برده‎‌داری مدرن؛ آمریکا در میان کشور‌های دارای کار اجباری

15:40 - 06 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۴۷۲۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
برده‎‌داری مدرن؛ آمریکا در میان کشور‌های دارای کار اجباری
یک گزارش جدید درباره برده داری مدرن می‌گوید که بیش از ۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان قربانی این پدیده هستند.

خبرگزاری میزان - تعداد افرادی که در برده داری مدرن زندگی می‌کنند در حال افزایش است و در سال ۲۰۲۱ به ۵۰ میلیون نفر رسیده است - افزایش ۱۰ میلیونی در کمتر از ۶ سال.

عوامل طولانی مدت مانند درگیری، و زنجیره تامین تا حدی باعث بدتر شدن وضعیت می‌شوند، اما طبق گزارش جدید گروه حقوق بشر Walk Free، شرایط بیشتر - از جمله همه‌گیری کرونا، مهاجرت ناشی از آب و هوا و عقب‌نشینی از حقوق زنان - نیز به محرک‌های اصلی تبدیل شده‌اند.

گروه حقوق بشری Walk Free مستقر در استرالیا در گزارش شاخص جهانی برده داری خود اعلام کرد که از میان افرادی که در دام برده داری مدرن گرفتار شده اند، دستکم ۲۷.۶ میلیون نفر در کار اجباری بوده اند.

زنان و کودکان قربانیان اصلی برده داری مدرن

این گزارش می‌گوید که بیش از نیمی از تمام کسانی که در سال ۲۰۲۱ در برده داری مدرن زندگی می‌کردند، زنان و کودکان بودند و این آمار بسیار محافظه کارانه هستند.

بر اساس این گزارش، احتمال بیگاری کارگران مهاجر بیش از سه برابر بیشتر از کارگران غیرمهاجر است؛ «ژاکلین جودو لارسن»، رئیس تحقیقات جهانی Walk Free می‌گوید این یافته به‌ویژه وقتی به بحران‌های ترکیبی در سراسر جهان نگاه می‌کنیم که افراد بیشتری را مجبور به فرار غیرمنتظره می‌کند، نگران‌کننده است.

وی می‌گوید: این امر تنها به دلیل یک بحران ایجاد نشده است؛ درگیری، تغییرات آب و هوایی، کرونا؛ همه آن‌ها اختلال قابل توجهی در اشتغال و آموزش ایجاد کرده‌اند و منجر به افزایش فقر شدید و مهاجرت ناامن شده‌اند.

آمریکا در میان کشور‌های دارای بیشترین برده داری مدرن

به گزارش نشریه «هیل»، این گزارش می‌گوید آمریکا یکی از تنها ۱۷ کشور در جهان است که از کار اجباری تحمیلی از سوی دولت ها، نوعی «بردگی مدرن» استفاده می‌کند.

شاخص جهانی برده داری Walk Free در سال ۲۰۲۳ آمریکا را در میان گروه کوچکی از کشور‌ها به دلیل استفاده از کار اجباری در زندان‌ها نشان داده است.

این گزارش خاطرنشان کرد که متمم سیزدهم شامل یک اخطار است که اجازه می‌دهد بردگی غیرارادی به عنوان مجازات برای یک جرم استفاده شود.

در اصلاحیه آن آمده است: نه برده داری و نه بردگی غیرارادی، به جز به عنوان مجازات برای جنایتی که طرفین باید به نحو مقتضی محکوم شده باشند، در آمریکا یا هر مکانی که تحت صلاحیت آن‌ها باشد وجود نخواهد داشت.

در نتیجه، آمریکا طبق این گزارش، با توجه به اینکه کار اجباری در زندان به جای یک فعالیت اقتصادی، مجازات قانونی تلقی می‌شود، زندانیان از بسیاری از حمایت‌های قانون کار مستثنی هستند.

این گزارش نشان می‌دهد که با حدود ۱.۱ میلیون نفر، آمریکا دهمین کشور دارای بیشترین تعداد برآورد شده افراد در برده داری مدرن است.

«جودو لارسن»، رئیس تحقیقات جهانی Walk Free می‌گوید: روش‌های خریدی که در کشور‌های [ثروتمندتر]اتفاق می‌افتد، در واقع تقاضا برای کالا‌هایی را افزایش می‌دهد که استثمار را در کشور‌هایی که در خط مقدم زنجیره‌های تأمین جهانی قرار دارند، افزایش می‌دهد.

توقف اقدامات بازدارنده

Walk Free می‌گوید تعداد افرادی که در برده‌داری مدرن زندگی می‌کنند افزایش یافته است، اما اقدامات دولت‌ها برای مقابله با این پدیده متوقف شده است؛ این سازمان به دولت‌ها و جامعه بین‌المللی توصیه می‌کند که برده‌داری مدرن را به‌عنوان یک موضوع متقاطع ببینند؛ این شامل ایجاد پاسخ‌های برده‌داری مدرن در طرح‌های واکنش بشردوستانه و بحران است.

این نهاد همچنین از دولت‌ها می‌خواهد تا بر حمایت از افرادی که در حال حاضر آسیب‌پذیر هستند تمرکز کنند، اقدامات قوی‌تری را برای مبارزه با زنجیره‌های تامین نیروی کار اجباری اجرا کنند.

جودو لارسن تاکید کرد: جهان باید به خاطر داشته باشد که این‌ها افراد هستند که ما در مورد آن‌ها صحبت می‌کنیم نه فقط اعداد؛ نمی‌توانیم این واقعیت را فراموش کنیم، این یک مشکل کاملاً ساخته دست بشر است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *