گاردین: استرالیا باید درباره جنایات جنگی در افغانستان پاسخگو باشد

13:12 - 13 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۶۰۲۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
گاردین: استرالیا باید درباره جنایات جنگی در افغانستان پاسخگو باشد
نظامیان استرالیایی در طول حضور خود در افغانستان جنایات جنگی بسیاری مرتکب شده‌اند اما هنوز در این زمینه پاسخگویی وجود نداشته است.

خبرگزاری میزان – اخیرا رسانه‌های استرالیا گزارش دادند که «بن رابرتز-اسمیت»، نظامی سابق استرالیایی در دادگاه فدرال این کشور به اتهام قتل غیرنظامیان افغانستانی گناهکار شناخته شده است.

«اسمیت»، کهنه سرباز استرالیایی، پس از اینکه روزنامه‌ها گزارش دادند او غیرنظامیان را در افغانستان به قتل رسانده است، از آن‌ها به اتهام افترا شکایت کرده بود.

نقض اصول اخلاقی

به گزارش گاردین، ارتش استرالیا باید برای بازگرداندن اعتماد مردم به استاندارد‌های اخلاقی خود پایبند باشد؛ تحقیقات گسترده در مورد جنایات جنگی در افغانستان نشان می‌دهد که پرونده افترای «بن رابرتز-اسمیت» هرگز نباید اجازه داده می‌شد که ادامه یابد.

پس از یک محاکمه طولانی مدت برای افترا، قاضی «آنتونی بسانکو» حکم خود را صادر کرد؛ در رد سه دعوای مطرح شده از سوی «بن رابرتز-اسمیت» علیه انتشارات رسانه‌ای، «بسانکو» تا حد زیادی حقیقت اساسی و استدلال‌های دفاع از حقیقت ارائه شده از سوی پاسخ دهندگان را پذیرفت.

این محاکمه مدت زیادی طول کشیده تا به نتیجه برسد؛ روند آن در سال ۲۰۱۸ زمانی که «بن رابرتز-اسمیت» برای جبران خسارت در دادگاه فدرال استرالیا درخواست داده بود، آغاز شد و با اقدامات بهداشتی مرتبط با کرونا مرتبا قطع شده بود؛ تا سال ۲۰۲۱ طول کشید تا مراحل دادگاه آغاز شود و در جلسات ۴۱ شاهد احضار و ۳۶ حکم موقت صادر شد.

به هر حال این یک محاکمه افترای فوق العاده بوده است؛ اگرچه برخی از مردم استرالیا آن را به عنوان یک محاکمه جنایات جنگی نیابتی می‌دانستند، اما چیزی شبیه به آن نیست، این یک محاکمه در دادرسی کیفری نیست که برای محکومیت به مدرک بالایی نیاز داشته باشد.

در افترا، اثبات مورد نیاز بر قضاوت‌های مبتنی بر تعادل احتمالات تکیه دارد، با این وجود، عواقب یافته‌های نامطلوب بر شهرت رابرتز اسمیت جدی است.

۳۹ گزارش جنایت جنگی

یافته‌های یک گزارش قبلی حاکی از آن است که ۳۹ مورد از جنایات جنگی بالقوه نیازمند بررسی بیشتر با نگاهی به آغاز دادرسی کیفری است؛ در نسخه عمومی گزارش، اطلاعات دقیق‌تری در گزارش ویرایش نشده وجود دارد.

بدون شک افرادی در دفتر بازپرس ویژه (OSI) که در ۴ ژانویه ۲۰۲۱ ایجاد شد، از گزارش ویرایش نشده برای ایجاد مراحل بعدی استفاده خواهند کرد؛ اگر ۳۹ جنایت جنگی در افغانستان انجام شده باشد، باید پرسید که احتمال دست داشتن رابرتز اسمیت در حداقل یکی از آن‌ها چقدر است؟ 

تنها یک گام کوچک

در زمینه جنایات جنگی مرتکب شده در افغانستان، یافته‌های ارائه شده در روز پنجشنبه گذشته تنها یک گام کوچک در جهت حل کامل تمام اتهامات جنایات جنگی است؛ این یافته‌ها «فراتر از تردید معقول» که در کارآزمایی‌های درست تشکیل شده مورد نیاز است، ارائه نمی‌شوند.

اما مشخص است که نمایندگان در تمام جلسات استماع حضور داشتند و احتمالاً آن‌ها اطلاعات مفیدی را در پرونده سازی پیدا کرده اند تا برای پیگرد قانونی به مدیر دادستانی عمومی مشترک المنافع ارائه شود.

مهم‌تر و جاری‌ترین سندی که جدیت آنچه در افغانستان رخ داده است، در مقدمه و خلاصه اجرایی گزارش بریتون است؛ این منطق بیان می‌کند که چگونه و چرا باید استرالیا اولویت‌های خود را تعیین کند و تمام اتهامات جنایات جنگی در افغانستان را حل و فصل کند.

اگرچه به نظر می‌رسد آشفتگی ناشی از جنایات جنگی مرتکب شده از سوی نظامیان استرالیایی نتیجه غم انگیزی از درگیری طولانی مدت آنها در افغانستان باشد، اما ابعاد جنایات گسترده تر است و جنایات جنگی از سوی نیرو‌های آمریکا و انگلیس نیز انجام شده است.

اطاعت از قوانین درگیری مسلحانه در قوانین استرالیا از سال ۲۰۰۲ ذکر شده است، همانطور که توسط تعهدات بین‎المللی طبق اساسنامه رم و دادگاه کیفری بین‌المللی و همچنین ارزش‌های اخلاقی ذکر شده اما به سادگی نادیده گرفته شد‌ است.

رئیس نیروی دفاعی (CDF) در استرالیا مسئولیت‌های ویژه‌ای برای اطمینان از اینکه نیرو‌های این کشور مطابق با قوانین بین‌المللی رفتار می‌کنند، دارد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *