیایی در افغانستان فاش شد؛ یک شاهد در دادگاهی در استرالیا به موضوع قتل زندانیان افغانستانی از سوی نظامیان استرالیایی اشاره کرده و گفت که یکی از کهنه‌سربازان استرالیایی به یک زندانی افغانستانی شلیک کرده و او را به قتل رسانده تا «الگویی» برای همکار خود باشد.

این کهنه سرباز استرالیایی «بن رابرتز اسمیت» بوده که اتهام مطرح شده را رد و از سه روزنامه‌نگار نیز به اتهام «افترا» شکایت کرده است.

«اسمیت» گزارش‌هایی را که در سال 2018 منتشر شده و وی را متهم به قتل‌های غیرقانونی در خارج از کشورش می‌کند رد کرده است.

شواهد ارائه شده مربوط به 4 ماموریت نظامیان استرالیایی در افغانستان است؛ از جمله این ماموریت‌ها یک ماموریت با عنوان «یکشنبه کریسمس» بوده که در سال 2009 صورت پذیرفته است.

در جریان این عملیات منطقه‌ای وسیع در افغانستان بمباران شده و سپس یک شهروند مسن افغانستانی در یک تونل از سوی نظامیان سترالیایی پیدا می‌شود؛ اسمیت با ضرب و شتم این شهروند افغانستانی، در حالی که او را نگه داشته است از نظامی دیگری می‌خواهد تا به سمت وی شلیک کند.

تاکنون گزارش‌های بسیاری از جنایات جنگی نظامیان افغانستانی منتشر شده است؛ یک گزارش از سوی وزارت دفاع استرالیا مربوط به سال 2012 می‌گوید که نیروهای ویژه این کشور در جریان حضور خود در افغانستان یک اسیر افغانستانی را به دلیل نبود فضای کافی در بالگرد هدف قرار داده و به قتل رسانده‌اند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *