قتل شهروندان آمریکا از سوی پلیس/نگاهی به مرگ برونشتاین و جردن نیلی

15:42 - 20 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۱۹۶۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
قتل شهروندان آمریکا از سوی پلیس/نگاهی به مرگ برونشتاین و جردن نیلی
مرگ شهروندان در بازداشت پلیس آمریکا بحرانی است که سالانه قربانیان بسیاری می‌گیرد.

خبرگزاری میزان - وکلا می‎گویند که مقامات ایالت کالیفرنیا پس از توافق با خانواده «ادوارد برونشتاین»، که سه سال پیش در بازداشت پلیس آمریکا جان خود را از دست داده است، ۲۴ میلیون دلار به عنوان غرامت پرداخت می‎‌کنند.

به گزارش نیویورک تایمز، «برونشتاین» در حالی که فریاد می‌زد «نمی توانم نفس بکشم» و یک افسر پلیس زانوی خود را بر روی گردن او فشار می‌داد، جان خود را از دست داد.

بازخوانی قتل برونشتاین از سوی پلیس

افسران گشت بزرگراه کالیفرنیا، «برونشتاین» که ۳۸ ساله بود را در ۳۱ مارس ۲۰۲۰، با این ظن که تحت تأثیر مواد مخدر رانندگی می‌کند، متوقف کردند؛ سپس سعی کردند از او آزمایش خون بگیرند و زمانی که او پرسید چرا به نمونه‌گیری نیاز دارند، او را با صورت روی زمین انداختند.

ویدئوی منتشر شده از صحنه بازداشت، «برونشتاین» را در حالی نشان می‌دهد که هوشیاری خود را از دست داده است؛ ساعاتی بعد نیرو‌های امدادگر مرگ این شهروند آمریکایی را اعلام کردند.

وکلای دادگستری حل و فصل این پرونده را یکی از بزرگترین توافقات در نوع خود عنوان کرده‌اند؛ در سال ۲۰۲۱ مقامات شهر مینیاپولیس با خانواده جورج فلوید، شهروند سیاه پوست آمریکایی برای پرداخت ۲۷ میلیون دلار به عنوان غرامت موافقت کردند.

«برونشتاین» حدود پنج دقیقه از خانه‌ای که با پدرش در کالیفرنیا زندگی می‌کرد، فاصله داشت، که افسران گشت بزرگراه کالیفرنیا او را از خودرو خارج کردند؛ بر اساس گزارش پلیس و کالبدشکافی، آن‌ها او را با دستبند بستند و به پارکینگ ایستگاه گشت نزدیک «پاسادینا» بردند تا از او خون‌گیری کنند.

یکی از افسران پلیس زانوی خود را بر روی گردن وی فشار داده و «برونشتاین» پیش از بیهوشی ده‌ها بار فریاد می‌زند که «نمی‌توانم نفس بکشم».

تغییر شیوه فعالیت پلیس

مرگ «برونشتاین» باعث شد که گشت بزرگراه کالیفرنیا سیاست‌های خود را تغییر دهد و از استفاده افسران از تکنیک‌ها یا روش‌هایی که مستلزم خطر جدی خفگی است، جلوگیری کند؛ همچنین برای افسران دستور آموزش تکمیلی داده شد.

در سپتامبر ۲۰۲۱، فرماندار «گاوین نیوسام» از کالیفرنیا طرح اصلاحی را امضا کرد، از جمله اصلاحی که سازمان‌های مجری قانون را از استفاده از برخی روش‌های مهار و حمل‌ونقل که خطر خفگی وضعیتی یا ناتوانی در تنفس به دلیل موقعیت بدن را به همراه دارند، ممنوع می‌کند.

بحران مرگ در بازداشت پلیس آمریکا

بر اساس گزارش جدید صندوق آموزش کنفرانس ریاست و پروژه نظارت دولت آمریکا، این کشور نمی‌داند سالانه چند نفر در بازداشتگاه پلیس یا در حبس می‌میرند.

با استناد به داده‌های دفتر پاسخگویی دولت آمریکا، دولت فدرال احتمالاً تنها در سال ۲۰۲۱ در مقایسه با سایر منابع داده‌های عمومی، تعداد مرگ و میر در بازداشت را تقریباً هزار نفر کمتر شمارش کرده است.

این سیاه‌چاله اطلاعاتی با وجود یک قانون فدرال از سال ۲۰۱۴، قانون گزارش مرگ در بازداشت، وجود دارد که برای وادار کردن شفافیت سازمان‌های مجری قانون در مورد این موضوع اجرا می‌شود؛ و تحت DCRA، وزارت دادگستری قرار است اطلاعات ایالتی و محلی را در مورد این مرگ‌ها جمع‌آوری کند.

این یک مشکل باقی می‌ماند، حتی زمانی که آژانس‌های فدرال می‌گویند در حال سرکوب عدم شفافیت در این زمینه هستند. سال گذشته، بایدن فرمان اجرایی را برای پیشبرد پاسخگویی در شیوه‌های پلیس و عدالت کیفری امضا کرد.

تفاوت در رسیدگی به پرونده قتل‌ها از سوی پلیس

«جردن نیلی»، شهروند سیاه پوست آمریکایی اخیرا از سوی یک شهروند سفید پوست در مترو نیویورک به قتل رسید.

در پی قتل «جردن نیلی»، در حالی که دادستان‌های نیویورک اتهامات مربوط به قتل او را بررسی می‌کنند، اتهامی علیه عامل این قتل اعلام نشده است، اما پرونده مشابهی در سن دیگو، کالیفرنیا، در سال گذشته منجر به اتهام قتل غیرعمد شد.

بر اساس اسناد دادگاه، سال گذشته «آنتونی جی مک گاف»، شهروند ۲۸ ساله در اتوبوس در سن‌دیگو با زنی درگیر شد؛ «ادوارد هیلبرت»، ۵۶ ساله، یک مسافر دیگر، تصمیم گرفت که مداخله کند.

وی با «مک گاف» درگیر شد و در نهایت این شهروند ۲۸ ساله به قتل رسید؛ این پرونده شباهت زیادی به قتل «جردن نیلی» دارد و در هر دو مورد مقتول با فشار زانو روی گردن جان خود را از دست داده است.

با این حال، واکنش‌ها و پیامد‌های این دو مورد تاکنون به طور قابل توجهی متفاوت بوده است و اکنون معترضان، برخی از سران سیاسی و مدافعان بی‌خانمان‌های نیویورکی و اصلاح بهداشت روانی از این موضوع انتقاد کرده‌اند. 

معترضان، اقدام قاتل «جردن نیلی» را به عنوان فردی که در هوشیاری کامل قرار داشته کاملا نژادپرستانه توصیف کردند. در روزهای اخیر انتقادات گسترده‌ای از رویکرد پلیس در قبال این پرونده صورت گرفته است.

منتقدان بر این عقیده هستند که پلیس در این پرونده نژادپرستانه عمل کرده و اقدامی برای بازداشت قاتل که یک شهروند سفید پوست است، انجام نمی‌دهد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *